t0va skrev 2014-02-11 09:29:55 följande:
men tänk ett steg längre, kanske finns det orsaker som gör att barnet inte kan gå så långt. Alla barn är inte likadana. Jag har en 3.5åring som åker vagn fast det är 4min promenad till förskolan. Han är varken lat eller dum i huvudet.
Kanske bor TS vid en mycket trafikerad väg där man ogärna vill låta ett litet barn gå själv, kanske har barnet någon sjukdom som kan påverka, kanske behöver de gå väldigt tidigt på morgonen så barnet är trött och segstartat, kanske finns andra orsaker.
Det finns barnsitsar till cyklar som är längre än standard, kollade på det förra året till min son som har lång överkropp, tror det är Britax som har en man kan höja.
Vad har du för vagn, jag har en kronan sulky åt min kille och även om han inte har så långt kvar upp till suffletten så om man fäller bak den så kan han sitta länge till.
Ta det lugnt. Jag utgick från trådstarten, och den informationen man fick där, d.v.s. att barnet är 4 år och lång. Ingenstans står det om hård trafik eller sjukdomar...?
Ingen har väl heller skrivit något om lathet eller dumhet...? Eller missade jag det?
Jag har sett många föräldrar som av gammal vana fortsätter att dra/köra sina barn långt upp i åldrarna utan att tänka på att barnet faktiskt kan gå själv. Och när barnet sen är så stort att hen tvingas börja gå, så orkar hen inte det...
Det är säkert inte fallet här...men det är tyvärr ganska vanligt. Så alla bör nog "tänka ett steg längre"...