• tilde72

Växt ur vagn och hur tar vi nu oss vi som har långt

Vi har långt till dagis så alltid har vi tagit vagnen dit då vi antingen gått eller tagit bussen.
    Vi har också en bra bit till bussen också.
    Det snabbaste alternativet har varit vagnen på morgon och eftermiddag.
    Dottern har nu växt ur vagnarna och jag tänker mig skaffa en barnstol till min cykel.
    Funkar om det inte är någon snö. Hur högt upp i åldern kan de sitta i barnstol på cykel?
    Har ni några andra alternativ att ge mig vad det gäller vagn o dyl?

• Svar på tråden Växt ur vagn och hur tar vi nu oss vi som har långt
  • Dixie

Hur gammal är dottern? För jag tänker om hon inte får plats i en vagn, får hon nog inte plats i en cykelstol......

• Ragnar

Vi har haft barnen i cykelkärra tills de blivit stora nog att cykla själva. Tycker det är lättade än med en stol på bak på cykeln. Bra om man har packning med också, våran har en liten praktisk "bagagelucka" där bak. Har det varit halt och snö har barnen suttit i kärran och vi har lett cyklen istället för att cykla.

• tilde72
    Dixie skrev 2014-02-10 15:21:32 följande:
    Hur gammal är dottern? För jag tänker om hon inte får plats i en vagn, får hon nog inte plats i en cykelstol......
    Dottern är 4 år och väldigt lång.
  • Knapsu

En 4-åring kan gå ganska långt själv. 
    Mina barn har fått börja gå själva när de blivit tre år. Tar visserligen längre tid, med några vilopauser. Barn vänjer sig.
    En fyraåring är nog för stor för en cykelstol men kan lära sig att cykla på egen cykel istället.
    Sparkcykel är annars ett bra alternativ, det hade min dotter när lillebror var bebis och vi gick till förskolan.

• Dixie
    tilde72 skrev 2014-02-10 15:27:04 följande:

Det finns ju cyklar som man fäster på förälderns cykel, som en tandemcykel ungefär, det kan kanske vara något?!
  • a no nym

Jag har mitt barn i barnsligs på cykeln. 20 kg o 115 cm lång. Går kanonbra ett tag till.

• Mellanmjölkens land

Vår 2åring började cykla till dagis (jag gick) strax efter 2årsdagen. Vi hade 1-1,5km och hon använde balanscykel. En 4åring borde kunna cykla rätt långt alt åka sparkcykel. Är det massor med snö får ni väl i värsta fall ta barnet på en pulka

• Alla hemma

Cykelkärra? Jag har en chariot cx2 och i den får min 6-åring och 5-åring ledigt plats. Säljaren på barnvagnsaffären hade haft sin till hans barn var 6 och 8. Den finns ju i singelvariant med.

• tilde72
    a no nym skrev 2014-02-10 19:08:44 följande:
    Jag har mitt barn i barnsligs på cykeln. 20 kg o 115 cm lång. Går kanonbra ett tag till.
    Barnsligs? Kanske stå barnsits?
  • tilde72
    Alla hemma skrev 2014-02-10 19:36:24 följande:
    Cykelkärra? Jag har en chariot cx2 och i den får min 6-åring och 5-åring ledigt plats. Säljaren på barnvagnsaffären hade haft sin till hans barn var 6 och 8. Den finns ju i singelvariant med.
    Det här med cykelkärra är bra alternativ!
  • a no nym
    tilde72 skrev 2014-02-10 22:27:39 följande:
    Barnsligs? Kanske stå barnsits?

Just precis. Jkla autocorrect.
  • Natulcien
    tilde72 skrev 2014-02-10 15:27:04 följande:
    Men en 4-åring kan ju gå långt. Hur långt har ni till bussen då?
    Jag promenerar med vår 3-åring till förskolan varje dag, vilket är en promenad på en kvart.
  • En blå giraff

Jag tycker också cykelkärra om det är flera kilometer ni ska gå. Men HUR lång är din 4-åring då? Jag kan t.o.m. skjutsa min 6-åring i vagn vid något tillfälle om han är sjuk/trött. Det är i lillebrors Brio Sitty. Han är ju 115 cm lång så visst är det trångt men det är ju inte omöjligt. Till sommaren borde ju 4-åringen kunna börja cykla själv också.

• t0va
    Natulcien skrev 2014-02-11 09:23:49 följande:
    Men en 4-åring kan ju gå långt. Hur långt har ni till bussen då?
    Jag promenerar med vår 3-åring till förskolan varje dag, vilket är en promenad på en kvart.

men tänk ett steg längre, kanske finns det orsaker som gör att barnet inte kan gå så långt. Alla barn är inte likadana. Jag har en 3.5åring som åker vagn fast det är 4min promenad till förskolan. Han är varken lat eller dum i huvudet. 

Kanske bor TS vid en mycket trafikerad väg där man ogärna vill låta ett litet barn gå själv, kanske har barnet någon sjukdom som kan påverka, kanske behöver de gå väldigt tidigt på morgonen så barnet är trött och segstartat, kanske finns andra orsaker. 

Det finns barnsitsar till cyklar som är längre än standard, kollade på det förra året till min son som har lång överkropp, tror det är Britax som har en man kan höja. 

Vad har du för vagn, jag har en kronan sulky åt min kille och även om han inte har så långt kvar upp till suffletten så om man fäller bak den så kan han sitta länge till. 

• Natulcien
    t0va skrev 2014-02-11 09:29:55 följande:

men tänk ett steg längre, kanske finns det orsaker som gör att barnet inte kan gå så långt. Alla barn är inte likadana. Jag har en 3.5åring som åker vagn fast det är 4min promenad till förskolan. Han är varken lat eller dum i huvudet. 

Kanske bor TS vid en mycket trafikerad väg där man ogärna vill låta ett litet barn gå själv, kanske har barnet någon sjukdom som kan påverka, kanske behöver de gå väldigt tidigt på morgonen så barnet är trött och segstartat, kanske finns andra orsaker. 

Det finns barnsitsar till cyklar som är längre än standard, kollade på det förra året till min son som har lång överkropp, tror det är Britax som har en man kan höja. 

Vad har du för vagn, jag har en kronan sulky åt min kille och även om han inte har så långt kvar upp till suffletten så om man fäller bak den så kan han sitta länge till. 

Ta det lugnt. Jag utgick från trådstarten, och den informationen man fick där, d.v.s. att barnet är 4 år och lång. Ingenstans står det om hård trafik eller sjukdomar...?
    Ingen har väl heller skrivit något om lathet eller dumhet...? Eller missade jag det?

Jag har sett många föräldrar som av gammal vana fortsätter att dra/köra sina barn långt upp i åldrarna utan att tänka på att barnet faktiskt kan gå själv. Och när barnet sen är så stort att hen tvingas börja gå, så orkar hen inte det...
    Det är säkert inte fallet här...men det är tyvärr ganska vanligt. Så alla bör nog "tänka ett steg längre"... Glad

• cosinus
    En blå giraff skrev 2014-02-11 09:27:18 följande:
    Jag tycker också cykelkärra om det är flera kilometer ni ska gå. Men HUR lång är din 4-åring då? Jag kan t.o.m. skjutsa min 6-åring i vagn vid något tillfälle om han är sjuk/trött. Det är i lillebrors Brio Sitty. Han är ju 115 cm lång så visst är det trångt men det är ju inte omöjligt. Till sommaren borde ju 4-åringen kunna börja cykla själv också.
    Ja jag lyckades utan problem köra min 6.5-åring i vagn 2 km till skolan emkel väg för att hämta storasyster när han hade hjärnskakning och inte orkade gå (men också ville ut och få lite frisk luft)

Hade behovet av vagn funnits hade jag kört en väldigt lång 4-åring utan problem och struntat i om vagnen gjort sitt när barnet börjar gå :) Barnet behöver ju inte rymmas perfekt.
  • spökplumpen

Personligen ser jag ingen större skillnad på en vanlig vagn och en cykelkärra, båda transporterat barnet...såväl som en bil eller buss. Jag tycker att argumentet att barnen är för stora för vagn är väldigt lustigt eftersom det för mig är ett transportmedel att jämföra med alla andra. Min 3- och 4-åring åker fortfarande sin syskonvagn till dagis de dagar som jag inte har bilen. Det blir vääääldigt trångt om de vill ha suffletten uppe, men det verkar inte bekomma dem. För mig tar det 30 minuter att gå med vagnen till dagis. På eftermiddagen när vi går hem utan vagnen (annars somnar 3-åringen i vagnen på väg hem och kommer aldrig i säng på kvällen) så tar det 1,5 timme. På morgonen finns inte det alternativet att gå 1,5 timme med morgongriniga ungar utan då tar jag det transportmedel som passar mig. Personligen avskyr jag att cykla men älskar att gå så jag har inga som helst planer på att ge upp vagnen bara för att andra människor tycker att våra barn är för gamla för att åka vagn.

• Alla hemma
    spökplumpen skrev 2014-02-11 09:56:44 följande:
    Personligen ser jag ingen större skillnad på en vanlig vagn och en cykelkärra, båda transporterat barnet...såväl som en bil eller buss. Jag tycker att argumentet att barnen är för stora för vagn är väldigt lustigt eftersom det för mig är ett transportmedel att jämföra med alla andra. Min 3- och 4-åring åker fortfarande sin syskonvagn till dagis de dagar som jag inte har bilen. Det blir vääääldigt trångt om de vill ha suffletten uppe, men det verkar inte bekomma dem. För mig tar det 30 minuter att gå med vagnen till dagis. På eftermiddagen när vi går hem utan vagnen (annars somnar 3-åringen i vagnen på väg hem och kommer aldrig i säng på kvällen) så tar det 1,5 timme. På morgonen finns inte det alternativet att gå 1,5 timme med morgongriniga ungar utan då tar jag det transportmedel som passar mig. Personligen avskyr jag att cykla men älskar att gå så jag har inga som helst planer på att ge upp vagnen bara för att andra människor tycker att våra barn är för gamla för att åka vagn.

Fast det var ju ts som skrev att barnet var för stor för vagnen?

Cykelkärran jag har är betydligt större än en vagn, och har hjul som man bara flippar på när man tar av den av cykeln, så den funkar som en vanlig vagn med. Jag har även joggningsetet till min. Finns medar och sele och en massa andra finesser. Så nog 17 är det skillnad mot en vanlig vagn!
  • kajsaD

springcykel ? Då tar sig min lilla tjej snabb till Dagis, lika snabbt som jag kan gå... Det började hon med när hon var 2,5 år.

• PetraMunchen

Jag hade en joggingvagnen ett tag. Fick lugnt plats i min fyraåring på 120 cm i den. Den tog också upp till 35 kilo! Och kostade inte mer än 1000 kr på blocket.

Svar på tråden Växt ur vagn och hur tar vi nu oss vi som har långt