Det jag gjorde innan jag började var att googla mycket och läsa på seriösa hemsidor om lchf, vad det innebar och vilka saker man kan/inte kan äta. Tips på saker att ha hemma, frågor man kan ställa till sig själv, hur kroppen kan reagera m.m. Att äta på någorlunda regelbundna tider är också bra. Att komma ihåg att bara för att man äter frukost, lunch, mellanmål, middag och kanske kvällsmål gör inte att man går upp en massa i vikt. Jag äter mellan 4-5 ggr/dag och har gått ner 2kg på 2 veckor. Förr åt jag bara middag och kvällsfika på en dag, vilket resulterade i att middagsportionen blev enorm och kvällsfikat blev inte det bästa. Såhär kan en vanlig dag se ut:
05:20 - Kliver upp och tar på mig kläder
05:30-06:00 - Promenad med hunden
Sedan frukost med sambon som kan bestå av t.ex. ägg och bacon, en mugg te och några skivor ost.
Dagen fortsätter med mina dagliga sysslor som för tillfället är att plugga och sen se om hemmet. Lunch brukar bli mellan 11-12 för det är då jag brukar bli hungrig. Ofta så är det rester från gårdagens middag med tillbehör som en grönsakssallad eller lite turkisk yoghurt. På eftermiddagen blir det promenad igen med hunden som behöver rastas och när vi kommer hem igen brukar jag ta en avokado med citronpeppar. Jättegott!
Sen på kvällen blir det middag, dricker vatten i princip till alla måltider och det gör att man kissar mer, men håller sig mätt länge. Nu på kvällarna brukar jag vara lite småhungrig, men ändå inte så jag behöver äta.
Jag är inne på min 2a vecka med LCHF, kroppen mår jättebra, jag känner mig mer pigg under dagen, mer energi och på kvällarna somnar jag tidigare än vanligt. Jag är trött och slut på ett bra sätt, ett hälsosamt sätt. Jag mår bra och känner mig inte lika uppsvullen som tidigare (om jag inte dricker mjölk), huden har blivit lenare och stramare. Mensvärken är mindre, har inte lika mycket finnar och nagelbanden går inte längre sönder.
Kroppen ställer ju om sig så det är klart att man kan må dåligt. Alla klarar inte av LCHF utan man måste känna efter vad kroppen säger.