• Susanne1975

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

Jag har också en balanserad translokation som bara har betydelse när jag skaffar barn eftersom många könsceller, alltså ägg hos mig har inkomplett genmassa vilket ger högre missfallsrisk eftersom det embryo som bildas vid en graviditet inte är livsdugligt eller kan födas gravt missbildat. Jag har ett friskt barn som har 50 % risk att ha ärvt samma balanserade translokation på kromosomerna som jag och 50 % chans att ha normala kromosomer. 

• Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-16 21:30:36 följande:
    Nej mitt dumma nöt, läste bakåt och kom då ihåg svaret på frågan till dig Susanne. Jag hade förträngt det. Man lever på hoppet. Ville väl att du skulle vara mitt lyckliga exempel. Förlåt.
    Ingen fara! Inte lätt att hålla rätt på allt ju! Stort grattis till ditt nya plus! Håller tummarna för att det går vägen nu!!!!

Vi är mitt uppe i ett IVF-försök med PGD. Om allt går vägen blir det äggplock om en vecka. Visst lever hoppet! 
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-19 10:56:23 följande:

Idag ser mitt test negativt ut så jag hoppas jag börjar blöda snart. Har ringt Karolinska idag och hoppas de ringer upp snart. Tycker det är dags för oss att få pgd nu. Detta blir mf nr fyra.

Nej vad tråkigt! Rynkar på näsan Styrkekram! Hur var det med det där med PGD nu igen? Ni hade remiss? 
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-06-19 20:52:35 följande:
    Haha, nu fattar jag vad du menade i andra tråden :) Jag är så sjukt glad över remissen! Mycket gladare över den än över det positiva gravtestet i början på veckan. Den här graviditeten har inte blivit mf än men den känns redan passé. Har lite molvärk så det är nog på g. Annars tänker jag kräva blodprov nästa vecka. Men det spelar ingen roll för vi har fått en remiss! Tjohoo!
    Grattis till remissen! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-06-19 22:26:34 följande:

Beklagar missfallet Nimah. Men grattis till remissen. Menar du att du fick en remiss till PGD bara så där över telefon?! Nu blir jag lite bitter. Förlåt. Fattar bara inte varför inte vi kan få en...

Men jag vill inte grusa er lycka. Hoppas verkligen det går bra för er! :)

Förstår att det måste ha varit en stor besvikelse att ni inte fick remiss till PGD! Går det att få en second opinion tror du?

Stor kram!
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-08-16 07:37:58 följande:

Hej tråden, hur mår ni? Jag har just plussat på graviditet nummer sex. Detta är vårt sista egna försök innan pgd. Känner väl ingen större glädje, men det är ju en chans iaf!

Grattis! Glad Har förståelse för att det är svårt att känna glädje med tanke på dina erfarenheter och med tanke på oddsen. Det är ju en chans i alla fall ja...håller tummarna hårt för dig/er! 

Jag mår väl sådär. Just nu förkyld och annars ok. Nu väntar jag på mens och hoppas den dyker upp när som helst. Det känns som den kan göra det. Egna försök är inte att tänka på just nu så att längta efter mens och hoppas man inte är gravid känns verkligen bakvänt. Konstigt också att använda kondom med den man jag varit gift med i så många år och hoppas på syskon med. 

Efter det misslyckade IVF-försöket i juni har jag inte haft någon mens ännu. Jag började blöda 7/7 och hade testdag 11/7 och testade då negativt och slutade med progesteronet. Besviken är jag över att behöva vänta på mitt nästa och också sista färskförsök med IVF. Tre är vi beviljade men jag kommer hinna fylla 40 år innan ett sånt skulle vara aktuellt så med högsta sannolikhet får jag inte genomföra det. 

Just nu räknar jag med att få tillbaka ett eventuellt embryo om sisådär 9-10 veckor om allt vill sig väl. Ett positivt besked var i alla fall att ett embryo som inte gått att analysera inte blev kasserat som jag trodde utan finns nedfryst. Det har överlevt och utvecklats trots att de tagit celler från det 2 ggr. Nu inväntar vi svar om det är friskt eller inte. Om det är friskt finns det ju möjligheter till ett FET även efter att jag fyllt 40 år. Hoppas, hoppas!
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-08-16 11:39:30 följande:

Förstår att det blir bakvänt att skydda sig och vänta på mensen istället för plus. Hoppas nästa försök tar sig! Annars låter det ju lovande om det finns chans på FET senare.

Blir det inget med denna graviditeten kommer vi skydda oss också för att vara klara för PGD när det blir vår tur. Hoppas på att det kan bli före jul men vet inte hur kön ser ut just nu.

Hoppas denna graviditet går bra och att ni slipper IVF med PGD. Har ni varit på ett första besök på Karolinska efter remissen? För oss tog det drygt ett halvår från första besöket till första återföringen av ett embryo. Då hade vi fördröjt det första försöket själv genom att vara oförsiktiga och bli gravida på egen hand, vilket ju slutade i missfall i april. Annars hade första försöket gjorts i maj. Första besöket på Karolinska gjorde vi i slutet av januari i år. Hoppas på det bästa för dig/er! 
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-08-16 16:01:46 följande:
    Informationssamtalet i Solna hade vi 2010 när vi fick veta att min man bar translokationen, så det behöver vi inte göra om. Huddinge har vi inte fått någon kallelse till än. Läkaren i Solna sa att det var 6-9 månaders kö just nu, men att vi borde spara några månader på att samtalet i Solna redan är gjort. Tror vi ska få remiss att lämna fler blodprov innan vi kallas. Hoppas jag kan lämna dem även om jag råkar vara gravid just nu. Vill ju inte fördröja processen i onödan.

Men Gud så skönt det vore om denna stannar. Har ju en son, precis som du, så man vet ju att det går! Har ju haft fyra mf och en fullgången grav innan denna. Vi har inte fått någon procent, men chanserna borde vara lägre än 33% vilket det blir om denna stannar. Men sen är det väl slumpen som avgör ändå. Nåja. Tiden får visa.
    Vi har lämnat blod en gång och det var i samband med besöket i Solna. Syftet var att ta fram en analysmetod för just mitt kromosomfel. Det provet borde ju gå att lämna även om du är gravid (om ni inte redan lämnat det). Det skulle ta minst 3 månader att ta fram analysmetoden sa de men för oss gick det på drygt 2 månader. Andra prover är infektionsprover och ett prov för att se AMH (tror det heter så, handlar om äggreserven). Dessa prover lämnade jag hösten 2013 i samband med att vi skulle göra IVF privat (som sedan avbröts då det framkom att jag har ett kromosomfel). Jag behövde alltså inte lämna dessa prover på nytt. 

Jag har också upplevt en fullgången graviditet och fyra missfall. Till mig har det uppskattat chanserna till 25 % att lyckas på egen hand. Det tror jag egentligen är en kvalificerad gissning. Vid vårt misslyckade IVF-försök fick de ut 11 ägg och 8 befruktades. Av de 8 som befruktades konstaterades 5 ha kromosomfel, ett var det något fel på, ett kunde inte analyseras och ett klassades som friskt och var det som jag fick tillbaka. Nu hoppas vi ju på att det finns ett till friskt...det visar sig. 

Vi kände att vi haft en enorm tur när vi fick vår son. En reflektion vi gjort förut men som också kom då vi hörde hur stor andel av alla befruktade som det var fel på. Det handlar säkert om slump eller "tur och otur". Hoppas nu att den 6:e graviditeten innebär tur en andra gång och att det utvecklas fint till en liten bebis! Håller tummarna hårt! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975

Nimah; håller tummarna för dig/er menar jag ju! Det kanske inte var jättetydligt i mitt förra inlägg. 

• Susanne1975
    Nimah skrev 2014-09-18 08:57:27 följande:

Vi var på vul idag och den lever! Mätte perfekt på dagen v 8+1. Kanske lyckas vi på egen hand ändå. De fyra som försvunnit har aldrig överlevt v 7+.

Vilket sött litet pyre! Hjärta  Håller tummarna för att det växer och gror till en frisk liten bebis!
Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?