• Anonym (Flickvän)

Jättejobbig svärmor

Hej. Jag är ny här så vet inte om jag har placerat den här tråden rätt eller inte.

Hur som helst. Jag sitter i en knepig situation. Jag ogillar min svärmor sjukt mycket och vill inte ens se henne. För att förklara varför och göra en lång historia kort så kan jag börja med att säga att hon är alkoholist. Jag har alltid varit trevlig och alltid hjälpt henne när hon bett om hjälp. Vi (mest jag, för min pojkvän jobbar borta mycket) har hjälpt henne såå mycket så det går inte att skriva ner.
    Jag klarar inte av hennes idiotiska beteende längre. Hon frågar saker hon inte har med att göra. T ex om jag är otrogen mot min pojkvän (sambo), om jag saknar honom när han jobbar borta osv. Jättekonstiga frågor. Skulle aldrig i hela mitt liv vara otrogen. Sen kommer hon hit nästan varje dag, bara klampar in, går i skåp och lådor hur som helst, frågar vad vissa saker är för något och rotar. Hon har storstädat här en gång fast jag inte ville det och då läste hon min DAGBOK. Såg det då den låg helt fel och mitt bokmärke i den låg helt fel. Sen tyckte hon det var konstigt att jag inte var glad att hon hade städat..

Efter detta har allting spårat. Hon ringde en kväll, full såklart, när jag var hundvakt åt hennes hund. Hon skällde ut mig för att jag tänkt skriva ut mig från AF (jag har fått deltidsjobb) och inte vill praktisera för att få det lilla bidraget man får från AF. Hon skriker och säger att min pojkvän ska sluta försörja mig (hon vet inte vad hon pratar om), att hennes mamma och pappa (min pojkväns mormor och morfar) ska slänga ut mig och att alla funderar på vafan jag håller på med. Jag ska skärpa mig och "Jobba för fan"  och hon babblar om våran ekonomi osv osv. Försöker förklara att AF inte är jobb och frågar vad hon har med våran ekonomi att göra. Hon lyssnar inte på någonting jag säger men jag skriker tillbaka och frågar vafan hon håller på med och att hon kan komma sen när hon är nykter istället. Då slänger hon på luren.. Hon hämtar hunden dagen efter och skriker  "skaffa dig en utbildning för fan". Ska HON säga som varken har jobb, utbildning eller någonstans att bo! Vem är hon och säga vad JAG ska göra??

Var är min pojkvän i denna historia? Allt tjafs händer alltid när han är borta, för när han är med vågar hon inte göra någonting. Han skällde ut henne som fan efter han fick veta att hon 'skällt ut mig'. Men nu när han kom hem är allt som vanligt typ, som inget hade hänt. Han säger att det inte är någon mening att prata med henne för hon kommer inte lyssna. Men jag kan inte släppa detta. Aldrig. Ingen pratar så till mig.

Jag vet nu inte vad jag ska göra. Min pojkvän tycker inte vi ska/kan göra nåt mer åt detta. Men jag tycker inte ens hon har rätt att vara här hos oss. Inte fören hon har bett om ursäkt iallafall. Men jag kan inte förbjuda min pojkvän att träffa sin mamma. Och hur ska jag vara när hon kommer hit isåfall? Ska jag säga något? Prata om detta? Hjälp :(

• Svar på tråden Jättejobbig svärmor
  • persikofjaril

Kan han inte åka och hälsa på henne istället då? Måste hon komma till er? Då får han ju träffa henne, men du slipper.

• Anonym (Flickvän)
    persikofjaril skrev 2014-02-10 21:22:29 följande:
    Kan han inte åka och hälsa på henne istället då? Måste hon komma till er? Då får han ju träffa henne, men du slipper.
    Hon har inget eget hem. Hon brukar flytta runt mellan kompisar och sin kille hon är ihop med ibland. Så det är lite knepigt också. Hon besöker alltid andra och bjuder aldrig hem folk. Sen vet jag inte vad min pojkvän skulle svara på det. Tror inte han skulle gå med på det :/ Men det skulle vara bäst tycker jag.
  • Anonym (***)

Hej TS, Jag kan inte förstå hela din situation för jag har inte själv upplevt samma sak men jag kan säga så här... Jag förstår dig helt i att du säger du vill ha en ursäkt. Jag tycker att du ska försöka lista ut när hon är nykter och prata med henne. Var du den "vuxna" i denna situation. Sen vill jag att du tänker på hur otroligt jobbigt detta måste vara för din sambo, även om du kan uppleva att han "blundar för problemet". Det är kanske just det han gör för han har levt med detta hela livet och pallar inte dra i det mer. Och hur som helst... hon är - vad som än händer - ändå hans mamma. Anledningen till att jag skriver så här är att min svärfar nyligen dog helt oväntat. Min sambo och han drog INTE jämt, "gubben" drack då och då, var egoistisk i sitt sätt att vara, pratade bara om sig själv, är välkänd där vi bor vilket givetvis gjorde att sambon fick höra när "gubben" gjort något olämpligt. Nu... är vi enormt glada för att sista gången dom träffades var allt lugnt mellan dom. Sambon känner nu hur fruktansvärt mycket han saknar honom och är glad att han inte bad honom dra åt helvete sista gången. Ha detta i åtanke när du funderar på hur du ska gå vidare i detta "bråk". MEN - trots ovan - ert hem är även ditt och du har rätt att neka henne tillträde om hon inte är nykter eller om din pojkvän inte är hemma. Det är ett helt godtagbart krav!

• Anonym (Flickvän)
    Anonym (***) skrev 2014-02-11 15:21:12 följande:
    Hej TS, Jag kan inte förstå hela din situation för jag har inte själv upplevt samma sak men jag kan säga så här... Jag förstår dig helt i att du säger du vill ha en ursäkt. Jag tycker att du ska försöka lista ut när hon är nykter och prata med henne. Var du den "vuxna" i denna situation. Sen vill jag att du tänker på hur otroligt jobbigt detta måste vara för din sambo, även om du kan uppleva att han "blundar för problemet". Det är kanske just det han gör för han har levt med detta hela livet och pallar inte dra i det mer. Och hur som helst... hon är - vad som än händer - ändå hans mamma. Anledningen till att jag skriver så här är att min svärfar nyligen dog helt oväntat. Min sambo och han drog INTE jämt, "gubben" drack då och då, var egoistisk i sitt sätt att vara, pratade bara om sig själv, är välkänd där vi bor vilket givetvis gjorde att sambon fick höra när "gubben" gjort något olämpligt. Nu... är vi enormt glada för att sista gången dom träffades var allt lugnt mellan dom. Sambon känner nu hur fruktansvärt mycket han saknar honom och är glad att han inte bad honom dra åt helvete sista gången. Ha detta i åtanke när du funderar på hur du ska gå vidare i detta "bråk". MEN - trots ovan - ert hem är även ditt och du har rätt att neka henne tillträde om hon inte är nykter eller om din pojkvän inte är hemma. Det är ett helt godtagbart krav!
    Tack för ditt svar! Jag kan sitta ner och prata med henne men jag tycker inte att det är jag som ska anstränga mig. Det är hon som har gjort fel men jag tror inte hon kommer ta initiativet till ett samtal. Ja, jag var "den vuxna" i detta. Ja, jag förstår att min sambo känner som han gör. Han har ju bott med henne största delen av sitt liv. Men det stör mig att han tycker att hon kan komma hit och hälsa på (när han är hemma) som om inget har hänt. Jag bor ju också här, jag tycker inte jag ska behöva känna mig obekväm i mitt eget hem pga henne.

Jag har redan en hel del egna problem jag försöker ta itu med just nu. Panikångestattacker osv som jag går hos en psykolog för. Så jag har ingen ork för detta. Ingen vill ju bråka med någon, men man behandlar inte mig som hon har gjort. Håller inte tillbaka om hon skulle tjafsa igen.
  • Anonym (Flickvän)

Har tagit upp och frågat min pojkvän om det skulle funka om dom träffades hos henne eller nåt annat och han blev jättearg...

• Anonym (*** 2)
    Anonym (Flickvän) skrev 2014-02-16 19:46:09 följande:
    Har tagit upp och frågat min pojkvän om det skulle funka om dom träffades hos henne eller nåt annat och han blev jättearg...
    Du får kanske fundera på om du ska vara tillsammans med honom?
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (*** 2) skrev 2014-02-16 19:53:05 följande:
    Du får kanske fundera på om du ska vara tillsammans med honom?
    Öh.. Det behöver jag inte ens fundera på. Skulle jag göra slut bara för att hans mamma är jobbig eller för att han inte höll med mig där?
Svar på tråden Jättejobbig svärmor