• Bevabus

Byta efternamn

Jag har gått i tankarna att kanske byta efternamn till ett gammal släktnamn då jag tycker är mitt är lite tråkigt. Det är ett sånt vanligt efternamn som typ halva Sverige har. Jag har läst på lite och då står det såhär:

"För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar."

Jag är intresserad av två olika efternamn som bars av samma person, men är osäker på om de här är giltiga. Ni kanske kan hjälpa mig att räkna ut det? Den som hade efternamnen jag vill byta till är min pappas morfars far. Han föddes med efternamnet "Eliasson" (påhittat för vill inte skriva det riktiga) som gått i släkten i flera generationer. Sedan blev han soldat och blev då tilldelad efternamnet "Hurtig" (påhittat också) som vissa släktingar till mig fortfarande heter i efternamn. Jag skulle gärna vilja byta till båda efternamnen men åtminstone det ena. Går detta eller funkar det inte enligt lagen?

Någon som vet hur mycket det kostar att genomföra?

Och kan man behålla sitt nuvarande efternamn och lägga till det andra?

Tacksam för svar!
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Byta efternamn
  • Bevabus

Aa min pappas morfar och hans barn hette Hurtig i efternamn

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

Aha oki, tack!

• Bevabus

Ahaa där ser man, nice!

Svar på tråden Byta efternamn