• Ollibolli

Hur tusan ska jag få i bebisen ersättning???

Maken och jag gjorde ett misstag igår. Vi hade sex och glömde bort att skydda oss. Vi vill inte bli gravida så jag var tvungen att ta ett akut p-piller. Jag ammade min 6-månaders precis innan jag tog tabletten idag kl 12, men sedan får man inte amma igen förrän 8 timmar efter. Nu är pojken hungrig och jag gjorde i ordning en flaska ersättning.
    Han vägrar! Bara kniper ihop läpparna. Han klöks av nappen, har testat flera olika. Testade då att ge honom ersättningen på sked men detta vägrar han också. Börjar få lite panik här... HJÄLP!!

• Svar på tråden Hur tusan ska jag få i bebisen ersättning???
  • zZzZz

Han lär äta när han är hungrig och skriker efter mat.... :)

• Ollibolli
    zZzZz skrev 2014-02-17 14:46:43 följande:
    Han lär äta när han är hungrig och skriker efter mat.... :)
    Hoppas det...eller så blir han helt hysterisk Obestämd
  • Ollibolli
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 14:56:31 följande:
    Har ni börjat med smakisar?
    Nej, har faktiskt inte gjort det då han inte är riktigt sex månader än. Men jag får väl koka lite morot och ge honom. Men det är ju inte sådana mängder så att han blir mätt. 1-2 tsk är ju ingenting...
  • Flickan och kråkan
    Ollibolli skrev 2014-02-17 14:58:24 följande:
    Nej, har faktiskt inte gjort det då han inte är riktigt sex månader än. Men jag får väl koka lite morot och ge honom. Men det är ju inte sådana mängder så att han blir mätt. 1-2 tsk är ju ingenting...
    Nej, jag vet. Tänkte mest att man kunde ha blandat ersättning med t.ex. gröt om han börjat lite med det. En liten klick katrinplommonpuré tillsammans med ersättningen etc. Bara för att få lite välbekant smak på det nya. Sällan de snabbt bara gladeligen stoppar i sig obekanta smaker i större mängder. Dum fråga, men varför pumpade du inte ur lite innan du tog pillret?
  • Flickan och kråkan

Jag hade testat att gå ut och försökt mata. Har i och för sig aldrig testat med just ersättning men alla mina barn har en tendens att pröva på saker ute (inte minst ätbara saker) som de aldrig skulle gjort inne (oavsett ålder). Blir lite distraherade av annat antar jag.....gapar av bara farten .

• Ollibolli
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 15:01:58 följande:
    Nej, jag vet. Tänkte mest att man kunde ha blandat ersättning med t.ex. gröt om han börjat lite med det. En liten klick katrinplommonpuré tillsammans med ersättningen etc. Bara för att få lite välbekant smak på det nya. Sällan de snabbt bara gladeligen stoppar i sig obekanta smaker i större mängder. Dum fråga, men varför pumpade du inte ur lite innan du tog pillret?
    Testade att pumpa! Men jag är väl avvikande, kommer bara några droppar när jag pumpar, trots att jag har hur mkt som helst i tuttarna... 
  • zZzZz
    Ollibolli skrev 2014-02-17 14:54:14 följande:
    Hoppas det...eller så blir han helt hysterisk Obestämd
    håller tummarna! :)
  • Ollibolli
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 15:04:04 följande:
    Jag hade testat att gå ut och försökt mata. Har i och för sig aldrig testat med just ersättning men alla mina barn har en tendens att pröva på saker ute (inte minst ätbara saker) som de aldrig skulle gjort inne (oavsett ålder). Blir lite distraherade av annat antar jag.....gapar av bara farten .
    Nu har jag satt upp fötterna på bordet och har honom i knät, med bakhuvudet på mina knän. Gungar honom lite fram och tillbaka och har fått i honom några skedar...

Tack för tipset om att gå ut! Ska jag testa om det blir omöjligt Glad
  • Flickan och kråkan
    Ollibolli skrev 2014-02-17 15:05:59 följande:
    Testade att pumpa! Men jag är väl avvikande, kommer bara några droppar när jag pumpar, trots att jag har hur mkt som helst i tuttarna... 
    Jag har också svårt att pumpa. Har också mycket mjölk. Det är inte särskilt ovanligt.
  • Flickan och kråkan
    Ollibolli skrev 2014-02-17 15:08:40 följande:
    Nu har jag satt upp fötterna på bordet och har honom i knät, med bakhuvudet på mina knän. Gungar honom lite fram och tillbaka och har fått i honom några skedar...

Tack för tipset om att gå ut! Ska jag testa om det blir omöjligt Glad
    Heja heja
  • Natulcien

Nu vet jag inte vad det är för substans i pillret som är farligt...men kan man tänka sig att trycka ut bara några droppar bröstmjölk och smörja flasknappen med så att han känner igen lukten..?

• Ollibolli
    Natulcien skrev 2014-02-17 15:20:54 följande:
    Nu vet jag inte vad det är för substans i pillret som är farligt...men kan man tänka sig att trycka ut bara några droppar bröstmjölk och smörja flasknappen med så att han känner igen lukten..?
    Tack för tipset! Ska jag testa när han vaknat. Tror knappast att han får i sig några farliga mängder av bara några droppar... 

Fick i honom några skedar ersättning till innan, samt en tesked rivet päron och en tesked gröt.
  • miss bee

Börjar man inte med smakisar när dom är 4 månader längre? Mina barn är 5 och 3 år

• Natulcien
    miss bee skrev 2014-02-17 17:56:54 följande:
    Börjar man inte med smakisar när dom är 4 månader längre? Mina barn är 5 och 3 år
    2003 ändrade man till 6 månader för smakportioner.
Svar på tråden Hur tusan ska jag få i bebisen ersättning???