• Kjell2

kan jag bli utköpt e e d försent?!?!

Anonym (orolig) skrev 2014-02-17 20:37:02 följande:
    separerade från min fd för lite mer än ett år sedan. Jag lämnade så gott som allt pga att jag hade så dåligt samvete över att jag lämnat sambon o satt barnen i en jobbig sits. Jag sa tidigare att jag inte ville bli utköpt ur vårt gemensamma hus. Nu har läget förändrats, dels då en annan tjej flyttar in. Känner att jag inte vill ge bort min del!! jag står fortfararande som delägare på huset men har läst ngnstans att bodelning lär ske inom ett år. Är jag för sent ute?!?!? jag flyttade som sagt för ca 13 månader sen men har varit skriven där tom november... det bara blev så, svårt att få tummen ur.. :/

Står du som.ägare har du rätt att få ut den delen. Det är om man vill göra en bodelning som ettårsgränsen gäller. Därefter är det faktiskt ägande som gäller. Ett år räknas från när samboförhållande slutade, inte från ändring av folkbokföringen.
  • Kjell2
    Anonym (:)) skrev 2014-02-17 21:52:28 följande:
    Visst och HUR ska Ts ex bevisa när det upphörde menar du?

Se inlägg #4 t ex. Är parterna inte eniga i frågan blir det upp till rätten att värdera utsagor, vittnen, bevis mm och sen fatta ett beslut. Folkbokföringen blir då ett av många bevis.
  • Kjell2
    mollisen skrev 2014-02-19 12:21:00 följande:
    vad är eg skillnaden mellan stycke 1 där det står "Om man inte skrivit samboavtal omfattar bodelningen den gemensamma bostaden och bohaget, om det införskaffats för gemensamt bruk och oavsett vem som betalat för det.

och stycke 2 "Om man har köpt saker tillsammans är man samägare av den egendomen, oavsett om preskriberingstiden för bodelning är nådd. Det innebär att man som delägare i t.ex. ett hus som man köpt tillsammans har rätt att bli utlöst för den del som man äger"

jag är ju bara intresserad av att bli utköpt från själva huset, inget i det o så med möbler osv.... är detta alltså fortfarande möjligt trots att det gått ett år?!

Står du som delägare på lagfarten för fastigheten?
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2014-02-19 13:04:10 följande:
    det tror jag eftersom fd sambon pratade förut om att han lär ansöka/teckna nytt där...?!

Kontakta lantmäteriet, fråga i växeln, och ta reda på om du står med på lagfatren. Du kan eventuellt se det på din deklaration också.

Om du står med ägar du del av fastigheten och kan, om han t ex vägrar köpa ut dig, kräva tvångsförsäljning.
Svar på tråden kan jag bli utköpt e e d försent?!?!