Skumboll skrev 2014-02-26 18:37:19 följande:
Jo, vi har en assistent men det finns en del att jobba på där. Det ger iaf avlastning nu när det är så körigt.
Får lillan resurs på heltid? Vad tråkigt att ni verkar förlora assistenten, har ni ingen till lilleman som det ser ut nu?
Hur ser planeringen av skolgången ut nu? Hur går det för stora dottern?
Med risk för att kapa tråden helt... Skäll på oss TS om vi är alltför OT - länge sen vi talades vid bara.. =D
Vi vet inte hur förskolebiten ser ut än. Jag har inte orkat ta kontakt, men måste göra det den här veckan. Får hon inte resurs full tid så går hon inte, så enkelt är det. Men vi tänker bara 15 timmar för henne inledningsvis, och då får hon nog resurs. Blir det mer tid, så blir det nog inte mer än 20- max 25 sen heller så jag tror nog det ska ordna sig. Redan när vi avslutade lillemans förra inskolning så frågade de om inte lillan skulle komma och vara med lillemans tilltänkta resurs istället.
Nej, vi har ingen assistent nu utan tar alla timmar själv. Lilleman är själv inte så sugen på rekryteringen, även om det går upp och ner. Det har nog blivit för många uppbrott genom åren för honom, det funkar inte bra. Så vi anställer ingen ny om vi inte hittar nån som verkligen känns jättebra - och det går trögt. Jag är också så pass utmattad att jag inte skulle orka skola in nån ny om det inte kändes väldigt bra. Lättare då att bara ha ungarna hemma, lillan börjar ju sen på förskola ändå och då blir det lite lugnare igen. Vi satsar mest på sensomotoriken nu, och på lek och kommunikation. Planeringen inför skola:
- rektorn stöttar assistansfrågan (även om hon inte är jättepigg på att jag kommer in som assistent egentligen...), men hon accepterar INTE att tvingas invänta FK´s beslut vid skolstart. Så.. vi pratar på lite om hur vi ska kunna hitta bra lösningar för detta...
- vi har fått titta på en lokal där både äldsta dottern och lilleman kommer ha sina arbetsrum. Jättebra lokaler med eget kök, toalett, och tre arbetsrum i olika storlekar. Ligger i lågstadiehuset som inte är så stort, men på andra sidan dramasalen så det blir lite lugnare där. Ska diskuteras lite kring inredning. Sen kan samverkan finnas med årskullarna för olika lektioner, och den sociala biten. Helt klart är det inte hur det kommer se ut. Den sociala biten är ju jätteviktig för stumpan, och blir viktig för lilleman också när hans perception orkar med - i den mån han då fixar det.
- rektorn vill helst rekrytera en ny lärare till ungarna, en med autismkompetens (lycka till här...) som då kommer ansvara för individanpassningen när det gäller ungarnas skolgång. Följa skolplanen men med mer tid lagd på det de behöver träna mer på och med lämplig nivå för lillemans del. Det är ju onekligen en utmaning att ta sig an nån som är så toksmart och vetgirig och ändå så hjälpberoende och i behov av enorm anpassning... Stumpans lärare tycks också ha blivit lite intresserad av autismområdet faktiskt, så intresset växer.
Lägg till att ekonomin ju flyter här, vi bor billigt och trivs i hus och med familj i närheten. Dessutom fick vi staket runt helt gården (2200 kvadratmeter) som bostadsanpassning så nu kan vi faktiskt vara ute... Tja, vi lär inte flytta än i alla fall..