• Solkattan

Kan vi inte få igång en diskussion kring om man kan bli gravid från motsatt sida med enbart en äggledare eller inte??

Fick också höra efter ett utomkveds att mina chanser för graviditet inte var halverade bara för att min ena äggledare riskerades att plockas bort. Nu fick jag behålla den och vi har gått vidare med IVF.
    Läkaren förklarade det hela med att själva äggledaren kunde fånga upp ett ägg ifrån motsatta äggstocken. Att det inte alls behövde vara just vänster äggledare som fångade upp ett ägg ifrån vänster äggstock. Att äggledarna inte "satt fast" utan var "flexibla".
    För några veckor sedan pratade jag med en vida känd fertilitetsläkare i Grekland. Han jobbar just med immunsystemets påverkan på fertiliteten. Läkarna här hemma har ju alltid sagt att ägget fastnar på vägen ner till livmodern. Men han har genom olika studier upptäckt att det mycket väl kan vara så att ägget har vandrat ner till livmodern... men att det sen sker en kraftig immunologisk attack och ägget stöds upp tillbaks i äggledaren!
    Det händer ju faktiskt att kvinnor som genomgår IVF får utomkvedshavandeskap...
    Hoppas du snart får dit plus. Och skulle det gå alldeles för lång tid så propsa på vidare hjälp!

Svar på tråden Kan vi inte få igång en diskussion kring om man kan bli gravid från motsatt sida med enbart en äggledare eller inte??