• Malvaspappa

Tips på aktiviteter vid Emil-kalas???

Hej alla! Snälla, jag behöver er hjälp med att komma på bra kalas-aktiviteter. Min snart 4-åriga dotter älskar Emil i Lönneberga, och vill absolut ha ett "Emil-kalas"...men vad sjutton kan man hitta på för aktiviteter som har med Emil att göra?? Förra året hade vi Pippi-tema, och det känns lite lättare. Var kreativa, och kom med idéer...Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på aktiviteter vid Emil-kalas???
  • nozpa

Lås in alla i snickerboa. Lugnt o skönt! :) Nä men hitta på en massa hyss. Klipp pappersgubbar och dekorera (trägubbar).
    Drick sockerdricka.. Nä jag har nog inte mer specifika tips till just Emilkalas. När fyller hon? Är det sommar är det ju enklare.

• Malvaspappa

Annars tänker jag:
    ordna "tabberas" med sockerdricka till
    gräva en varg-grop med en "körv" som lockbete
    sätta knorren på grisen-leken
    ha (ej fungerande) råttfällor under borden (och kanske ha ett stort bandage runt stortån när folk kommer)
    Eller...?

• pigglet

En liten sångsamling där ni sjunger snicke-boa, Lille katt, Hujeda mig sånt barn, Du ska inte tro det blir sommar... Är man nu inte så där jättesäker så kan man ju sjunga till en skiva, så ,man får lite musik till.

Frågesport med Emilfrågor. Eller tipsrunda? Kanske av typen "Gissa vem", typ vem är det som är Emils bästa vän och brukar säga "Du och jag Emil"?

• nozpa

Knorren på grisen tänkte jag också skriva. Ja, en varggrop kan vara skoj. :) Och mycket "förgrymmade onge". Ni kan ju ha en snickerboa som är en variant av fiskedam. Tror att råttfällorna kommer göra succé. Extra kul när vuxna bjuder på sig själva. :)

• Malvaspappa

Sångsamling får det bli! Kanske en liten filmsnutt med Emil-avsnitt? Och Gissa vem-leken var ju också kanon! Det svåra är att hitta bra aktiviteter som passar i spridda åldrar (3-8 år), men viktigast är väl kanske att födelsedagsbarnet är nöjd =) Vilka bra idéer ni har! Fortsätt! Och trevlig lördag förresten =)

• Badfantasten

Någon stafett. .. tex lära sig att hamra (barn hammare) tex spik i frigolit och sen är det näste mans tur? Potatis på sked och springa en bana, hoppa säck....... Nu vet jag- sätta knorren på grisen med ögonbindel ( Emils griselnoa). Rita upp en stor gris och sätt upp på väggen. Svansarna sätts upp med medhäftmassa.

Lycka till

• Elsis

Gå på styltor? Det gör ju Emil på marknadsdagen. Gör en liten flaggstång att hissa upp en idadocka i. Lek sicken blås.

• pigglet

Att äta: köttsoppa, helst i en soppskål då, en sådan som Emil stoppade huvudet i. Blåbärssoppa kan ju också passa. Eller palt.

En rolig lek på sopp-skåls-temat: Vatten i en skål och ett äpple i, så ska man äta upp äpplet utan att använda händerna. Så får man väl se om någon fastnar i skålen  ;)
    Gör man lite olika lekar och tävlingar kan man ju välja ett par av de äldre barnen till just den leken kanske?

• Alexi

Jag vill bara flagga för att inte alla barn i den åldern har ens sett Emil... Mina barn är 3 och 5 och har inte visat något som helst intresse för Emil och skulle inte kunna relatera till något på temat på ett kalas.

• Malvaspappa

Nej, bra tänkt! Så har jag inte ens tänkt. Jag kan bara gå utefter vad min dotter gillar. Hon är helt såld på Pippi, Emil och Lotta på Bråkmakargatan. Men jag är nog lite medskyldig till det, har "matat" henne med dessa filmer sedan hon var liten. Men man kanske inte ska vara FÖR avancerad när man tänker Emil-tema då med andra ord. Kanonideer annars!

Svar på tråden Tips på aktiviteter vid Emil-kalas???