FDFMGA skrev 2016-05-25 08:51:59 följande:
Nu var det väl knappast MP som var ansvariga för idiotbeslutet att placera kärnkraftverk ett stenkast från Köpenhamn.
Förstår man inte varför Barsebäck måste stängas är man minst lika verklighetsfrånvänd som de som vill stänga kärnkraftverk utan att ha klimatvänliga alternativ som ersättning.
Konsekvensen av stängningen var att våra CO2-utsläpp ökade kraftigt. Här skulle jag kunna lägga till en harang om hurdan man är om man inte förstår det men det känns inte som en seriös metod att debattera.
Min poäng, som jag redan har påpekat, är att (mp):s miljöpolitik kan ge direkt skadliga effekter på miljön. Hade man velat motverka det hade man kunnat propagera för att bygga modern kärnkraft någon annanstans, t.ex. i Blekinge om man vill komma längre bort från Öresundsregionen men ändå finnas i sydsverige för att inte få för stora överföringsförluster. Gökalv, utanför Ronneby, var ju på tal en gång i tiden när man byggde kärnkraftverk.
Det är dock givetvis inte aktuellt med några sådana förslag från (mp):s sida. Att stänga av kärnkraften är alltså bevisligen viktigare för (mp) än omsorg om klimatet.