• Svar på tråden Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus
  • Baktakt

Min man och jag saxar semestern och har en vecka vars ensamma med E i början, respektive slutet. Då slipper vi lämna henne på en ovan sommarförskola med okänd personal.

Förra sommaren valde vi också semester efter när det var sommarflrskola, men sen flyttade de vilka veckor det skulle vara pga renovering och vi fick två hemska veckor med gråt, panik och ständiga kiss- och bajsolyckor. En av veckorna fick barnen inte lov att gå ut pga säkerhetsskäl. Andra, större barn i området hade kastat sten på några av de allra minsta. Det kanske inte händer här på nya stället, men vi tycker det räcker med oron som blir efter ett långt uppehåll.

Först ut ensam är jag. Veckan efter åker vi allihop till Legoland. Sen får vi se vad vi hittar på. Latar oss i trädgården, gör dagsutflykter, åker upp och bor hos svärisarna, bjuder över vänner, eller hälsar själva på. Kanske någon marknad också om ork finns. När jag går tillbaka till jobbet jobbar jag heltid i 4v, sedan 75% i 4v till. Därefter går jag hem 4v innan BF och äter Riesen tills knyttet behagar komma ut Sist gick jag hem 3v innan och det var för länge. Mitt stillasittande kontorsjobb var inte kul för ryggen månaden före och efter det årets sommarsemester. Mådde däremot kalas när vi flyttade och renoverade under semestern, eftersom jag rörde så mycket på kroppen som den tillät, varenda dag under tre veckor. Därför: hem tidigare för att boa den här gången (och hoppas 4 v räcker bättre än 3...)

• Anceka m D

Det är lite oklart exakt hur semestern blir för min man men klart är iaf att vi åker till Gotland en vecka i juli. Jag hoppas på att vi får fyra veckor tillsammans men vi får se. Jag får också se om jag verkligen orkar jobba så länge som jag tänkt, jag hoppas det men känner mig redan trött och får ont i ryggen om jag står längre än typ tio minuter. Borde antagligen köra mer gravidträning (just nu simmar jag en gång/vecka) men vet inte hur jag ska få till det, har varken ork eller tid känns det som. Kanske skulle ta kontakt med en sjukgymnast i förebyggande syfte. 

• Baktakt

Det är den där extra svanken man får för att kompensera för att magen växer som ger ryggontet. Att träna och stretcha sätet kan hjälpa. T.ex. gå i motlut på löpband. Sitta på pilatesboll istf stol ska också vara bra, men är inget jag direkt testat själv. Hade "knästol" att växla med på jobbet sist jag var gravid. Bäst var dock massagestolen vi hade. Ingen dylik lyx denna gång...

• Baktakt

Tillbringade natten med kräk och diarré. För att tvåvägsmagsjuka är såååå roligt. Solen skiner ute och det är över 20 grader, men jag vet inte om jag vågar gå ut, eller om jag orkar.

• Anceka m D

Vad drygt Baktakt! Hoppas att du kryar på dig snabbt! Jag hade en 4 veckors förkylning i mars, annars har jag varit förskonad.

• Baktakt

Tack Att vara sjuk är aldrig kul, oavsett orsak.

Fick en tår i ögat när jag kände knyttet sprattla ett par timmar efter senaste kräket. Det ska ju inte vara någon fara, men jag var nipprig ändå när magen krampade. Lyssnade på hjärtat nyss och det tickar så fint Det skadade inte för humöret!

• Anceka m D

Härligt, snart sparkar det för fullt! De senaste dagarna har jag känt lillan flera ggr per dag, man märker att hon blir större och starkare.

Alltså, jag känner mig redan ganska stor och tung. Hur tusan ska det gå 18 veckor till!? Förra gången kändes allt så lätt, det suger verkligen att bli äldre när det gäller graviditet.

• miap01

Usch baktakt, hoppas det är snabbt över!

Här är iaf sonens magsjuka över och vi andra verkar ha klarat oss fint, peppar peppar.

Härligt med ett tydligt livstecken inifrån, och mer kommer det bli :)

Jag känner också bebis flera gånger om dagen, mest när jag satt mig eller lagt mig, men den bekräftelsen är så skön, även om han inte alltid väljer bästa tillfället.

Idag tog mannen fram utemöblerna!(bättre sent än aldrig). Så förhoppningsvis har jag lust och ork att sätta mig ute imorgon, ska ju bli härligt väder även då.

• miap01
    Anceka m D skrev 2014-05-21 19:41:38 följande:

Härligt, snart sparkar det för fullt! De senaste dagarna har jag känt lillan flera ggr per dag, man märker att hon blir större och starkare.

Alltså, jag känner mig redan ganska stor och tung. Hur tusan ska det gå 18 veckor till!? Förra gången kändes allt så lätt, det suger verkligen att bli äldre när det gäller graviditet. smile5.gif

Jag känner mig också stor!!! Som tur är så har jag förmodligen bara max13v kvar. Men sommaren kommer bli lång känner jag.

Jag tycker att varje graviditet blivit tyngre/jobbigare, om det har med åldern eller. Bara slitage på kroppen att göra vet jag inte ;)
  • Baktakt

Man märker att det börjar gå fort nu!

Brösten: +7 cm sedan start, varav 4(!) cm sista veckan. De har börjat vara ivägen! +2 bh-storlekar. Sist slutade jag på +4 storlekar.

Midjan: +6,5 cm sedan start, +0,5 cm sista veckan. Plus tre hål i skärpet, sen gav jag upp. Mycket tacksam för snälla tarmar som varken är tröga eller svullna längre, men det löser sig nog mot slutet när de ska nöja sig med en bråkdel av den plats de har nu

Naveln: +9 cm sedan start, varav 1,5 cm sista veckan. Själva naveln börjar bli rätt grund nu när livmodern når ända dit.

Rumpan: +3,5 cm, varav 0,5 cm sista veckan. Sist var det dags att värpa när rumpmåttet överskred magmåttet på största stället. Får se om det stämmer den här gången med. 10 cm skillnad i dagsläget.

Jag hade hoppats bli mindre den här gången än sist, men är ungefär lika stor nu som jag var sex veckor senare i graviditeten med E. Det är ju fluff, tyvärr, men det är väl för att jag har ätit bort det värsta illamåendet. En kompis blev 10 cm större om magen med tvåan än ettan. Då har man ju tyngden lite längre ut och det måste kännas tyngre, tänker jag. Låter rimligtdå att man tycker varje graviditet är jobbigare. Dessutom har man ju storasyskon(et) att ta hand om och kan inte alltid vila när man behöver.

Kompisens etta kom på BF+14, tvåan på BF-3. Hon vägde lite mer med tvåan, trots att barnet kom nästan tre veckor tidigare. Jag är lite rädd för hur stor jag kommer att bli och hur jag ska orka, för det var inte roligt sista månaden. Och tänk om det blir övertid på det?! Fast jag har ju inte känt av så mycket foglossning än och sist var den värre vid den här tiden *hoppas*. Dessutom är väl risken att få havandeskapsförgiftning en gång till rätt liten? Det var ju rätt tungt, eftersom jag gick med magont i flera veckor.

Svar på tråden Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus