Melatonin?
Finns det någon här som vet var det går att beställa melatonin?
Finns det någon här som vet var det går att beställa melatonin?
När det gäller barn så finns misstankar om att det förskjuter/förhindrar puberteten då det verkar hämmande på hormonet FSH. Det är en anledning till att man är restriktiv med att skriva ut det till barn.
För övrigt kan man åka dit för misshandel om man ger sitt barn receptbelagd medicin som inte är avsedd för barnet.
Tja svar fick jag, men inte på frågan jag ställde.
Har du ett barn med funktionshinder som har sömnsvårigheter så kan du på nåder få melatonin utskrivet. Det krävs licens ifrån Läkemedelsverket för det. Vissa läkare skriver ut circadin som är långtidsverkande melatonin i depot form. För att beställa melatonin ifrån utlandet bör du veta att det är melatonin du får och inget annat. Om du överväger att ge det till ett barn...
Tja svar fick jag, men inte på frågan jag ställde.
För att svara dig prutt. Jag har inte sagt att det är till ett barn överhuvudtaget...
Tror inte det bara går att beställa, vi var hos läkaren förra veckan och licensen kom nu. Var inga problem att få den.
Tack för svaren...
Tror inte det bara går att beställa, vi var hos läkaren förra veckan och licensen kom nu. Var inga problem att få den.
Ajnas: Nej, jag menade licensen, som skickas hem och skall skickas vidare ytterligare en gång.
Det finns utomlands, har sett det på exempelvis Biovea. Jag har beställt andra saker därifrån och det är ett seriöst företag som levererar utan strul. Jag vet flera som ger melatonin till barn med insomningssvårigheter men jag vet inget om det är farligt eller ej så det vill jag lämna osagt.
Ajnas: Nej, jag menade licensen, som skickas hem och skall skickas vidare ytterligare en gång.
Ok, har googlat lite nu! Hade aldrig nånsin hört talas om licensförskrivning tidigare. Vad jag förstår är inte rent melatonin godkänt i Sverige och kräver då licens. Circadin däremot, som innehåller melatonin, är godkänt och går enkelt att få recept på. Man lär sig nåt nytt varje dag
Anjas: Ja precis, det är lite meckigare med Melatonin än de flesta andra mediciner som ju bara är att hämta ut då Apoteket redan fått receptet när man kommer dit. Men man lär varje dag ;)