Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

"Det är en jävla medelklass-idé att tycka att svordomar är dåliga att använda, oavsett hur det görs. Att tycka att själva orden i sig själva står för något per automatik negativt. Och det är något inlärt. Det är något vi fått lära oss, av föräldrar, av skolan, av samhället i stort. Och det är en så tydlig markering gentemot ”lägre klasser” så jag blir helt matt av det."
    - www.onewaycommunication.co/

Alltså, min inställning mot svordomar handlar om hur man svär. Jag tycker t ex inte om könsord, för jag tycker inte kön är något fult. Men svordomar baserade på religion, mytologi och kroppsvätskor (typ fan, helvete och piss) ser inte som dåliga alls, det handlar bara om att förstärka det man säger. Sen kanske allt man säger inte ska sägas i caps lock, liksom, men vad är egentligen det farliga med att ett barn säger fan? Egentligen alltså? Om det inte är riktat till någon, utan bara är ett utrop vid smärta eller frustration?

Själv är jag uppvuxen i någonslags arbetarklass, men är mitt uppe i en klassresa (utbildning + ändrat umgänge), och jag svär ganska mycket när jag talar svenska. Talar jag engelska svär jag bara ibland, och på finska svär jag i stort sett aldrig. Det senare därför att det är språket jag växte upp med hemma, och mitt ordförråd på finska är därmed färgat av att ha bara pratat med släkten.

• lykantrophona
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 18:19:14 följande:
    Och vad är anledningen till att man inte svär där framme???
    Det beror på sammanhang. När man håller en presentation inför en stor grupp människor tenderar man att tala mer skriftspråkligt och ser till att använda ord som så många som möjligt förstår, t ex. När man talar med vänner i informella sammanhang använder man mer svordomar, slang, interna begrepp, humor. Talar man med en bebis så talar man mer "bebisspråk" med enkla ord och högt tonläge och mycket upprepningar.

Man talar olika i olika situationer. Det är inget konstigt, och så har folk gjort i alla tider.
  • lykantrophona
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 18:46:44 följande:
    Så frågan kvarstår. Jag vill ha ett seriöst svar på varför du/ni inte svär när ni står framför klass och lärare och ska redovisa?
    För att svordomar, slang, och liknande  hört till informella miljöer och antyder att man står nära personen man talar med, och att situationen är informell och avslappnad.

Det är det inte i en undervisningssituation. Man känner oftast inte personerna så väl, och det är en monolog.

Olika situationer - olika sätt att tala. Missade du den biten i svenskaundervisningen när man gick igenom sånt här?
Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!