• Tuva78

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Anonym (Orolig) skrev 2014-02-16 23:54:22 följande:.
    ......

Å andra sidan har jag ingen aning om vad det skulle vara för avtal...? Vi har skrivit ett äktenskapsförord, men det syftar mest till att skydda min mans privata egendom (från mig..). Jag har aldrig haft något att skydda, då jag inte ägt något av ekonomiskt värde. Det som känns surt är dock att jag varit den som inrett och renoverat vårt hem (med mina egna händer, min tid och min ansträngning), samt givetvis också varit med och betalat kostnaderna för dessa renoveringar som i sin tur höjt värdet på boendet...(som min man alltså äger). Naivt kanske, men jag har ju sett det som att vi ökat trivseln för oss alla i familjen: vi lever ju alla i bostaden och ska ju trivas. Jag har inte betraktat bostaden som "hans", utan VÅR. Vad skulle jag göra - vägra renovera och öka trivseln, eftersom vi KANSKE skulle skilja oss någon dag, många år framåt i tiden, och då skulle alla förbättringar bara gagna min man, och inte mig?
    Jag tycker du skall se till att få till ett samtal med en skicklig skilsmässojurist. De flesta bjuder på en halvtimmes rådgivning. Det här skall du inte ens tänka på att försöka fixa själv. Du behöver hjälp av någon som kan lagrummet, annars kommer du bli lurad på sånt som du verkligen har rätt till vid en skilsmässa. Även om det finns äktenskapsförord så finns det en hel massa kryphål som en jurist kan hitta, men som du, utan juridisk utbildning och erfarenhet, inte förstår.

Ring nån som kan!
  • Tuva78
    nevermind skrev 2014-02-17 13:20:27 följande:
    Anyway, hur ser det ut med besparingar? Hälften av pengarna är ju dina vid en skilsmässa.
    Inte säkert. Beror helt på vad som står i äktenskapsförordet.

Gå till en jurist TS!
  • Tuva78

Vad STÅR egentligen i äktenskapsförordet? Du har ju faktiskt rätt till en del efter 10 års äktenskap. Han kan ju inte ha skrivit bort precis allt? Jag menar att vissa banktillgodohavanden som han har, också ska komma dig till del.

Kontakta jurist!

• Tuva78
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-17 15:26:24 följande:
    Som sagt: finns många faktorer varken du eller någon annan här inne känner till öht, men trots det fälls det många hårda ord åt mitt håll. Nåja, det får stå för var och en: JAG vet vad som gäller. Ja, vi har ganska krävande barn så till vida att vi har en del hälsomässiga utmaningar att kämpa med, för var och en faktiskt. Även för mig. Så åter igen: ett bra tips (gäller generellt i livet, inte bara nu) är att vara lite ödmjuk och återhållsam med fördömanden och hårda ord, så länge man inte har hela bilden...eller, som i detta fallet; inte ens halva..

En annan parentes: Till er som kommenterar hur jag kunnat vara med och betala renoveringar osv: Jag har bara skrivit att jag saknar inkomst NU (även om det i och för sig inte riktigt stämmer, då jag är sjukskriven 100% och därmed har en inkomst i form av sjukpenning). På sätt och vis har det väl varit fallet under flera år, att jag haft antingen föräldrapenning eller sjukpenning, dock inte någon lön. Det var mest lönen jag syftade på när jag skrev att jag inte hade någon inkomst, dvs. en inkomst som var trygg och säker varje månad. Föräldrapenningen tar ju slut, och sjukpenningen är också ganska osäker då jag aldrig riktigt vet om/när jag kommer att få den eller inte. Förstår att jag kanske uttryckte mig lite otydligt i detta avseende, men jag är trött, ledsen och orolig. Mår inte så bra och ja..då kan man faktiskt skriva fel. Mänskliga faktorn, ni vet..
    Fokusera på de BRA inläggen här istället för de dåliga. Du behöver inte lägga upp hela ditt liv här. Ta kontakt med jurist som kan hitta lite kryphål i äktenskapsförordet. Och jag hoppas en duktig jurist kan hjälpa dig:)
  • Tuva78
    Anonym (1) skrev 2014-02-17 15:51:09 följande:
    Man skaffar väl inte barn på barn om man har en sviktande hälsa och dessutom får barn som också har div. hälsoproblem? Så kan man väl inte göra?
    Men - man vet väl sällan vilka barn man får? Om de är vårdkrävande, har särskilda behov etc så är det inget man "skaffar". Det är bara att acceptera och hjälpa barnet?  Du vet inget om hennes hälsoproblem och behöver inte alls sätta dig på höga hästar och tro du vet allt.

Alltså - jag har visserligen inte varit medlem här så länge, men märker att när nån behöver hjälp så kommer en förfärlig massa förståsigpåare som kommer med sina pekfingrar.

Nu är situationen som den är för TS och hon behöver tips och råd. Har man inga så håller man tyst.
  • Tuva78
    Kjell2 skrev 2014-02-17 16:03:48 följande:
    ...

En bodelning som ger dig ett bra startkapital för att tex köpa ett boende blir alltså viktigt.
    .
    .... en bodelning som är rättvist, trots äktenskapsförord, kan en jurist/advokat hjälpa dig med....
Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(