Varför hatar folk MP?
Om de inte har gas- och oljekraftverk i reserv.
Men låt inte det hindra.
Läs gärna rapporten från SKGS. Den handlar om vår framtida elförsörjning. Saklig och sansad. Ingen ideologi:
http://www.skgs.org/wp-content/uploads/2014/06/NYBASKRAFT_V5-140612.pdf
Hur vi än vrider och vänder på det och även om vi bygger ut vind och även om vi energieffektiviserar våra bostäder så kommer vi att sakna upp emot 5000 MW installerad baskraft.
Där landar vi att antingen välja gas eller kärnkraft för att täcka det gapet.
Talar vi om kärnkraft talar vi om ca 4 nya verk innan 2040 - 2045.
Men låter det inte märkligt? Enligt regeringen budget ska skatten introduceras under 2015 och under 2016 ska den ge intäkter på 250 MSEK. Sett till antal miljarder som kärnkraften genererar så är inte 250 miljoner mycket pengar. Jag försöker bara sätta mig i vad det är som gäller.
Regeringen har alltså beslutat att höja "kärnkraftsskatten" med 17% och denna höjning kan på marginalen vara drivande för att Vattenfall vill börja avveckla kärnkraft i förtid. Frågan är då om det i själva verket inte var Alliansregeringen som satte den egentliga spiken i kistan genom att höja "kärnkraftsskatten" med 24% år 2008? Jag kan inte minnas att folk stod på barrikaderna år 2008 och kritiserade Alliansregeringen för att vara korkad, verklighetsfrånvänd eller för att driva igenom beslut som var dåliga för miljön. Minns ni det?
Och det stora "sveket" skedde ju 2000 när skatten gjordes om från en produktionsskatt, dvs man betalade för vad som verkligen producerades vid kärnkraftverken, till en effektskatt där man betalar oavsett om verket är igång eller inte.
Klart det blir mer olönsamt om man förutom kostnader för rep och underhåll dessutom måste betala skatt trots att verket står still.