• Anonym (frustrerad)

Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..

Om några månader kommer barnen bo mer hos mig, vilket kommer göra att de bor 50/50 hos mig och hos pappan. Jag bad då mitt ex om att de skulle få skrivas hos mig eftersom det gör en STOR skillnad för mitt bostadsbidrag. Jag har en väldigt, väldigt liten inkomst och är ensamstående, medan han lever ihop med sin fru i hus och har god inkomst. De har alltså ändå inte rätt till bostadsbidrag.

Nu menar han att det är inte ett bra skäl till att byta folkbokföringsadress, för att jag ska få högre bostadsbidrag (och därmed kommer slippa dryga ut min låga inkomst med pengar från soc).
    Det enda JAG kan komma på som skiljer i övrigt är att viktiga papper skickas till folkbokföringsadressen, och det sa jag till honom med. Vad MER kommer det förändra för honom att de flyttar på pappret?

"Det bara känns bäst att de är skrivna hos mig" säger han då. "De har ju alltid varit det".
    KÄNNS bäst..? Men det påverkar mitt liv enormt mycket om de skrivs hos mig. Barnens livskvalitet den tiden de bor hos mig ökar. Det handlar om en skillnad på nära 2000 kr per månad. Jag skulle kunna hitta på fler saker med dem, och jag skulle slippa soc.

Tänker jag fel? Finns det något annat viktigt skäl till att de borde vara skrivna hos honom? ("Viktiga papper" kommer ju inte hem i brevlådan titt som tätt heller, och även om de gjorde det så har vi en god kommunikation och scannar och mailar allt som den andra föräldern bör få ta del av).

Och nej, jag vill inte ha barnen mer FÖR att få mer pengar! Det handlar inte om det, även om jag vet att jag kommer få såna kommentarer. Jag kommer ha barnen boende hos mig mer oavsett om de skrivs hos mig eller ej, för att jag VILL ha dem mer hos mig.

• Svar på tråden Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..
  • Philippa

Men du får ju mer i bostadsbidrag om du har dom mer.....

Kan ni inte ha varsitt barn skrivet hos er om det är så viktigt?

• Nyfiken gul

bara ett tips.... Man kan få "viktiga papper"  hemskickad till båda adresserna.  

Ska något informeras från dagis/skola så ska det skickas till båda vårdnadshavarna, kallelser till tandläkare o bvc kan också skickas till två adresser, information från hockeyskola, simskola eller vad barnen kan tänkas göra på fritiden kan också skickas till två adresser.

Är många föräldrar som har så och det går alldeles utmärkt.

jag förutsätter att ni har gemensam vårdnad så ingen information kan ju gå över ditt huvud ändå .  Han kan ju inte ta beslut utan ditt medgivande ändå oavsett vad det gäller.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (frustrerad)
    Philippa skrev 2014-02-13 20:48:53 följande:
    Men du får ju mer i bostadsbidrag om du har dom mer.....

Kan ni inte ha varsitt barn skrivet hos er om det är så viktigt?
    Nej, antalet dagar gör ingen stor skillnad, det är folkbokföringsadressen som påverkar. Har gjort preliminära uträkningar på försäkringskassans hemsida, och det skiljer i mitt fall 2000 kr.
  • Anonym (frustrerad)
    Nyfiken gul skrev 2014-02-13 20:50:39 följande:
    jag förutsätter att ni har gemensam vårdnad så ingen information kan ju gå över ditt huvud ändå .  Han kan ju inte ta beslut utan ditt medgivande ändå oavsett vad det gäller.
    Ja, vi har gemensam vårdnad. Ha uttryckte sig som att han var "förälder nr 1" i och med att de bodde hos honom?! Jag tror att han har svårt att släppa kontrollen bara, att det känns som att ha förlorar dem, på nått konstigt sätt
  • Anonym (frustrerad)

Han vill bestämt att vi ska diskutera saken hos familjerätten, och jag tror han hoppas på att de kommer ta hans parti. Vad tror ni? Är min anledning till att vilja ha dem skrivna hos mig helt fel? Kommer familjerätten såga mig på samma sätt som pappan ("det ska inte handla om pengarna")?

• Lindsey Egot the only one

Självklart ska det inte handla om pengar men om barnen får det bättre levnadsstandard hos dig om du får mer i bostadsbidrag så är väl det att föredra än att de en vecka lever rikt och den andra som kyrkråttor.

• Philippa

Ja, men kan ni inte ha varsitt barn skrivet hos er då?

• Linnez

Eftersom det gynnar din ekonomi och då även barnens tid hos dig så kan jag inte se problemet med det så länge ni bor i samma kommun och skolan inte påverkas av det. Det vore ju kul för barnen om de kunde hitta på aktiviteter med dig med. 

• Anonym (frustrerad)
    Philippa skrev 2014-02-13 21:00:47 följande:
    Ja, men kan ni inte ha varsitt barn skrivet hos er då?
    Jag föreslog det med, men det var samma sak där. Det känns bäst för honom att de är skrivna hos honom.. Vilket jag tycker är en ännu sämre anledning än min.
  • Lindsey Egot the only one

Har han nya barn med sin nya fru?

Isf förlorar de flerbarnstillägget om barnen blir skrivna hos dig.

Svar på tråden Vad "får" man av att ha barnen skrivna hos sig? Pappan är tjurskallig..