Varför säger alla experter att spädbarn sover 16-20 timmar per dygn?
Jag har hållit koll på hur mycket min lille pojke (på nu två månader) har sovit varje dygn och det är INTE 16-20 timmar/dygn. Han sover oftast ca 12-13 timmar/dygn, någon gång 11 tim/dygn och i sällsynta fall (1-2 gånger i veckan) uppåt 14-15 tim/dygn. Han utvecklas normalt och är sällan grinig eller övertrött. En del säger ju att små barn har svårt att sova eftersom de inte är tillräckligt mätta och inte "vågar" somna därför, men min son har gått upp mer i vikt än han hade behövt, så det är ju inget problem för vår del.
Samtidigt hör jag om en massa småttingar som inte heller sover särskilt mycket per dygn, definitivt inte 16-20 timmar! Så jag undrar: varför säger alla experter att nyfödda barn upp till några månader ska sova så mycket när det trots allt verkar som att variationerna mellan olika spädbarn är ganska stora? Jag vet inte hur det är för andra, men det har bara gjort mig stressad och tänkt att min son sover för lite och har på alla sätt kämpat för att han ska sova mer (utan resultat). Vissa dagar har jag känt en enorm frustration över att inte kunna söva honom, trots att han ju verkar nöjd och inte trött alls.
Jag börjar känna att det sömnintervall experterna pratar om som en helig regel är väldigt skev, eftersom det bara får föräldrar att oroa sig om deras barn inte lyckas komma upp i dessa (i mina ögon) enormt många sömntimmar.
Finns det någon som känner igen sig?