• Defeateris

Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

Men vad är problemet med att folk svär - egentligen? Du tycker att det låter fult och du tycker att man inte ska göra det.. Men varför? Vad är egentligen problemet med det?

Jag tycker att svordomar inte behöver vara ett tecken på att man inte kan hantera språket - det är däremot ett tecken på att man hanterar språket på ett sätt som skiljer sig från ditt sätt att hantera det. Därmed inte sagt att en del människor som svär mycket inte har problem att hantera språket - lika mycket som en person med ett svordomsfritt språk långt ifrån alltid hanterar språket korrekt.

Jag ser mig som en person med en god förmåga att hantera det svenska språket, både skriftligt och muntligt - jag har ett bra ordförråd, hög läsförståelse, god stavning och bra grammatik - och lik förbannat så svär jag när det känns rätt. Svordomar är ju egentligen bara en grupp ord, precis som ord för möbler eller liknande, och de har sin funktion de också..

• Defeateris
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 18:19:14 följande:
    Jag tycker att det låter illa när man svär, det går så bra att prata utan och svära.

Ta tex om man ska stå och redovisa något framför sin klass på högskolan, vilket jag gjort flera gånger. Står man och svär där framför då när man pratar?? Jag gör inte det i alla fall och jag har inte hört någon annan i min klass göra det heller.

Och vad är anledningen till att man inte svär där framme???

Klart att det går alldeles utmärkt att prata utan att svära, det var väl inte frågan? Frågan är varför du tycker att det är så hemskt att vissa människor svär och varför det får dig att tro att de är mindre begåvade än om de inte svär?

Självklart anpassar man sitt språk efter sammanhanget - det gör jag oavsett om jag talar eller om jag skriver. Precis som jag inte svär i mer formella sammanhang använder jag inte talspråk och smilies i en avhandling.. Det innebär ju inte att det mer formella språket är rätt i alla sammanhang, det hade ju varit väldigt märkligt om jag valde att prata formell, akademisk svenska när jag pratar med mina brorsbarn, eller hur? Precis som det formella språket inte är rätt alltid är inte svordomar och talspråk rätt alltid, det innebär ju dock inte att det aldrig är rätt..
Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!