Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år

Vad är det dina föräldrar ställer sig skeptiska till? Undrar även jag varför din pojkvän bor hemma. Mer rimligt att han skaffade sig eget och försörjde sig själv? Du går färdigt gymnasiet och fortsätter studera alternativt jobbar = kan försörja dig själv. 

• Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 11:21:29 följande:
    Min pojkvän bor fortfarande hemma för att det finns tillfällen då han knappt får jobba alls (inhoppare som sagt) och har därför en väldigt instabil inkomst, skulle bara vara dumheter att skaffa en lägenhet då, så det får bli när det blir provanställning eller fast. Och om dom upplever att jag inte skulle klara skolan så borde dom säga det, dom skulle nu bara på att dom fortfarande är försörjningsskylldiga vilket inte håller enligt mig.
    Låter som ni behöver prata med varandra. Jag skulle själv inte tycka att det var någon höjdaridé som förälder. Antar att det är sista terminen på gymnasiet då du är 18. Se till att bli självförsörjande båda två. Försörjningsskylldiga har de ju rätt i att de är.
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 11:47:19 följande:
    Går andra året nu, men bara för att dom är försörjningskylldiga så gäller väll bara det så länge jag väljer att bo hemma? Dom kan väll inte på något vis tvinga kvar mig hemma bara för det?
    Så länge du studerar på gymnasienivå så är de försörjningsskyldiga fram tills du är 21 år. Nej, de kan inte tvinga dig att bo hemma av den anledningen, men med tanke på var du är i livet och hur din pojkväns situation ser ut så tycker jag att du bör prata igenom det hela lite mer med dina föräldrar för ur mitt perspektiv så känns det som om de inte är helt ute och cyklar i sitt resonemang.
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 12:35:01 följande:
    På vilket sätt då? Vi klarar oss själva, jag får all hjälp jag behöver + att hans mamma finns där att hjälpa har hon sagt, hon har sagt att vi kommer klara oss själva galant, mina föräldrar är lite väl kontrollerande ur min synpunkt då dom inte kommer med anledningar till varför jag inte borde flytta, dom säger bara att jag inte får vilket är en käpp i hjulet för mycket under min uppväxt, fick tex aldrig sova över hos mina tjejkompisar när vi var barn osv
    Men det är ju precis det ni inte gör......klarar er själva. Det är ju därför han och i så fall även du kommer att bo hemma hos hans mamma. Din pojkvän bör se till att få fast jobb och stabil inkomst så att han kan skaffa sig ett eget boende och bli självförsörjande. Hur gammal är han?. Du bör göra samma sak.

Som vuxen och förälder tycker jag att det är en jättebra idé för min dotter som går på gymnsasiet utan möjlighet till egen försörjning flyttar hemifrån till en pojkvän som inte heller är ekonomiskt oberoende eller har eget boende? Eh, nej. Båda två borde börja med att  just klara er på egen hand först. 
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 15:27:49 följande:
    Som sagt relativt instabil inkomst väldigt svårt att få lägenhet, lite dumt att flytta om det kan bli så att det inte räcker till hyra, men ingen av oss eller hans mor ser något problem i att vi bor där, precis samma sak som att flytta till lägenhet bara att vi är fler i stugan
    Och du tycker inte att det är det minsta begripligt att dina föräldrar tycker att det är en mindre bra idé? Börjar förstå dina föräldrar om du inte kan se det......
  • Flickan och kråkan
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 15:27:49 följande:
    Som sagt relativt instabil inkomst väldigt svårt att få lägenhet, lite dumt att flytta om det kan bli så att det inte räcker till hyra, men ingen av oss eller hans mor ser något problem i att vi bor där, precis samma sak som att flytta till lägenhet bara att vi är fler i stugan
    Nej, det är inte alls som att flytta till egen lägenhet. Det är ju av precis den anledningen som en myndig, vuxen man med arbete bor hemma hos mamma. Det faktum att du inte verkar inse det gör att jag definitivt tycker att ni - båda - bör starta med eget boende och lära er att ta eget ekonomiskt ansvar, liksom ansvar för allt annat som följer med eget hushåll.
Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år