• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-11-18 19:18:03 följande:
    Precis!

Sambon brukar kunna ha honom en stund men i kväll har det inte gått alls och varken napp eller ersättning har funkat. Bara mitt bröst duger som för både mat och tröst! Hade tänkt ta en promenad med,hunden ikväll men så blir det inte tyvärr. Imorgon ska jag till frissan i 1,5 h och sambon får ha honom då,ska bli spännande att se hur det går..
    Han har nog fullt upp den där 1,5 h Du får utrusta honom med öronproppar... Eller om Adam gillar att åka bil får väl sambon köra runt 1,5 h.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-18 21:23:43 följande:
    Det är inga problem. Jag kan ha ammat en timme innan och ammar igen då hon ska sova. Isf snuttar hon mest för att komma till ro liksom. Varvar ner med en liten drink istället för att äta ett helt mål om du förstår vad jag menar, ha, ha! Kram
    Läste i min barnbibel att man inte skall amma till sömns eller ge napp när de skall sova?! För då kan de inte sova utan dess åtgärder. Ja, herregud vad de kan skriva...

Jag kan säga att jag inte har något val här. Det är sova eller att inte sova jag har att välja på. För tillfället går det inte att få W att sova för natten på annat sätt än en bröstvårta i munnen. Jag har verkligen försökt på alla sätt och även sambon har försökt.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-11-18 20:11:33 följande:
    Jag är nog, än så länge, lite bortskämd. Hedda har inget större behov av att vara nära eller tröstas, hon ligger gärna själv i babynestet långa perioder och tittar och jollrar. Däremot blir hon uttråkad ibland men aldrig direkt ledsen och är hon bara mätt och bytt på så ligger hon gärna själv i nestet och vi behöver sällan trösta henne. Får hon mat är hon liksom nöjd
    Och eftersom vi även kör flaska ligger hon lika gärna hos pappa som hos mig vilket är väldigt skönt ibland när man är helt slut...
    Underbart!

• Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2014-11-19 09:57:00 följande:
    Bara slå dövörat till. Jag ger Olle bröstet när han vill ha det. Ibland ammar han bra och effektivt ca 10-20 min per bröst å är nöjd. Ibland ligger han å snuttar i flera timmar med små korta pauser, fast tutten är kvar i munnen. I natt har han haft magkör å inte kommit till ro i nestet utan vi har sammsovit å han ligger på sidan tätt in till mig å med ansiktet vid tutten. Jag strävar mot att han ska sova i nestet å jublar när han gör det men ibland går det bara inte å då måste det få vara ok. Min BVC sköterska sa att ni får sova hur ni vill bara du försöker ha honom på rygg när han har somnat och inte lägger täcket på honom. Du verkar göra det du kan för att Adam ska ha det bra å mer kan man aldrig göra. Det är bara försöka gilla läget å inte sträva efter perfektion för det kommer ingen av oss uppnå. Det är bättre å försöka vara nöjd med livet å acceptera att det inte blir som man tänkt sig. Kram
    Har också hört att det är ryggläge och att inte råka täcka över med sitt eget täcke som är de "stora" grejorna.

Här är det sambon som är nervös. Jag och W har en 180-säng bara för oss och jag försöker lägga honom i mitten och så byter jag sida när jag byter bröst. På så sätt kan jag rulla en bit bort från honom när han somnat.

Däremot vrider han närmare mig när han börjar bli hungrig igen (tror jag eller om han gör det generellt, vet ej), så oftast vaknar jag av att han ligger och stångar mig med huvudet (han vrider sig så han ligger tvärs över sängen och kan på så sätt nå mig och stånga med hjässan) Detta gör sambon nervös. Att vi ligger så nära varann. Med jag kan ju inte styra honom...

Resonerar så att han är fullt frisk och jag med, så han kan nog säga till om något händer han inte gillar och jag har ju mina mammainstinkter.
  • Jenkis
    annwak skrev 2014-11-19 13:34:14 följande:

10/11 kom våran princesssn. Sååå lyckliga

Stoort grattis!
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-11-19 19:01:45 följande:

Själv har jag en pissig dag...

Inte på grund av Victor men på grund av maken, som väljer verkligen den sämsta tiden för sin årliga "jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor" kris.

Uppenbarligen är det svårt att förstå att jag inte är mottaglig för sådana filosofiska diskussioner just nu. Elaka och själviska jag...

Blääää!

Kul att veta att vi ska sitta 6 timmar i bilen i morgon

Typiskt att ni skall vara instängda i bilen då...

Hoppas det går över

Trodde jag var ensam om sådana kriser dock. Skönt att jag är i sällskap med din man då
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-11-19 21:15:57 följande:

Tack alla ni som orkar peppa mig när jag är nedstämd och känner att jag gör allt fel.. Det värmer något så otroligt mycket och jag måste verkligen börja lita på att jag gör allt jag kan för min lilla älskling. Och att det inte är en tävling och att alla barn är unika med olika behov. Men blir så provocerad av att folk har så mycket att säga när det gäller barn och barnuppfostran och ska lära mig att slå dövörat till och följa vad Adam behöver. Det tror jag vi båda mår bäst av.

Du är ju jättestark och envis! Vill ju bara det bästa som så många andra här inne.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-19 17:47:58 följande:

Va kul hoppfulla Fia!! Vi ska väga på tisdag. Tror hon är uppemot 5 kg då

Kram

Säkert Speciellt om hon kör sina amningsdagar igen nu då.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-11-19 16:53:59 följande:
    Ja visst saknar man kaffet!! Det är värre än att sluta med mjölk Va härligt att hon växer. Hoppas det lugnar sig med magen!! Semperdropparna är bra.

Här är det också gasigt ibland. Ammas som attan idag med och hon ser ut som en prickig korv Hormonprickar!! Håller på att bli eksem av dem på sina ställen så smörjer med Mildison cortisonsalva. Hoppas det lägger sig snart!

Kram
    Här har det också varit mycket prickigt ett tag, men bättre nu. Har gått över i att ömsa skinn i pannan och runt ögonen i stället. Kommer dock fin hud under.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-11-20 08:30:04 följande:

Hej tjejer!

Tack för era ord, vad skulle man ta sig till utan denna tråd?!

Känns lite bättre efter en god natt sömn, vet inte om Victor var extra "snäll" för att han kände att mamma var trött och ledsen, men han vaknade bara kvart över tolv och sedan kvart över sex. Kanske hade det att göra med vaccinet att han var tröttare än vanligt? Blev så rörd när vi var på BVC, då sköterskan utbrister efter att han har fått sprutan "Han litar verkligen på dig, det är så fint att se", då Victor slutade direkt att gråta när jag kramade honom. Mamma hjärtat behöver inte mycket mer än så Hjärta

Nåväl, pratade med maken och sa att jag känner att han försöker lägga ansvar om beslut han måste ta på mig och att jag faktiskt inte ha orken för det just nu. Det verkade gå in, så jag hoppas bilresan går bra. Vi är ju väldigt olika, jag har ingen stor bekräftelse behov men han har det och ibland blir det en hel del missförstånd. Känns nästan som jag är mannen och han kvinnan i relationen ibland just när man tänker på det där med känslor... Eller kanske har jag fått lära mig tidigt att "bita i det sura äpplet" och han är mer "jag gör detta om det är roligt annars låter jag bli". Klart att det blir konflikter ibland!
    Men han är en fantastisk människa på många plan och det är väl viktigt att stanna upp och tänka på varför vi valde varandra för så länge sedan.

En sak blir jag dock väldigt förvånad över och det är hur vissa män kan bara totalt glömma bort att vi fortfarande är påverkade av en del hormoner och undra varför man är "så känslig", ha "kortare stubin" osv... ööh??? Hormoner, faktum att man inte har haft en hel natt sömn sedan ett bra tag och vet med sig att det inte kommer att hända på ett bra tag till? Är det så svårt att inse?

Jaja, ibland blir jag oerhört frustrerad men livet utan honom vore alldeles för tråkigt!

Nej, dags att börja dagen, ute med hunden först och sedan packa (självklart skulle jag vänta sista minuten!)

Kram på er tjejer {#emotions_dlg.flower}

He, he. Ja för att man fött betyder inte det att man inte är påverkad av hormoner... Var ensam med W hela natten och dagen igår. När sambon kom hem fick han ta över. Grejen var bara att han skulle tydligen vara med W (som gnällde oavbrutet) i samma rum som mig. När jag skulle äta röt jag till att han skulle gå därifrån så jag kunde få matro. Han förstod inte varför när han var så snäll och tog hand om W...

Upplyste honom att jag hört på gnäll hela dagen och skulle uppskatta lite matro. Sen tänkte jag i mitt stilla sinne varför det på något sätt skulle vara en uppoffring för honom att ta W? Precis som att han gjorde mig en stor tjänst med ett problem som BARA är mitt liksom?!! Helt otroligt....
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015