Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:24:07 följande:
Jag förstår hur du menar. Men du erkänner ju inte varför man ska anpassa sitt språk? Vad är det som gör att det inte är ok att svära i vissa situationer?
Vad är det som har gjort att det inte passar att svära när man är på te x arbetsintervju eller när man jobbar på dagis? Jo för att orden räknas som fula, oprofessionella, ohyffsade m.m listan kan göras lång.
Det finns som sagt en anledning till att man ska anpassa sitt språk och att man inte ska svära i vissa situationer. Detta finns ju med sen mååånga år tillbaka.
Erkänner? Det där är en väldigt ful debatteknik. Erkänner du att du har slutat slå dina barn?
Det är inget som behöver erkännas, det räcker med att konstatera att alla ord inte passar i alla situationer men att de kan användas i andra situationer. På samma sätt pratar jag inte när jag är hemma som när jag är i skolan. Det innebär inte nödvändigtvis att jag svär mer i den ena situationen än den andra men språket är annorlunda.
Att de traditionellt uppfattas som fula innebär inte att de gör det nu men det innebär inte heller att de kan användas i alla situationer. Precis som man inte pratar akademiskt språk hemma vid köksbordet men man gör det när man försvarar sin disputation.
Det finns inget inneboende negativt i svordomar, det är hur de används som definierar dem.