Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Ja då blrjar en helt annan typ av oro ;D
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Ja då blrjar en helt annan typ av oro ;D
Sira: Det brukar väl vara så att väger man mindre innan graviditet går man gärna upp mer för att just ha reserver att ta ifrån sen. Väger man mer behöver man inte gå upp så mycket alls. Konstig BM tycker jag, tur att det inte är din ordinarie.
lisodan: Är du nånstans runt v 16? Läste i förra graviditeten att just den veckan tycker många att det blir obehagligt att ligga på rygg/höger sida av precis den anledningen som Vsg skriver. På mig blev det exakt i v 16 som det inte funkade längre, lite lustigt, fattade inte alls varför först...
Den här gången tyckte jag det kom lite tidigare, åtminstone ryggläget så jag har legat på två kuddar länge nu. Ibland tre... Förra gången använde jag amningskudden sista veckorna och halvsatt i sängen. Har en sån där prasslig variant men är man bara tillräckligt trött, vilket de flesta är på slutet, så är det inga större problem att sova ändå...
Moolie: Lycka till nu! Äntligen!
Lisodan: Jag har haft samma problem med förstoppning som du. Tredje gången inatt. Hade inte alls såna här problem förra gången. Då åt jag ändå järntabletter varje dag... Hård i magen var jag ju förstås men inte alls på det här sättet. Får byta ut morgonjuicen till katrinplommonjuice nu, varje morgon...
Grattis Moolie! Då måste det gått ganska snabbt med igångsättningen? Vad skönt!
Hej alla!
Hur mår ni? Hinner/orkar bara kolla in här en stund på kvällen just nu. Jobbar fortfarande heltid men det börjar bli jobbigt nu. Känner att jag inte är så skärpt och fokuserad som jag egentligen borde vara på jobbet. Vill egentligen inte bli sjukskriven, har bara en knapp månad kvar till semestern, men min bm satte upp mig på en tid till mvc-läkaren nästa vecka. Hon poängterade att en sån här graviditet har lite andra risker än en vanlig och att jag måste ta hand om mig. Har börjat få lite starkare sammandragningar senaste veckan så det var därför hon ville skicka mig till läkaren. Vill verkligen orka jobba sista veckorna nu men det som i vanliga fall är en utmaning känns bara jobbigt och stressande nu. Jag orkar liksom inte med tempot på jobbet längre. Och jag har ingen möjlighet att själv styra min arbetsbelastning.
Kelsson: Jo, jag vet. Och min barnmorska är bra, det är hos mig problemet ligger. Jag känner mig sjåpig som inte klarar av det... Hon sa det inte på något pjoskande sätt utan konstaterade liksom bara att denna typ av graviditet innebär andra risker än en vanlig graviditet. Det är bara jag som har lite svårt att acceptera att jag inte är en av dem som orkar jobba fram till två veckor innan förlossningen. Med ett annat jobb som jag hade kunnat styra mer själv hade jag säkert kunna jobba längre men nu funkar det inte riktigt längre.
zaq: Vet inget om ökade risker vid själva förlossningen utan som du skriver, senare delen av graviditeten. Förra gången födde jag på vanliga förlossningen och det var aldrig någon som sa att jag skulle till special-fl. Tog upp det med min bm men det var bara om det hade varit någon annan sjukdom/komplikation som det hade varit aktuellt, typ diabetes, hjärtproblem eller något annat.
Vsg: Ja, det är äd. Förra gången (också äd) blev jag sjukskriven runt v 28 pga sammandragningar som inte gick över vid vila. Denna gången är planeringen att jobba till v 32 ungefär och sedan ha semester och föräldraledigt så jag hade inte tänkt jobba fram till förlossningen. Minns hur tungt det var och hur trött jag var på slutet så jag har hela tiden tänkt ta ett långt sommarlov... Går in i v 28 imorgon och det känns bara som ett misslyckande att inte orka längre än så här den här gången heller. Men det har ju varit jobbigt de senaste veckorna och de här lite kraftigare/hårdare sammandragningarna har ju kommit nu senaste 1-2 veckorna. Det är ju så krångligt att vara sjukskriven också, en massa papper som ska fyllas i och som jobbet ska fylla i osv. Det var en massa fram och tillbaka förra gången (sjukskrivningen godkändes utan problem, det var jobbet som inte riktigt visste vem som skulle fylla i vilka papper)... Det är därför det inte känns som att det inte blir så mycket lättare att vara sjukskriven. Mycket enklare att jobba, om jag hade orkat med det...