Inlägg från: mainda |Visa alla inlägg
  • mainda

Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år

Du är 18 år, jag förstår dina föräldrar, du är deras barn. Men det är viktigt att dom förstår dig i den här situationen med.
    Har du äldre syskon eller är du första som flyger ur boet så att säga? jag är äldst och fick slå mig ut och mina föräldrar blev ledsna men idag har vi en bra relation, den har aldrig försämrats men jag gjorde dom besvikna och dom ramlade ner på jorden hårt när dom kom på att deras förstfödda inte va den lilla flickan längre :)

Stå på dig! dina föräldrar och du kommer förmodligen inte bli ovänner, men dom kommer bli ledsna och besvikna men ett par veckor efter du flyttat kommer polletten ramla ner för dom! :)

• mainda
    Fundersam101 skrev 2014-02-14 05:49:30 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Jag har två bröder, en äldre och en yngre, den äldre bor fortfarande hemma, men jag känner att man måste få prova på, och funkat det inte så vill jag givetvis vara välkommen hem igen. Ingenting handlar om pengar, skiter fullständigt i diverse bidrag och om dom nu "måste" betala mig så jag har mat, den disskutionen har aldrig kommit upp, det intresserar mig heller inte, jag vill känna på friheten och skyldigheterna som kommer nu, inte vara lilla prinsessan längre.
    då förstår jag lite mer :) då är ända dottern, klart dom är beskyddande :) Men jag kan garantera dig att om du skulle vilja komma hem igen så kommer dom stå med öppna armar, varje gång jag har ett litet tjaffs med sambon skyndar sig pappa och frågar om jag vill flytta hem igen så, föräldrar är så :)
  • mainda
    Mumin80 skrev 2014-02-15 16:46:21 följande:
    Till skillnad från övriga så fattar jag inte varför du inte skulle kunna flytta. Jag flyttade (själv) från Finland till Västsverige, till en studentlägenhet, som 18-åring (visserligen en månad innan jag fyllde 19, men ändå...). 

En 18-åring är myndig d.v.s. i lagens mening vuxen. Och att börja med att bo hemifrån lite halvt och prova på är väl ansvarsfullt tänkt om något? 
  • mainda
    pigglet skrev 2014-02-15 15:20:58 följande:

Jag måste säga att jag skulle inte heller gilla att mina barn flyttar in i andra familjer. Skulle kännas mer än konstigt. Flyttar man hemifrån så flyttar man enligt min mening till något annat boende där alla bor på samma villkor liksom.

Sedan förstår jag inte heller hur du kan mena att den där flytten hem till hans mamma skulle göra att du "känner att du klarar ansvaret", "känna på skyldigheterna". Du flyttar hem till en annan familj, till deras bostad. Inte som att ni klarar er själva, varken ekonomiskt eller hushållsmässigt.

Du kan ju också kolla in vad en hemmavarande ungdom kostar, konsumentverket har uträkningar. Det handlar om helt andra summor än att ni ska betala er egen mat själva.

Hon är 18 år, om det är okej för hennes pojkväns mamma så får hon göra som hon vill, helt ärligt. Hur många ungdomar gör så? flyttar in hos sin pojkvän först för att se hur det går? enligt mig är det en klockren och bra ide. Då tar dom inte på sig något som kan bli jobbigt om något inte funkar.

TS. Jag tycker att detta är en bra idé!
Svar på tråden Får inte flytta hemifrån trots att jag är 18 år