Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Har han nån chans till att få vara med sitt barn?

Hej!.. Tänkte höra lite med er därute om åsikter och tips..

Läget är som så att min kille fick barn med en tjej för 10 år sedan. Dom hade gjort slut innan nån av dom ens visste om att dom skulle ha barn.. Mamman ville först inte erkänna att han var pappan, men i slutet av graviditeten erkände hon och när hen hade föds så gjordes ett farderskapstest vilket visade att han var pappan. Modern och barnet bor väldigt lång resväg härifrån men han har VERKLIGEN gjort sitt bästa att ta sig dit så mycket han har kunnat och haft råd med. Mamman och barnet har många ggr varit i staden där pappan bor med aldrig hört av sig, med andra ord, mamman har verkligen kämpat för att frysa ut pappan.
    Och det har ju bara blivit värre med åren, nu får han varken komma och hälsa på eller prata med barnet i telefon..
    Pappan är väl medveten om att barnet kommer att ha sitt boende hos mamman, men vill få ett reglerat umgänge och eventuell gemensam vårdnad, av den anledningen att han aldrig nånsin får veta nåt om barnet. Han ringer och frågar tusen ggr men får aldrig nåt svar.

Tror ni han har nån chans trots att det har gått så lång tid? Kan tillägga att han har kämpat med familjerätt och advokat förr som tyvärr inte har resulterat i nåt vettigt alls, dom valde helt att ta mammans parti.

Vad tror ni? Vad har han för chanser?

• Svar på tråden Har han nån chans till att få vara med sitt barn?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (fam) skrev 2014-02-17 19:46:02 följande:

Menar du alltså att pappan hade en egen advokat som tog mammans parti? Då måste det ligga betydligt mer bakom än du berättat och inte bara att mamman undanhållit barnet från pappan på pin kiv. Sorry, men det håller inte.

Då var jag otydlig, familjerätten tog mammans parti, inte hans advokat :).
  • Anonym (Jag)

Men det finns fortfarande en chans att han ska kunna få träffat sitt barn mer alltså?

Jag försöker att få pappan att orka kämpa vidare och få lite annat perspektiv på det hela, inte bara negativa vibbar från alla håll utan att det faktiskt finns ett barn som saknar sin pappa väldigt mycket.. Lika mycket som han saknar hen.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-17 20:33:22 följande:

Det är ju ingen som kan svara på idagsläget för beror helt och gållet på vad som kommer fram i förhandlingar och om tr bedömmer det lämpligt för barnet efter så lång tid
    Nej givetvis! Man försöker väl bara finna lite hopp nånstans.. Visst ser jag pappan lida fruktansvärt mycket, men också barnet.. Ungen mår verkligen inte bra eftersom hen tror att pappa inte älskar hen..

Hen är jätte glad när hen bara är med oss, men så fort mamman kommer i närheten blir hen som en skamsen hund..

Om det finns fler tips eller råd att ge så vore vi tacksamma.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (backa?) skrev 2014-03-01 12:24:14 följande:
    Sorry men om det är du som är den drivande kraften så skulle jag råda dig att backa. Tyvärr är det så att det finns pappor som kämpar men sen "släpper" när den "nya" försvinner, alternativt tar avstånd från barnen om det dyker upp en ny svarsjuk partner. För barnet vore det sorgligt om han "lägger ner igen" om du försvinner. Detta är och ska bara vara hans kamp.
    Ursäkta, men vad är det för en kommentar?!

Jag kommer ALDRIG sluta stötta min partner och hans kämpande när det gäller hans barn!

Barnet och pappan har lika stor rätt till varandra som mamma och barnet har! Inget snack om saken.

Det har aldrig spelat nån roll för honom vad hans "tjejer" innan mig har sagt, hans barn har kommit i första rummet i alla lägen. Och så kommer det alltid att vara. Det komiska i det hela är att du uttrycker dig exakt som barnets mamma skulle göra.. Så man blir ju lite misstänksam!

Jag skulle vilja se hur kaxig du skulle vara om du fick kämpa för ditt eget barn i motvind!
  • Anonym (Jag)

Då har jag verkligen inte förklarat mig bra.. Vet en del pappor som gör precis så som ni berättar. Så är faktiskt inte fallet här, givetvis säger hon så, tänker ni.. Men han har försökt prata med mamman många ggr men hon bara skriker åt honom och vägrar samarbeta över huvudtaget. Familjerätten fixade umgänge, men det sket hon i! När han är påväg då drar hon iväg med barnet. Anledningen till varför det har gått nästan 10 år är för att en ensam människa inte orkar dras i skiten hela tiden, han ser också hur barnet får lida eftersom mamman blir arg och då går det ut över henne! ( barnet har sagt detta själv till oss)

Jag är själv mamma med en vårdnadstvist i grunden, pappan var aldrig där! Men jag uppmuntrade honom och gav honom en chans trots att jag bokstavligen HATADE honom! Barn är inte bara mammans barn, en pappa är lika mycket förälder.

Och jag ska vara väldigt tydlig med att det här inte är nåt som har kommit igång pga mig! Vi har inte ens varit tillsammans så länge.. Lustigt att diskussioner när det gäller pappor alltid spårar ur.. Händer väldigt sällan för mammor..

• Anonym (Jag)
    Anonym (backa?) skrev 2014-03-05 16:58:26 följande:
    Det kan röra sig om selektiv perception.
    Det riktar du mot mig eller? Inget otrevligt, bara undrar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Pappa) skrev 2014-03-15 22:41:25 följande:

Det där låter som mig det.

Jag är i en vårdnadstvist och har varit det sedan barnet var en månad (fyller två år om två månader). Mamman har fryst ut mig under hela barnets tid sedan födsel, har fått träffa barnet, men alltid så minimalt det bara går. Har aldrig fått ha barnet längre än tre timmar och aldrig en övernattning. Fam.rätten tog mammans parti i utredningen och kom fram till att barnets bästa är att mamman får behålla ensam vårdnad, men att umgänge och boende var inget de kunde säga varken det ena eller det andra - dvs fritt för tingsrätt att besluta mellan partnerna.

Trots att hon vräkt exakt lika mycket skit om min omsorgsförmåga (inget av det stämmer och jag är lika lämplig som vem som helst att ta hand om mitt barn) som vår förmåga att samarbeta kring frågor som rör barnet - så valde de att besluta att ensam vårdnad är det bästa, men att resten får vi förhandla om i huvudförhandling. Känns lite som Fam.rätten såg denna utredning som en rättvisegrej där båda ska få lika mycket, istället för att tänka kritiskt till hennes berättelse (finns det bevis som styrker eran svårighet att samarbeta?) och utgå från barnets bästa.

Har funderat flera gånger på att avsluta mitt liv men tänker hela tiden på att mitt barn inte ska få betala för skiten som barnets mamma ställer till med. Om ett par veckor är det huvudförhandling så vi får då se hur detta slutar. Hoppas Tingsrätten ger mig gemensam vårdnad och boende varannan helg plus umgänge varannan vecka.

Min historia är troligtvis unik i sitt slag då mamman och jag inte alls har eller haft samarbetsproblem vad gäller frågor som rör barnet (ja förutom vårdnaden då, men det går ju inte ha det som argument att få behålla ensam vårdnad). Jag har inte heller några problem att ta hand om vårt barn. Har ännu inte begripit mig på VARFÖR hon gör så här... blir ledsen i mitt hjärta att mitt lilla barn som är helt ovetandes om detta har förlorat sina första två levnadsår med sin pappa...

Sorry att jag stal TS tråd, men jag tycker att sånt här inte får ske och jag hoppas din pojkvän kämpar på för sitt barns rätt till båda sina föräldrar.

Tack för ditt inlägg!

Det är för jävligt att höra sånt här!! Blir så ruskigt arg! Varför?! Varför ser inte dessa människor mer långsiktigt på saken?

Varför utsätter dom barnet för det här?

Varelse man är mamma eller pappa så är båda lika mycket värda!

Jag som själv är mamma kan ju se saken ur en "mammas perspektiv", och ja, när barnet är spädbarn så kan inte barnet bo hos nån annan än henne om det ammas, men det hindrar ju inte pappan till umgänge!

Och att hela tiden dra slutsatsen att alla pappor som är i en vårdnadstvist är bad guys tycker jag är fruktansvärt trångsynt!

Min kille vill inte vara nån lekfarbror som bara kommer med presenter och har lite kul i 2 timmar för att sen åka alla dessa mil tillbaka hem och aldrig veta när han får träffa hen igen. Han vill vara PAPPA och allt vad det innebär! Han vill vara en del av barnets bra dagar som dåliga dagar, året runt, i vått och torrt! Och så tror jag många pappor känner..

Men vi önskar dig all lycka till!! Du får gärna berätta vad "domen" blev.

Killen ringer nu mer eller mindre varje dag till barnets mamma men får aldrig prata med barnet.. Men det är bara att kämpa vidare!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Pappsen) skrev 2014-03-26 07:11:55 följande:
    Ja det är ungefär såna här svar man får.

Att ta ansvar tillsammans innebär att man har möjligheten att göra det. Jag har inte haft den möjligheten då jag är utestängd från mitt barns liv både avseende umgänge och vårdnad. Du menar alltså att jag ska gilla läget och vara glad över att jag får träffa mitt barn nån timme i veckan då det passar mamman och inte försöka få ta ett större ansvar? 

Istället vill jag vara en så närvarande del av vårt barns liv som jag bara kan både avseende umgänge och vårdnad. Men att gå till domstol i den frågan har gjort allt mycket värre, inte förvånande, och nu har jag större problem med umgänget än jag hade innan. Därmed inte sagt att umgänget på något sätt var bra innan.

Man talar vitt och brett om barnets lika rätt till båda föräldrarna och att gemensam vårdnad är den bästa vårdnadsformen. Vilket givetvis ledde mig att tro att någon skulle fatta beslut över våra huvuden eftersom jag inte har getts möjlighet att delta i några beslut innan.

Men så blev det inte istället blev det ett än värre helvete då mamman tar det som en krigsförklaring och anser att jag ska vara nöjd med de smulor hon erbjuder och inte ifrågasätta hennes beslut.

Det enda jag försöker belysa är att en vårdnadstvist inte på något sätt är enkel och kan göra situationen än värre, man ska alltså tänka efter mer än en gång innan man ger sig in i något sådant.

Det är lätt att svänga sig med uttryck som att fatta obekväma beslut tillsammans men i verkligheten är det upp till vårdnadshavaren att bestämma allt helt själv, om denne inte vill dela med sig eller involvera den andra parten så är det så. 

De flesta verkar tro att föräldrar vill dela med sig och kan inte försåt vilka situationer man kan hamna i när den ena föräldraparten tycker att den andra föräldern helst ska försvinna. Alla föräldrar vill inte den andra föräldern gott bara för att de flesta vill det.
    Just det du säger att pappan ska vara nöjd med dom smulor som hon erbjuder gör mig redigt förbannad! Och jag känner så väl igen den jargongen.

Men till vilken nytta?

Det är ju barnet som tar mest skada, och är det nåt dessa mammor tydligen är beredda att göra så är det just att skada sina barn, bara för att känna makt och kontroll!

Och det är ju detta som ni går igenom nu, min kille fasar. Han är livrädd och har varit sen många år tillbaka.. Han har försökt göra MAMMAN till lags för att kunna få vara med sitt eget barn.. Men hon går likt förbannat ut och sprider runt att "mitt barns pappa skiter i barnet" och en hel del andra löjliga historier.

Är det konstigt att många pappor helt enkelt backar och tar det han får? Även om han vet att det inte är rätt?.. Han är en dålig pappa om han backar för att inte göra henne upprörd, för då "skiter" han helt plötsligt i barnet och han är en dåliga pappa när han försöker och inte ger sig föns han får vara med sitt barn, bryr han sig för mycket då?!.. Det klingar inte så där jätte bra i mina öron..

Eftersom detta är ett generellt stort problem, varför inser man inte att mamman lika gärna kan vara mytoman och granska henne med samma ögon som man tydligen gör mot pappor?

Det ÄR inte konstigt att vissa pappor helt enkelt ger upp och inte finns där för sina barn.. Man orkar inte, Det räcker med den sorgen dom får leva med varje dag, aldrig kunna få ta del av sitt eget barns liv... Den pajen skulle jag vilja kasta i ansiktet på många mammor! Skulle dom kunna tänka sig ett liv utan sina barn?
Svar på tråden Har han nån chans till att få vara med sitt barn?