• kakkia

Hjälp jag måste hitta ett enkelt gott recept på äggfria bakelser!

Jag kommer ha en födelsedagsfest i snar framtid och ett barn på tre år i familjen är ägg allergiker och nu behöver jag ett recept på en liten bakelse som hon kan äta medan vi andra äter Budapeststubbe.
    Någon som har ett recept på en liten tårt-bakelse?
    Jag har kollat lite på internet men allt verkar så himla komplicerat att baka..Det ska vara enkelt men se fint ut..

• Svar på tråden Hjälp jag måste hitta ett enkelt gott recept på äggfria bakelser!
  • Hallonbåt02

Man kan göra en vanlig tårtbotten utan ägg sedan är det bara att välja vad man vill ha för fyllning

Recept.

50 gram rumstempererat smör
    1,5 dl socker 
    2 dl vatten
    3 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1/2 mandelmjöl eller hackade hasselnötter (kan uteslutas)

Vispa rumstemp smöret och sockret så att det blir en massa och sockret löses upp, häll i vatten och resterande ingredienser , vispa till en jämn smet och in i smord form  in i ugnen på 200 grader i ca 30 min.

• RöttÄrSött

Glass brukar ju annars vara favorit En glassbakelse (görs i en liten form) och dekoreras med strössel, sås och maränger (köpemaränger är ironiskt nog ofta äggfria)

• Aniiee
    RöttÄrSött skrev 2014-02-13 22:06:00 följande:
    Glass brukar ju annars vara favorit En glassbakelse (görs i en liten form) och dekoreras med strössel, sås och maränger (köpemaränger är ironiskt nog ofta äggfria)
    Det brukar dock vara ägg i glass..... Men det kan man göra äggfri själv, förstås....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • kakkia

Kan man använda marsipan till tårtan??
    Eller är det ägg inblandat i det med??

• Aniiee
    kakkia skrev 2014-02-13 22:45:33 följande:
    Kan man använda marsipan till tårtan??
    Eller är det ägg inblandat i det med??
    Traditionellt innehåller marsipan inga ägg, men eftersom mandel är dyrt och socker och ägg är billigt har en del företag ägg i. Du kan göra marsipan själv, om du vill. Det innehåller mandel och socker. Thats it.
  • RöttÄrSött

Det är ganska få glassar som har ägg i, de flesta kör mjölk, socker och stabiliseringsmedel... I synnerhet i de billigare prisklasserna.

Min mamma är äggallergiker och det är mer regel än undantag att hon kan äta glass (även om man alltid kollar för säkerhets skull).

• Aniiee
    RöttÄrSött skrev 2014-02-13 23:16:50 följande:
    Det är ganska få glassar som har ägg i, de flesta kör mjölk, socker och stabiliseringsmedel... I synnerhet i de billigare prisklasserna.

Min mamma är äggallergiker och det är mer regel än undantag att hon kan äta glass (även om man alltid kollar för säkerhets skull).
    Jaha, du tänker sååååå....... jag är en sån där glassnobb som aldrig vill bli sedd med glass för under 100 kr litern =P Men det är ju bra att veta att det finns, om ungarna skulle få en kompis som är allergisk och vi är ute på stan eller nåt, så kan man köpa ett paket och dela på.
  • hammarhajen

Vad som helst med smördegsbotten/pajbotten?

Smör + socker + vatten till en deg, degen i en form. Grädda och fyll sedan formen med det dottern gillar, t.ex grädde och skivad banan.

Svar på tråden Hjälp jag måste hitta ett enkelt gott recept på äggfria bakelser!