• Susanne1975

Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?

4:e missfallet är ett faktum! Gud vad trött jag blir! Gråter

Förhoppningsvis blir inte IVF-processen allt för fördröjd, väntar besked om det. Denna eviga väntan, suck!

• Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-09 19:43:28 följande:
    Beklagar Susanne. Förstår att det var väntat, men det är naturligtvis alltid lika förjävligt med MF. Hoppas ni kan få IVF snart igen. Hur lång tid innan bestämdes den tid ni hade i maj? Hur länge fick ni vänta på den? Hoppas ni inte hamnar längst bak i kön nu utan kan få lite dispens. Kram till dig.
    Tack! Jo det var inte oväntat men ändå så sorgligt. Tiden i maj fick vi när det var klart att det fanns klart med en analysmetod för mitt kromosomfel....i mars någon gång, minns inte när. Jag vet att jag är en prioriterad patient på grund av att jag fyller 40 om ett halvår (och där går åldersgränsen). Längst bak i kön hamnar jag inte som jag förstår. Hoppas att jag får ett besked snart. Ovisshet och väntan är jobbig. 

Kram
  • Susanne1975
    Nimah skrev 2014-04-10 08:11:57 följande:
    Nej vad synd. Klart man hoppas även om man vet oddsen. Tur i oturen att den inte stannade längre. Mina verkar ju klara sig till fullgågna 8 veckor ungefär. Önskar alla ville ut som en försenad mens istället så man inte förlorar så mycket tid. Hoppas ni får by tid för ivf snabbt!
    Tack! Jo jag håller med att det ändå är bra att min kropp fattar vinken snabbt. Jag testade negativt redan på tisdagen och första riktiga blödningen började i fredags. 

Jobbigt att få MA och att processen blir långdragen tänker jag. Första gången var ett MA i v. 12 för oss. Det var det tuffaste både fysiskt och känslomässigt. De andra missfallen har kommit i v. 7, 7 och sista i vecka 6. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-10 15:19:32 följande:
    Pratade just med kvinnokliniken och nu vill jag bara bryta ihop och grina. Men det är min dotters födelsedag så det är uteslutet. Läkaren sa att det är uteslutet att vi skulle erbjudas IVF PGD. Detta pga att vi har två friska barn. Ha sa även att vi inte behöver göra en genetisk rådgivning eftersom vi inte kommer få IVF ändå. Och att få några siffror på procents chans är omöjligt, även på en genetisk rådgivning. Istället erbjuds vi pregnylsprutor/vagitorier om vi blir gravida. Men det hjälper väl inte mot kromosomfel, eller hur?! Jag blev så arg att jag grinade i telefon. Jag tror inte läkaren riktigt förstår mig rent språkligt, han kommer från Grekland. Därför hade jag bett att få prata med en annan läkare när jag ringde förut. Nu sa han att han skulle rådfråga sin överläkare och ringa tillbaka till mig imorgon.
    Va fan, det står uttryckligen i provsvaren från akademiska att vi bör erbjudas genetisk rådgivning. Jag måste få veta vilken chans vi har att lyckas naturligt. Annars vågar jag inte prova igen. Orkar inte missfall på missfall.
    Undrar vilken skillnaden på mig och er som erbjudits PGD är. Är det att jag har två barn och ni ett, eller? Är det landstinget? Läkaren? Jag tillhör Västmanlands läns landsting. Finns ni i Sthlm och Lund eller hur var det?
    Jag är så jävla ledsen. Fan.
    Nej vad tråkigt! Rynkar på näsan Förstår att du är ledsen och besviken! Jag vet inte vad pregnyl är men sprutor och vagiatorer kan ju inte stoppa ett missfall som beror på att det blivande barnet har ett kromosomfel och stöts bort av kroppen för att det inte är livsdugligt eller slutar utvecklas på grund av att det inte har förmågan att överleva. 

Jag tillhör Dalarnas landsting och vi har ett barn bara. Jag tänker att ni borde erbjudas en genetisk rådgivning. I vårt fall tror jag att det var det vi fick hos läkaren vi träffade på klinisk genetik i Uppsala. Denne läkare uttalade sig om hur vår chans såg ut procentuellt (25 %) att lyckas på egen hand och han sa att vi var "typexemplet" på ett par han skulle rekommendera PGD, vilket han också gjorde. Det tror jag inte berodde på hur många barn vi har utan på chansen att lyckas på egen hand, att den är så pass låg. Läkaren i Uppsala skickade ett remissvar tillbaka till vårt landsting Dalarna. Det var sedan chefen för kvinnokliniken som sa  ja till PGD, anledningen till att beslutet låg på den nivån var på grund av kostnaden för behandlingen. 

Stå på dig är mitt råd! Genetisk rådgivning tycker jag ni borde få! Tror det är nästa steg på vägen! Håller tummarna för dig! Styrkekram! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-14 19:48:23 följande:
    Åh, nu ringde han. Vi har fått en remiss till genetisk rådgivning i Uppsala iaf. Alltid en start...
    Min man verkar dock tro att det ska ta flera år innan vi får nåt svar och han vill att vi ska försöka på egen hand igen redan nu. Jag vågar inte det. Orkar inte. Men han verkar inte förstå det. Han håller med läkarna "vaddårå, du får ju göra mkp och fvp". Jaa...i vecka elva och femton, vi har ju aldrig ens kommit dit. Nä, jag fortsätter nog att hålla på mig ett tag till... ;)
    Jobbigt läge men jag förstår att du inte vill att ni provar på egen hand. Ett missfall är en påfrestning både för kropp och själ verkligen. År kan jag aldrig tro att det tar. För mig tog det 6 månader från beskedet om mitt kromosomfel fram till första besöket på karolinska för att planera kring IVF med PGD. 

Har tyvärr råkat ut för magkatarr jag med Rynkar på näsan. Kör med Omaprazol just nu. 

Styrkekramar och krya på dig kramar till dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-04-15 21:39:30 följande:
    Köpte också Omeprazol idag :/
    Det hjälper mig i alla fall...hoppas på detsamma för dig. Kan också rekommendera gaviscon, en slags tuggtabletter. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-09 19:33:09 följande:
    Idag kom ett brev från "Klinisk genetik". Skyndade mig att öppna :) Men nej, det var bara en remissbekräftelse... Visste inte ens att de skickar ut remissbekräftelser. Så nu ska de överväga vår remiss. Verkar som att man inte får svar förrän om tre månader...
    Visserligen ett steg i rätt riktning, men åh, jag vill inte ta myrsteg. Jag vill springa.
    Jag har upplevt samma besvikelse som du...på ett sätt bra att veta att "ärendet" kommit till dem men man förväntar sig en kallelse inte en remissbekräftelse. Tror t o m jag fick 2 brev med samma Obestämd

På grund av min ålder har jag fått ringa och "jaga på". När jag ringde efter remissbekräftelsen(rna) fick jag en tid redan per telefon och sedan kom kallelsen. Jag är medveten om att de faktiskt har prioriterat mig på grund av min ålder...men det kan ju vara värt ett försök. Det där med överväga remissen skulle jag inte lägga så stor vikt vid...din man har ju ett kromosomfel så solklart får ni komma....det är nog bara en prioriteringsfråga, hur de ska fördela tiderna.

Förstår precis det där med myrsteg och springa. Väntan och längtan gör något med en. Hoppas på en snabb tid för er. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-11 22:11:56 följande:
    Hur lång tid tog det när du ringde och tjatade då? Bör jag räkna med tre månader eller?
    Tror jag fick en tid inom några veckor men svårt att säga om det beror på min ålder och att de på grund av det skyndat på. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-12 22:59:48 följande:
    Bara att avvakta och se då...
    Håller tummarna för att väntan blir kort. Ring gärna och fråga om du känner för det...kan ju vara värt ett försök. 
  • Susanne1975
    ScillaBlå skrev 2014-05-15 15:33:20 följande:
    Yeay, har redan fått en tid på Akademiska. I början av juni :)

Igår hade jag bröllopsdag, ägglossning och sex... Får väl se vad det innebär om två veckor... ;)
    Gud så härligt! Håller tummarna för er...hårt! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Svårt att få barn-Kromosomfel-Någon mer?