• miap01

    Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus

    Här går allt i ett tycker jag! V 31 idag, nu rullar det på :)

    Jag ska mäta mitt blodsocker typ 7 ggr /dag tills jag ska träffa läkaren igen på onsdag. Då går de igenom resultatet och bestämmer vidare där ifrån.

    Jag har ju bara lite drygt 4 v kvar nu, så tror inte de gör en jättestor apparat av det, men de har bra koll iaf. Jag kommer även att bli kallad till medicin mottagningen ca 6 månader efter förlossning för uppföljning.

    Vi var även på nytt flöde och tillväxt :) lillpysen hade minsann lagt på sig bra. Bara -15% nu i jämförelse med 23 % innan. Nu vägde han ca 1400 gram :)

    Kul att hitta ett ställe som är värt att komma tillbaka på anceka. Och Gotland är ju fantastiskt på sommaren. Lite backigt innanför murarna men mysigt.

    Jag har också haft en del sammandragningar denna graviditeten som gjort ont, dock inte täta utan kanske 3 ggr/dag eller så. Men det är drygt. Mina har inte lett till något och jag har nog haft de sedan v 18 typ.

    Nästa v är det dags att lämna lite blodprover, besöka diabetesläkare och hjärtläkaren. Tur man är sjukskriven :/

  • miap01

    Ja namn är svårt. Nu när vi bestämt namn så helt plötsligt hör man det lite då och då, från att inte alls ha hört det innan. Känns sådär. Men nu kan vi inte ändra på det, det är så inbitet här hemma och alla kallar han för Acke, så det får bli det.

    Ni kan få våra tjejnamn som reserv ;) vi hade Alli och Hilma :)

    Jag mår ganska bra annars, men man känner ju att konditionen är i botten och att det blir tungt och jobbigt att ta mig framåt. Men än så funkar det.

  • miap01

    Åh snart kan jag tillåta mig att göra alla förberedelser jag vill, som att sätta ihop både skötbord och vagga, har inhandlat lite blöjor och våtservetter som gärna flyttar till skötbordet istället för att ta plats i min garderob :)

    Mitt socker har legat hyfsat och jag behövde inte insulin utan det räckte med att jag tänker på vad jag stoppar i mig, gast ibland får man i synda!! Bara det inte låg för högt efter varje måltid.

    Jag håller på med utrensning osv i vår klädkammare eftersom det senare ska bli ett rum med lite justering av väggar. Men det är tungrott, snart kastar jag allt!!! Blir tokig på mannen som i sin tur sparar på allt! Kan ju vara bra att ha ;)

    Åh vatten har jag mängder av!!! Fast jag äter vätskedrivande.. Fötter och vader ser ju inte kloka ut! Och åndå väger jag bara 56kg :/ kan i hoppas vätskan försvinner snabbt efter förlossningen. Kanske kan den lilla viktuppgången och bero på att jag tagit bort en del socker den senaste tiden :)

  • miap01
    Baktakt skrev 2014-07-23 16:58:01 följande:

    Härligt Mia!

    Din man låter som min. Blir galen ibland. Tur han är söt och bra på andra sätt smile5.gif


    Ja tur de har sidor som väger starkare än allt samlande. Igår fick jag honom iaf att rensa lite bland skor och olika tidningar han samlar på sig om allt från fiske till tekniska prylar. Sakta men säkert....

    Idag ska jag på koll hos hjärtläkaren, detta är nog det näst sista besöket där innan snitt :) tjohooooo.
  • miap01

    Allt såg ut som innan, ingen förändring där inte vilket vi är nöjda med. Vi bestämde inte något om att boka in en ny tid heller, utan det får min ordinarie läkare som är på semester nu ta ställning till när han kommer tillbaka om en v. Så förhoppningsvis är det bara vanliga bm nästa v :)

    Går in i v 32 idag :))

    Tvättar bebiskläder lite efterhand nu också :) kanske åker skötbordet upp i helgen...

    Jag mår också illa till och från, igår hade jag ganska ont i ena ljumsken också. Börjar känna av lite krämpor kan man säga..

  • miap01

    Visste inte man kunde få det hemlevererat!!! Jag som aldrig fått tummen ur och orkar hämta det när jag ändå är i stan på andra ärende... Borde kollas upp!!

  • miap01

    Avis på dina boxar baktakt :)

    Men jag orkar bara inte ta tag i att skaffa dessa :/

    I går var jag hos bm, sf mått på 27, hade inte ökat i vikt heller, men det är jag glad för. Hade inte orkat bära ett gram till känns det som. Denna värmen tar kål på mig...

    Det flyter på med mitt sockervärde också, läkaren ringde idag efter att ha tittat på den senaste veckans test, han var nöjd även om det legat högt ett par ggr. Han sa att man fick synda annars blev det förbaskat tråkigt, och det håller jag med honom om.

    Imorgon hoppas jag på regn så jag orkar ta mig till affären för att fylla på kylskåpet. Mannen har hjälpt mig nu dessa dagar genom att hämta och lämna barnen, det har sinkat honom lite men jag är så tacksam för detta...

    Vi har skruvat ihop skötbordet , nu börjar bitarna falla på plats. Ska väl snart få ihop vaggan också. 3v till snitt :)

    Tvättat upp de sista också dvs filtar och små kräkhanddukar :)

    Snart är vi helt redo för bebis med andra ord.

    Nästa v är det nytt tillväxt och flöde samt träffa läkaren inför snittet :)

    Anceka, jag är inte alls avis på dig som måste jobba 4 v till. Tycker riktigt synd om dig faktiskt.

    Här har jag lämnat in planering till fk inför föräldraledigheten och så måste du jobba 4 v till, bläää för det!!

  • miap01

    Ja nu är det bara två v kvar, hoppas jag står ut. Har det ruggigt jobbigt med andningen och nätterna blir liksom inte bättre av att jag får sova sittandes i denna kvava värme och allt åskande. Men idag har det varit riktigt behagligt, legat på ovanvåningen på divanen i tvärdrag hela dagen. Har dragit på mig en förkylning också, slemmig hosta, ont i halsen och snorig, som om inte allt annat var nog.

    Ska till spec Mvc på onsdag, får se vad de säger, en del av mig tänker nog be om den där kortisonsprutan, för bebbens lungor, jag pendlar nämligen mellan om jag kan stå ut i två v till eller inte. Tyvärr är det så att min man har jobb upp över öronen just nu, egenföretagare med massor av jobb = ingen ledighet... Kan ju hoppas att jag kan stå ut två v till för den sakens skull.

    Orkar inte ens laga mat, så idag blir det pizza, till barnens förtjusning skönt man kan göra någon glad :)

    Drygt att gå tillbaka till jobb med så nära till bf, men kanske kan det få tiden att rulla på lite snabbare anceka, kan ju hoppas på svalare väder bara.

    När är det du har bf baktakt?

    Jag har mycket sammandragningar och tror även att en del förvärkar smyger sig in då och då.

  • miap01
    Baktakt skrev 2014-08-04 20:47:47 följande:

    24/10, Mia. Fick ni inte åska och regn i går och idag? Hos oss åt Lundahållet kom det vid 23-tiden igår och slutade inte regna förrän under sen eftermiddag. Lagom till middagen blev det sol och ca 20 grader, så då var det skönt att vara ute för första gången på typ två veckor. Vänner i Helsingborg verkar dock ha missat det mesta av vädret vi fick.

    Anecka: bara att hoppas att det är tillfälligt, eller iaf håller sig sansat oavsett vad det är.


    Jodå regn och åska var det natten mellan fredag och lördag. Men jättevarmt på söndagen då vi var på stranden i Ystad. Gårdagen var ju behaglig och denna dagen verkar också bjuda på lite skönare väder för oss

    Jag har dock fortfarande ruggigt svårt att andas, främst på nätterna. Har 4 kuddar, men hostan och slem ställer till det ordentligt. Ibland är det skönt med en man som driver eget och kan anpassa sina arbetstider så han kan ta lämning och hämtning av barnen

    Ikväll vankas det cirkus, kan hoppas jag blir något piggare tills dess...
  • miap01

    Lite ny uppdatering, lillkillen väger nu mellan 1,8-1,9 kg, och var bara ca 11% mindre än genomsnittet. Tummen upp för det!

    Ett datum för snitt är spikat till den 21/8, och jag blir inskriven den 20/8.

    Allt såg bra ut, så nu är det bara väntan kvar. Tur vi har lite till att fixa med så kanske tiden går lite snabbare

  • miap01

    Ja, var ni avundsjuka, haha. Men tiden går så in i vassen sakta när man vet exakt dag och nästan klockslag! Som att gå och vänta på att sista arbetsdagen ska ta slut innan semestern.

    Jag har nu hostat ett antal nätter i rad, magmusklerna som nu mera sitter i sidorna och inte fram på magen värker som bara den. Dessutom envisas denna skrutt givetvis medvetet sparka just på dessa ömma punkter. Mina nätter är med andra ord ett rent helsike och varje hostningar är som ett knivhugg i sidan

    Men fet är ju fredag och helg, det väger upp en del måste jag säga! Idag har dessutom jag och barnen varit och klippt oss, och sedan handlat kläder och hunnit en sväng på lekland. En helt underbar dag utan bråk och tjat. V 34 idag! Och 13 dagar till snitt. Barnen har gjort vars en kalender som de kryssar över dagarna på fram till bebben kommer

    Spännande!

    Skönt att ha en v avklarad, då är det ju definitivt nedräkning med bara tre v kvar att jobba nu!

    Kämpa på baktakt, jag håller tummarna för att du inte ska spricka!!

  • miap01

    Här är det en v kvar till snitt!

    Var hos barnmorskan på spec. Mvc.

    SF mått glömde jag kolla, hjärtfrekvens 130, vikt 58 kg, lillkillen har huvudet neråt men rörligt.

    Går in i v 35 imorgon :)

    Känns som jag har hur mycket som helst att göra innan liten kommer, kanske dags att sätta igång...

    Tur mannen jobbar och gör nytta iaf.

    Min förkylning börjar iaf lägga sig och hostan blivit mildare, och jag får då äntligen liiiite mer sömn än innan.

  • miap01

    Nä, en vecka går ju fort!!

    Det beror på hur han mår skulle jag tro. Vi fick ligga på neo i 6 dagar med sonen eftersom han sondmatades. Men med dottern låg vi på vanlig avdelning och kom hem på dag 4. Så jag hoppas på att denna krabat är pigg nog att äta själv och mår prima så vi får åka hem efter någon dag

  • miap01

    Annwak att ha projekt får ju alltid tiden att gå snabbare. Och en utbyggnad är ju spännande och lär ju hålla igång er till bebis kommer

    Jag har mer problemet att jag kommer inte hinna med allt på min to do lista. Vilket grämer mig lite. Kaka imorgon och på söndag så får vi ta ett rejält ryck här hemma!

    Jag har fortfarande inte fått något brev om inskrivning från sjukhuset... Får ringa avdelningen på måndag om det inte kommit med posten då, känns ju som vi behöver veta lite vilka tider som gäller för inläggning och vart jag ska befinna mig på onsdag. Som sagt, tur det inte är första barnet :-/

  • miap01

    Vi har inte heller ett rum, vi ska bygga ett!! Men det får bli vinterprojekt

    Sen kommer barnen ha ovanvåningen för sig själv med eget badrum och tv-rum.

    Idag står rensning och städning på schemat och imorgon lika så, plus lite annat som tvätt kommer mellan.

    Sen ska jag handla det sista på Apoteket, skruva ihop och bädda vaggan, montera bilbarnstol, packa & bära ut en byrå som först ska tömmas osv. Phuuuu.

    Jaja har imorgon och måndag på mig, på tisdag börjar min lille kille ettan och på onsdag blir jag väl inlagd, men hopas ju så klart på att får åka hem igen

    Man tror man har all tid i världen, men sen börjar det hopa sig, men hellre det än att bara gå och vänta...

  • miap01
    Anceka m D skrev 2014-08-16 19:19:33 följande:

    Jo, jag har redan bokat en massa saker min första lediga vecka: besiktning av bilen, besök hos BM, 4-års kontroll med sonen mm. Just därför kommer hon säkert komma supertidigt, haha. smile1.gif


    Tur det är något positivt som i så fall 'stör' planeringen
  • miap01

    Hej tjejer. Allt har gått bra! Och idag fick vi komma hem med nöd och näppe med hemsjukvård. Lille Acke har gått ner lite i vikt och inte vänt så nu är det mest fokus på MAT!

    Han kom 10:57 den 21/8 vägde då 2080g och var 44 cm lång, och världens finaste

    Hoppas det går bra för er andra, och nu börjar det verkligen närma sig för dig Anceka!

  • miap01

    Har ju inte varit här inne på ett bra tag!!

    Hur går det för er??? Har det blivit några minisar?? Väntar med spänning :)

  • miap01

    Åh ett stort grattis till er båda!! Och vilket mysigt namn baktakt, lilla My :)

    Har ni något namn på er lilla tös än Anceka?

    Och i vilken rasslande fart era töser kom rejält med krut i dem :D

    Jag får bara inte bli bebissjuk igen, skulle inte palla en graviditet till, blääää.

    Nu väger min lille kille ca 4000g och är ca 2 1/2 månad. Just nu längtar jag efter hela nätter!!! Även om det går ca 4 timmar mellan måltiderna på nätterna, så det blir en gång mitt i natten typ 2-3 sedan matar mannen innan han kör till jobb på morgonen, ofta är flaskan ganska bra ändå :) Om två veckor vankas det dop. Känns som tiden rusar iväg.

Svar på tråden Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus