• Sandrawe

Amma eller ersättning?

Hej! Har en tjej på snart 3 veckor. Hon har vaknat var 3 timme för mat på natten men nu tror jag magen har börjat göra väldigt ont då hon är uppe större delen av natten. Hon gallskriker ej hela tiden men är missnöjd och gnyr och skriker till. Jag tänker på vad jag äter och började i går med magdroppar! Men min fråga är: jag har hört att om man ger ersättning istället för att amma så kan det lindra magknipen? Stämmer det?? Mvh

• Svar på tråden Amma eller ersättning?
  • YokohamaNr2

Jag har hört tvärtom faktiskt att ersättning kan göra magen hård. Vill du fortsätta amma tycker jag nog att du borde undvika ersättning då det lätt kan konkurrera ut amningen. De flesta nyfödingar enligt min erfarenhet får magknip då och då vare sig man ammar eller flaskar

• hannis

Tvärtom så är bröstmjölk mer skonsamt för magen än ersättning. Testa att äta mjölkfritt kanske?

• m0desty

Prova Minifom. Finns på Apoteket. Amma vidare. Allt som förbättrar immunförsvaret är guld värt när det väl blir dags för dagis.

• Flickan och kråkan

Bröstmjölk är som sagt mycket snällare för bebismage. Magont beror väldigt ofta på att de är gasiga. Med tanke på bebisens ålder. Det är inte så att du har mycket mjölk? Jättevanligt att de då sväljer en massa luft vid amning och inte får i sig så mycket av den feta mjölken mot slutet som också är lugnande för magen.

• Erika 146

Håller med er andra, bröstmjölk ska vara det skonsammaste, du kanske sinar lite under nätterna så hon inte blir nöjd? Allt är inte magknip, mitt råd är att dricka mera under dagen så mjölken rinner till ordentligt även under natten och se om hon blir nöjdare. 

• Sandrawe

Okej. Hur länge brukar bebisar ha magknip? När har magen stabiliserats någorlunda? ????

• Ledilnaan

Testa att dra ner på den mjölk du själv dricker, mina barn fick ont i magen om jag drack vanlig mjölk, så jag drack laktosfritt med jag ammade och då skrek de mindre. Sen får de flesta bebisar magknip en period av första bebistiden.

• isolande

Min BVC sa att det är en klassiker att föräldrar hör av sig när barnen är runt 3 veckor, just för magproblem. Dessutom infaller första utvecklingsfasen där tror jag, och då behöver de amma mer för att få mer mjölkprodukiton. Vill du amma? Amma på! Hur ofta som helst, ge det en vecka och se om tjejjen lugnar sig. Samtidigt kan du ge minifom och sempers magdroppar för att lätta på ev knip i magen.

Som flera skrivit: ersättning kan strula till magen ännu mer.

Lycka till!

• minerva123
    Ledilnaan skrev 2014-02-19 14:49:14 följande:
    Testa att dra ner på den mjölk du själv dricker, mina barn fick ont i magen om jag drack vanlig mjölk, så jag drack laktosfritt med jag ammade och då skrek de mindre. Sen får de flesta bebisar magknip en period av första bebistiden.

Laktosintolerans är extremt ovanligt bland spädbarn, dessutom är bröstmjölken full med laktos. Så att äta laktosfritt är ingen ide. Däremot är allergi mot mjölkprotein inte så ovanligt men då ska man undvika alla mjölkprodukter (laktosfritt räcker inte).
  • Natulcien

Som flera redan har påpekat så är ju bröstmjölk snällare mot magen är ersättning. Och det tar oftast några dagar innan magdropparna ger effekt, men de fungerade när vår son fick magknip som nyföding.
    Magmassage kan lindra också.

• Ledilnaan
    minerva123 skrev 2014-02-19 15:31:49 följande:

Laktosintolerans är extremt ovanligt bland spädbarn, dessutom är bröstmjölken full med laktos. Så att äta laktosfritt är ingen ide. Däremot är allergi mot mjölkprotein inte så ovanligt men då ska man undvika alla mjölkprodukter (laktosfritt räcker inte).
    Jag menar inte att småbarn har laktosintolerans, men att dricka vanlig komjölk när man ammar de första månaderna kan störa deras magar. Jag märkte direkt på mina barn om jag drack vanlig mjölk, de reagerade direkt. Sen när de blev äldre (3-4 mån) så kunde jag dricka vanlig mjölk utan att de reagerade.
  • minerva123
    Ledilnaan skrev 2014-02-20 20:54:11 följande:
    Jag menar inte att småbarn har laktosintolerans, men att dricka vanlig komjölk när man ammar de första månaderna kan störa deras magar. Jag märkte direkt på mina barn om jag drack vanlig mjölk, de reagerade direkt. Sen när de blev äldre (3-4 mån) så kunde jag dricka vanlig mjölk utan att de reagerade.

Jag tyckte du skrev att det blev bättre när du drack laktosfritt?
  • Ledilnaan
    minerva123 skrev 2014-02-20 22:30:34 följande:

Jag tyckte du skrev att det blev bättre när du drack laktosfritt?
    Barnens magar blev bättre när jag drack laktosfritt, för de kände av när jag drack vanlig komjölk när de var nyfödda till 3-4 mån, sen har de inte känt av mjölken.
  • minerva123
    Ledilnaan skrev 2014-02-21 14:06:40 följande:
    Barnens magar blev bättre när jag drack laktosfritt, för de kände av när jag drack vanlig komjölk när de var nyfödda till 3-4 mån, sen har de inte känt av mjölken.

Men laktosfri mjölk innehåller exakt lika mycket mjölkprotein som ickelaktosfri mjölk. Så om bebisen inte tål mjölkprotein så är det lika illa vilket man än dricker. Och laktos tål ju absoluta majoriteten av alla spädbarn, det har vi ju redan konstaterat.
  • Ledilnaan
    minerva123 skrev 2014-02-21 14:27:19 följande:

Men laktosfri mjölk innehåller exakt lika mycket mjölkprotein som ickelaktosfri mjölk. Så om bebisen inte tål mjölkprotein så är det lika illa vilket man än dricker. Och laktos tål ju absoluta majoriteten av alla spädbarn, det har vi ju redan konstaterat.
    Tror du att jag ljuger, när jag säger att mina barn blev bättre i magen när jag drack laktosfritt!? När ens barn skriker så får man prova allt för att hitta vad som funkar. Spelar ingen roll att spädbarn BRUKAR tåla laktosen, det innefattar inte alla barn. Jag försöker ge TS råd, snälla sluta tjafsa emot mig!
  • minerva123
    Ledilnaan skrev 2014-02-22 17:04:10 följande:
    Tror du att jag ljuger, när jag säger att mina barn blev bättre i magen när jag drack laktosfritt!? När ens barn skriker så får man prova allt för att hitta vad som funkar. Spelar ingen roll att spädbarn BRUKAR tåla laktosen, det innefattar inte alla barn. Jag försöker ge TS råd, snälla sluta tjafsa emot mig!

Okej. :/
Svar på tråden Amma eller ersättning?