Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

Att svära tyder inte på att dåligt ordförråd, det är ungefär lika smart som att säga "ju fler ord du använder desto sämre ordförråd har du".

Svordomar är ord som kan användas ur ordförrådet, det kan endast sägas vara ett dåligt ordförråd om man använder orden mycket frekvent, men det gäller oavsett vilket ord man använder.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 12:15:03 följande:
    Ett bra ordförråd innebär inte att man använder flera ord när man talar.
    Ok, kan du då vara vänlig och definiera vad ett bra ordförråd är?

Jag skulle vilja påstå att det dels handlar om hur många ord man använder (alltså hur många verktyg man har) och dels om hur man använder dessa (alltså hur man använder verktygen).

Vad är din definition?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (EE) skrev 2014-02-18 11:57:58 följande:
    Desto lägre ner du kommer i socialgrupperna desto värre blir språket. Det är bara att vänja dig, tyvärr.
    Ju lägre desto bättre, om något.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 14:25:26 följande:
    Ju lägre desto bättre, om något.
    Eller som i det här fallet, ju lägre desto värre. Desto lägre desto värre är felaktigt och ta mig fan ett tecken på att användaren har ett sämre ordförråd och sämre ordförståelse än att krydda språket med enstaka svordomar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 18:19:14 följande:
    Jag tycker att det låter illa när man svär, det går så bra att prata utan och svära.
    Ta tex om man ska stå och redovisa något framför sin klass på högskolan, vilket jag gjort flera gånger. Står man och svär där framför då när man pratar?? Jag gör inte det i alla fall och jag har inte hört någon annan i min klass göra det heller.
    Och vad är anledningen till att man inte svär där framme???
    Brukar du prata slang där också? Grova dialekter?

Om nej, innebär det att det är fel att använda slang eller dialektala ord för att man inte använder dem när man "redovisar något framför sin klass"?

Om ja, varför gör du det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 18:46:44 följande:
    Jag pratar min dialekt när jag redovisar, inga problem med det. Har många i min klass från olika platser i Sverige, en del pratar tex värmländska, inte ändrar dom på det när de redovisar.

Så det var en usel jämförelse!

Så frågan kvarstår. Jag vill ha ett seriöst svar på varför du/ni inte svär när ni står framför klass och lärare och ska redovisa?
    Nu pratade jag främst om dialektala ord och slang, inte "normal" dialekt. Så jämförelsen är inte så usel som du vill få den till.

Det är av samma anledning, det passar helt enkelt inte där eftersom det är en mer formell situation. Det är inte ett argument mot svordomar, svårförstådda dialektala ord eller slang utan ett argument för att kunna anpassa sitt språkbruk utifrån situationen.

Är det så att du aldrig förändrar ditt språkbruk oavsett situation?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:08:52 följande:
    Ok, så det är alltså bara för att det är en formell situation som det inte är ok att svära?

Hmm kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev att svära är ett tecken på att man kan prata och att inte använda svordomar är ett tecken på att man inte kan tala så folk förstår.

Då borde man väl använda svordomar i alla lägen? Föreläsningar? Arbetsintervjuer?

Jag tror att svaret som alla vet men inte vågar erkänna här är att det inte låter professionellt helt enkelt! Svårare än så är det inte.
    Det handlar om kontext och situation. Brukar du anpassa ditt språk? Om inte så är du ett unikum.

Om du gör det borde du förstå det jag försöker säga. Och nej, det var inte jag som skrev det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:24:07 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men du erkänner ju inte varför man ska anpassa sitt språk? Vad är det som gör att det inte är ok att svära i vissa situationer?

Vad är det som har gjort att det inte passar att svära när man är på te x arbetsintervju eller när man jobbar på dagis? Jo för att orden räknas som fula, oprofessionella, ohyffsade m.m listan kan göras lång.

Det finns som sagt en anledning till att man ska anpassa sitt språk och att man inte ska svära i vissa situationer. Detta finns ju med sen mååånga år tillbaka.

Erkänner? Det där är en väldigt ful debatteknik. Erkänner du att du har slutat slå dina barn?

Det är inget som behöver erkännas, det räcker med att konstatera att alla ord inte passar i alla situationer men att de kan användas i andra situationer. På samma sätt pratar jag inte när jag är hemma som när jag är i skolan. Det innebär inte nödvändigtvis att jag svär mer i den ena situationen än den andra men språket är annorlunda.

Att de traditionellt uppfattas som fula innebär inte att de gör det nu men det innebär inte heller att de kan användas i alla situationer. Precis som man inte pratar akademiskt språk hemma vid köksbordet men man gör det när man försvarar sin disputation.

Det finns inget inneboende negativt i svordomar, det är hur de används som definierar dem.
Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!