• summa21

16 månader och autism

Hej,
    vår lille kille är 16 månader. Om två månader kommer en utredning att startas med frågeställningen autism. Jag undrar om ni kommer ihåg hur era barn med autism var vid 16 månader. Undrar även vad ni gjorde för att underlätta för dem, både hemma och på  förskolan.

• Svar på tråden 16 månader och autism
  • summa21

Hej, det har varit mycket som oroat oss  började tänka tanken när han var drygt tre månader och hade redan innan dess funderat på varför han inte verkade tycka om fysisk närhet. Vi har haft kontakt med bvc- psykolog sedan var sju månader.  Hon remitterad oss till BUP då hon, förutom det vi berättade, tyckte han var flyktig i kontakten, jollrade helt oriktad,  inte reagerade på sitt namn, inte använde gester (när han var knappa året) och inte sökte vår ögonkontakt vid tröst.

• summa21

Tack för era svar!
    Hade era barn intresse av att dela upplevelser? Och gav de bra ögonkontakt? Var de mammiga/pappiga?

• summa21
    gorek86 skrev 2014-02-25 21:00:48 följande:
    Hur tidigt kan man få en diagnos på en bebis? Min lilla kille är 8 månader men jag har känt sen han va 3 mån att han inte är som "andra" barn. Gnäller på sitt vis med en massa hummande ljud och spastiskt knyter händerna hela tiden. Är rädd för andra bebisar och gråter när dom tar i honom eller är lite högljudda. Ja jag vet inte men det känns inte rätt och BVC tycker allt är normalt?

Vi var på ett möte på BUP när sonen var knappt åtta månader. De tyckte då att det var för tidigt för att säga något. Hur är din kille i övrigt? Verkar han vilja dela känslor, bli tröstad när han är ledsen, titta på er när han är glad eller orolig. Ögonkontakten?
Svar på tråden 16 månader och autism