• lelle75

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lillebrorsfaster skrev 2014-06-06 10:36:44 följande:
    TillväxtUltraLjud
    Tack Skäms
    Jag trodde att NOTCH var tillväxtultraljud.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-06-06 11:58:46 följande:

Jag slutade med Prednisolon i v 12-14 (tog 2 veckor att trappa ut) och med Innohep i v 20. Tar bara Omega 3 nu som blodförtunnande plus andra vitaminer och tillskott. Många kör ju Trombyl parallellt med fragmin/innohep osv och slutar sedan med det ett par veckor innan beräknad förlossning. En del måste ta blodförtunnande hela tiden även efteråt. Jag ha ringa kända koaguleringsproblem, har bara tagit för att minska missfallsrisken. Så ja, det beror lite på när man slutar. Kram
    Samma här, inga direkta koaguleringsproblem, låg endast precis över gränsen. Jag tror också att jag kör med fragmin till v. 20, en läkare rekommenderade detta, hon sa att det blir svårt att ta sprutorna efter det. Är dock lite rädd för att sticka den lille ibland, men det borde väl vara omöjligt.. tack snälla för infon och den andra. Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2014-06-06 22:59:24 följande:

Sprutorna kan du väl sätta i låren ist för magen? Hade jag gjort smile1.gif
    Det har gjort ganska ont i magen men har lärt mig nu efter lång tid så vill inte byta ställe, känns som om att det kan vara svårt att komma åt låret själv och vill inte att ngn annan ska sätta sprutan, men jag sätter min på höger sida, långt från naveln och dessutom väldigt snett så att den endast hamnar i fettet, hoppas att det ska gå bra.
  • lelle75

När jag vaknar på morgonen och när jag suttit ett tag i soffan eller varit still, efter det när jag reser mig upp får jag ont på utsidan av låren. Är det ngn mer som har så här och vet vad det beror på?

• lelle75
    Danisen skrev 2014-06-07 10:23:32 följande:

Japp, jag får det. Det typ bränner på något konstigt sätt från höfterna och neråt utsidan av låren. Är det så du med har det?
    Ja och sen släpper det lite när man har rört på sig. Är det ngn som vet vad det är? Kan det vara ngn slags foglossning, jag vet inte riktigt vad foglossning är Skäms
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-06-07 10:32:37 följande:

Hittade min gamla instruktion ifrån då vi gjorde ivf och jag började ta sprutor så känner mig lugn nu. Där visar de tydligt att man kan ta en handflata ifrån men som du skrev alltid under naveln. Har ju tagit sprutor 7 års tid så hade ju varit väldigt jobbigt om det visade sig att jag gjort fel så länge. Puh!! Vet inte varför jag blev så nojjig, kanske för att jag inte sett den där länken tidigare. Och har gravidhormoner i kroppen!! Ha, ha smile1.gif Jag har också fått info om att inte ta sprutorna två dagar på rad på samma ställe men ibland prickar man en blodådra hur försiktig man än är och får ett jätteblåmärke. Det har jag också fått några gånger men det är inte farligt. Kram
    Åhhh nej, jag tar dem alltid på samma sida då jag har mer ont på ena sidan. Vad innebär detta nu, tur att jag frågade om dessa sprutor.. Måste man alltid ta under naveln, jag tar alltid långt ut och långt ner på höger sida. Nu blev jag nojjig Tyst
  • lelle75
    Danisen skrev 2014-06-07 11:10:48 följande:

Jag vet faktiskt inte. Kanske kan vara ligamenten och eller leder, det är ju uppmjukade av alla hormoner o.s.v?! Det är bara vad jag gissar på. Foglossning sitter i bäckenet, antingen där bak i de 2 lederna eller mitt fram på blygdbenet, sen kan det stråla ner i ljumskarna eller ner över skinkorna. Jag har "bara" där bak, inte så trevligt dock smile4.gif . Ibland gör det fruktansvärt ont för varje litet steg man tar, framförallt om man gått för mycket t.ex vilket inte är så svårt för man kan knappt gå en liten promenad ens. Bara ibland. Hoppas att du slipper de möget smile1.gif
    Så ont har inte jag, vad jobbigt det låter, hoppas att jag slipper. Inatt sov med jag med en tempurkudde mellan benen och hade inte lika ont på sidan av låren, hade nog en för smal kudde innan. Men har börjat få ont i ryggen så fort jag gör ngt, hoppas inte att det är foglossning på gång.
  • lelle75
    Redan47 skrev 2014-06-07 11:40:13 följande:
    Lelle!!! Ta där det funkar för dig! Det är det viktigaste. Men det kan vara bra med alt ställen när ett stick gjort blåmärke. Att ta Hö resp vä sida för att kunna sticka upprepade ggr oå ställen nära varandra. Det gör jätte ont på mig en cirkel fläck på min högersida.... Så just den undviker jag - då är det bra att variera. Men längre ut på sidorna gör inte alls så ont. Och framför allt bara en blå prick efter. Jag gillar inte mina blåmärken på magen....;) tur jag vet varför de finns där.

Det viktigaste i magen är att det är enklast att träffa fett vävnad - lite artärer att pricka - och medicinen får gå ut lite långsamt i kroppen.
    Fortsätt som du känner är bra för dig. Jag tog i låret två ggr då jag behövde avlasta min blåa mage lite och prova hur det funka flr mig. Fick blåmärke ändå :-P
    Jag fick också blåmärken i början men nu får jag inga längre, kanske för att jag vinklar sprutan i 45 grader, visste inte att man skulle göra det från början. Sticker inte in så fort heller, känner efter först om det är ömt och byter ställe i sådana fall. Mina blåmärken är borta nu i varje fall.
  • lelle75

Finns det ngn som har en gravidkudde, sov så bra inatt när jag hade en massa kuddar överallt. Funderar på att införskaffa en gravidkudde men vet inte vilken sort man ska ha, det finns ju så många olika sorter.. Kan ngn rekommendera nån?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-06-07 15:39:14 följande:
    Lelle: Här står det iofs att foglosssningssmärta kan stråla ner i benet så kanske det du har iaf. Har du även ont i ryggen eller bäckenet? www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../
    Japp, ont i ryggen när jag är aktiv, vilket jag inte är så ofta då jag mest mår dåligt.Kräks
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015