Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!
"Det är en jävla medelklass-idé att tycka att svordomar är dåliga att använda, oavsett hur det görs. Att tycka att själva orden i sig själva står för något per automatik negativt. Och det är något inlärt. Det är något vi fått lära oss, av föräldrar, av skolan, av samhället i stort. Och det är en så tydlig markering gentemot ”lägre klasser” så jag blir helt matt av det."
- www.onewaycommunication.co/
Alltså, min inställning mot svordomar handlar om hur man svär. Jag tycker t ex inte om könsord, för jag tycker inte kön är något fult. Men svordomar baserade på religion, mytologi och kroppsvätskor (typ fan, helvete och piss) ser inte som dåliga alls, det handlar bara om att förstärka det man säger. Sen kanske allt man säger inte ska sägas i caps lock, liksom, men vad är egentligen det farliga med att ett barn säger fan? Egentligen alltså? Om det inte är riktat till någon, utan bara är ett utrop vid smärta eller frustration?
Själv är jag uppvuxen i någonslags arbetarklass, men är mitt uppe i en klassresa (utbildning + ändrat umgänge), och jag svär ganska mycket när jag talar svenska. Talar jag engelska svär jag bara ibland, och på finska svär jag i stort sett aldrig. Det senare därför att det är språket jag växte upp med hemma, och mitt ordförråd på finska är därmed färgat av att ha bara pratat med släkten.