• Tindra40

Melatonin?

Finns det någon här som vet var det går att beställa melatonin?

• Svar på tråden Melatonin?
  • Prutt

När det gäller barn så finns misstankar om att det förskjuter/förhindrar puberteten då det verkar hämmande på hormonet FSH. Det är en anledning till att man är restriktiv med att skriva ut det till barn.

• Prutt

För övrigt kan man åka dit för misshandel om man ger sitt barn receptbelagd medicin som inte är avsedd för barnet.

• Jenita659

Har du ett barn med funktionshinder som har sömnsvårigheter så kan du på nåder få melatonin utskrivet. Det krävs licens ifrån Läkemedelsverket för det. Vissa läkare skriver ut circadin som är långtidsverkande melatonin i depot form. För att beställa melatonin ifrån utlandet bör du veta att det är melatonin du får och inget annat. Om du överväger att ge det till ett barn...

• Prutt
    Tindra40 skrev 2014-02-17 18:50:41 följande:
    Tja svar fick jag, men inte på frågan jag ställde.

Det är för att du är den enda här som är beredd att riskera ditt barns liv.
  • ajnas
    Tindra40 skrev 2014-02-17 18:50:41 följande:

Tja svar fick jag, men inte på frågan jag ställde.

Jo, svaret på frågan är: hos din läkare. Jag vet flera som fått Circadin utskrivet nyligen utan vidare.
  • ajnas
    Prutt skrev 2014-02-17 20:28:27 följande:

Det är för att du är den enda här som är beredd att riskera ditt barns liv.
    Var skriver ts att det är ett barn som ska ha medicinen?
  • Tindra40

För att svara dig prutt. Jag har inte sagt att det är till ett barn överhuvudtaget...

• Litet My

Tror inte det bara går att beställa, vi var hos läkaren förra veckan och licensen kom nu. Var inga problem att få den.

• ajnas
    Litet My skrev 2014-02-18 08:52:13 följande:

Tror inte det bara går att beställa, vi var hos läkaren förra veckan och licensen kom nu. Var inga problem att få den.

Licensen? Menar du receptet?
  • Litet My

Ajnas: Nej, jag menade licensen, som skickas hem och skall skickas vidare ytterligare en gång.

• Rocket Mania

Det finns utomlands, har sett det på exempelvis Biovea. Jag har beställt andra saker därifrån och det är ett seriöst företag som levererar utan strul. Jag vet flera som ger melatonin till barn med insomningssvårigheter men jag vet inget om det är farligt eller ej så det vill jag lämna osagt.

• ajnas
    Litet My skrev 2014-02-19 13:42:41 följande:

Ajnas: Nej, jag menade licensen, som skickas hem och skall skickas vidare ytterligare en gång.

Licens för vad, jag förstår inte? Bor du i Sverige? Om du får medicinen utskriven av en läkare och du sedan hämtar den på apoteket, är det ett recept du fått. Är det något annat du gjort/fått/ska göra?
  • ajnas

Ok, har googlat lite nu! Hade aldrig nånsin hört talas om licensförskrivning tidigare. Vad jag förstår är inte rent melatonin godkänt i Sverige och kräver då licens. Circadin däremot, som innehåller melatonin, är godkänt och går enkelt att få recept på. Man lär sig nåt nytt varje dag

• Litet My

Anjas: Ja precis, det är lite meckigare med Melatonin än de flesta andra mediciner som ju bara är att hämta ut då Apoteket redan fått receptet när man kommer dit. Men man lär varje dag ;)

• Prutt
    Tindra40 skrev 2014-02-18 01:09:33 följande:
    För att svara dig prutt. Jag har inte sagt att det är till ett barn överhuvudtaget...

Eftersom du inte svarar på om det gäller ett barn så går jag på var du lagt tråden.
  • Tindra40
    Prutt skrev 2014-02-20 17:20:43 följande:

Eftersom du inte svarar på om det gäller ett barn så går jag på var du lagt tråden.
    Okey...
  • Arbetsvegan
    ajnas skrev 2014-02-19 21:03:30 följande:
    Ok, har googlat lite nu! Hade aldrig nånsin hört talas om licensförskrivning tidigare. Vad jag förstår är inte rent melatonin godkänt i Sverige och kräver då licens. Circadin däremot, som innehåller melatonin, är godkänt och går enkelt att få recept på. Man lär sig nåt nytt varje dag
    Anledningen till varför det är så är att melatonin är extremt billigt och enkelt att tillverka, det är en restprodukt vid tillverkning av koffeinfritt kaffe.  Med andra ord går det inte att ta patent på melatonin. (Patent har fördelen att proucenten kan ta ut kompensation för bla forskning.)

Här kräver läkemedelsverket att producenterna bevisar att det är oskadligt och för det krävs bla en långtidsstudie. Det finns inte ett enda företag som är villig att satsa de pengarna på lillepluttlandet Sverige.

Circadin är godkänt för korttidsbehandling (mindre än 3 veckor) av för människor 55+, behandling utanför det ska ske på sådant sätt att effekterna kan följas. Patienten ska dessutom vara medveten om att det sker på egen risk.

Svar på tråden Melatonin?