• L1ndh3

Hur delammar man??

Hej, jag har en son på 5 dagar och har lite dåligt med bröstmjölk för att hålla honom mätt en hel dag, hade samma problem med min dotter. Men henne slutade jag amma ganska snabbt för det var alldeles för stressigt för mig men nu vill jag gärna delamma men har ingen aning om hur man gör. Någon som har tips?

• Svar på tråden Hur delammar man??
  • HJ81

Amma så mycket som möjligt nu i början så inte produktionen stannar av, pumpa gärna mellan också. Sen bestämmer du hur och när du vill amma, tex kanske du ska ge flaska (ersättning om du inte har tillräckligt med mjölk) på dagtid var tredje h och så kanske du ammar på morgonen och kvällen, och natten om han är hungrig. Så gjorde jag och det funkade kanon för oss, jag hade exakt samma problem som du.

Lycka till!

• L1ndh3
    HJ81 skrev 2014-02-11 12:55:01 följande:
    Amma så mycket som möjligt nu i början så inte produktionen stannar av, pumpa gärna mellan också. Sen bestämmer du hur och när du vill amma, tex kanske du ska ge flaska (ersättning om du inte har tillräckligt med mjölk) på dagtid var tredje h och så kanske du ammar på morgonen och kvällen, och natten om han är hungrig. Så gjorde jag och det funkade kanon för oss, jag hade exakt samma problem som du.

Lycka till!

Okej ja jag vill helst inte amma på natten då jag tycker det är jobbigt. Pumpade ut bröstmjölk idag men bebisen verkar inte bli särskilt mätt.. Tycker det är så himla krångligt det här.
  • LinneaJosie
    L1ndh3 skrev 2014-02-11 16:47:34 följande:
    Okej ja jag vill helst inte amma på natten då jag tycker det är jobbigt. Pumpade ut bröstmjölk idag men bebisen verkar inte bli särskilt mätt.. Tycker det är så himla krångligt det här.

Jag tycker att det är betydligt jobbigare att göra iordning ersättning på natten än att amma . Amning är väldigt slitigt i början, men blir otroligt smidigt sen, men du ska såklart göra som du vill Det kan dock vara svårt att bibehålla produktionen om du vill undvika nattamning såhär tidigt. Prolaktin, som främjar produktionen, stimuleras bäst nattetid.
  • Alexi

Jag tror att börjar du delamma redan så kommer du ha svårt att upprätthålla en bra produktion. Skippa amningen helt om du inte vill amma men vill du amma så satsa på helamning, dygnet runt, ett tag nu så du, bebis och mjölkproduktionen kommer igång. Sen kan du när allt väl fungerar testa flaska.

• Gryntroll

Fick inte igång produktionen/låg några steg efter dotterns hunger så jag delammade henne i ca 7 mån. Jag ammade först, båda brösten varje gång, och sedan "fyllde på" med ersättning på dagtid. Dvs hade en flaska brevid som jag erbjöd efteråt och bland ville hon ha och ibland inte. Jag ville få upp produktionen så jag pumpade lite på varje sida någon gång extra under dagen för att "simulera extra behov" ihopp om att komma ikapp... vilket gick så där.

• HJ81

Har du provat att liggamma? För mig funkade det jättesmidigt, betydligt enklare än att gå upp och sätta sig el värma flaska. Jag lät henne sova bredvid mig så länge jag ammade, när hon var hungrig var det bara att slänga fram tutten, hon åt och jag kunde sova samtidigt. När hon släppte vaknade jag till och la mig lite längre från henne bara. Då är jag extremt lättväckt så är du inte det kanske det inte funkar lika bra. Har du inte provat så tycker jag det är värt ett försök. Det sparade mig massor av sömn då min dotter inte var så att jag bara kunde lägga tillbaka henne i sängen utan att hon vaknade.

• aja80

Jag delammade vår äldsta son från han var cirka två veckor och tills han var cirka sex månader. 
    Jag ammade honom först på både brösten tills han släppte, verkade han sen inte nöjd så gav jag honom ersättning på flaska efter amningen. Vissa gånger var han nöjd och behövde inte ersättningen, men vissa gånger åt han upp all ersättning efteråt också.

• L1ndh3
    HJ81 skrev 2014-02-11 18:21:40 följande:
    Har du provat att liggamma? För mig funkade det jättesmidigt, betydligt enklare än att gå upp och sätta sig el värma flaska. Jag lät henne sova bredvid mig så länge jag ammade, när hon var hungrig var det bara att slänga fram tutten, hon åt och jag kunde sova samtidigt. När hon släppte vaknade jag till och la mig lite längre från henne bara. Då är jag extremt lättväckt så är du inte det kanske det inte funkar lika bra. Har du inte provat så tycker jag det är värt ett försök. Det sparade mig massor av sömn då min dotter inte var så att jag bara kunde lägga tillbaka henne i sängen utan att hon vaknade.

Testade det med min dotter men tyckte det var riktigt läskigt då jag alltid somnade. Vaknade i panik.. :/
  • L1ndh3

Kommer göra så att jag ammar så mycket bebisen vill under dagarna och kvällarna men nätterna kommer han få ersättning så min man kan hjälpa till då jag inte kan sova på dagen pga jag har min 3 åriga dotter hemma.

Svar på tråden Hur delammar man??