• tusa

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Thesse86 skrev 2014-03-07 07:32:27 följande:
    Okej! Men då fixar Umeå det ultraljudet i v 8 :) Skönt att höra! Tror inte KUB är relevant för oss, jag är 27, och skulle det vara något fel så skulle jag aldrig göra något för att förändra det. Tror inte man blir given något om man inte har styrkan att hantera det :)
    Ja, precis, så enkelt hade jag ju kunnat uttrycka mig, ha, ha Cool

Känner precis samma. Vi vill ha det barn vi blivit välsignade med efter all denna längtan och vi har både tid och plats för vem det än är! Hjärta

Vi skulle ändå få dåliga siffror pga min ålder och att gå vidare till forstervattensprov med risk för missfall är vi inte beredda att göra...är det nåt speciellt så får vi ju ändå veta tids nog liksom. Skulle inte hjälpa oss att veta att "kanske"...
  • tusa
    Linblå skrev 2014-03-07 08:00:20 följande:

Flyttade ut på landet förra våren innan isen släppte på sjön så första året har gått åt till att kolla vad som poppar upp. Vi har beskärt buskar och grävt bort lite vi inte ville ha. Hann inte med så mycket mer då. Nu ska det bli upphöjda odlingsbäddar så att man kan mota bort alla sniglar. Jag vill ha både höns och bin så småningom men jag ska anlägga trädgården som jag vill först. Bygga om på huset lite och sätta upp ett växthus. Och en ny bil för att få plats med en barnvagn kan ju vara smart också. Vet inte hur man ska få råd till allt det där men det löser sig väl.

Det mest intressanta som växte i trädgården var stormhatt som brorsans treåring kom in och viftade med jättestolt över att ha plockat. Då blev man lite nervös.

Så spännande! Nä, man ska ska kanske vara försiktigt med hallocigena/nervgiftiga växter när man har smått Tungan ute, men jag planterade faktiskt Änglatrumpet året när sonen föddes. De är ju annualer och han kröp ju ingenstans just då. Växthus/drivbänkar blir det här också i sommar, har massor med gamla fönster.

En bekant som köpte hus en vinter hittade Opiumvallmo efter väggen den sommaren!!? Rätt otippat på en villatomt i Norrbotten liksom!

Vi bor åxå "på landet", men ligger på gångavstånd till ett av Luleås lägenhetsbostadsområden. Ca 20min från universitetet, VÅrt hus är byns gamla handelsbod/post/telefonväxel och är ett 2 våningshus från 30-talet. Vi bor på hela bottenvåningen och övervåningen är 2 hyres lghter. Min man köpte huset -04 och jag flyttade hit -11, men det är mycket jobb kvar som vi tar väldigt pö-om-pö. Finns 3 verkstäder på gården som min man hellre lägger tid på än härinne! Obestämd...men hade ju varit fint att ha ett badrum ändå nu när vi ska ha bebis!?...vi får väl se.. Det finns de som har hotat oss med "Arga snickaren"!! Förvånad, men såå illa är det verkligen inte. Allt är funktionellt och ingenting är farligt! 

Ute är det rätt förvildat dock...tidvis som skrotupplag t.o.m då mannen är bilmek och div. jobb står på gården under längre tidsperioder Rynkar på näsan

Det där med pengar kan vara kruxigt, men brukar fixa sig! Solig Man kan leva mycket billigt om man vill/måste..
  • tusa
    Thesse86 skrev 2014-03-07 10:19:33 följande:
    Ja men precis! När man måste kämpa så mycket som man gör för att ens bli gravid, så spelar det ingen roll vad man får i slut ändan. Oavsett kommer man att älska det barnet lika mycket! Jag är bara så otroligt tacksam att vi ens är gravida - så overkligt. Det finns så många som kämpar där ut för att bli gravida och vi vart gravida på första IVF försöket. I bland kan jag få dåligt samvete att vi vart gravida så "enkelt" när andra måste fortsätta kampen, även om jag vet att det är fel att tänka så. Livet är inte alltid rättvist utan man får göra det bästa av det man blir given :) 
    Word!! {#emotions_dlg.flower}...men även om vi nu lyckades på 1a ivfn så kan då inte jag iaf säga att det varit enkelt på nåt sätt. Vi har levt i ett undantagstillstånd i många år nu och gått igenom längtan, hopp, smärta, operation och katastrofbesked, sörjt och accepterat att leva med ett tomrum, för att nu plötsligen få chansen ändå, så jag känner att vi förtjänar det/de barn vi får nu, i allra högsta grad Solig...finns inte tillstymmelse till dåligt samvete, och som du säger, det är inte rättvist, men kanske nånstans meningen det som händer, även om vi inte ser den.. Min farmor sa att "Alla har sin börda", så ja, vi fick detta, andra får andra saker...inget vi kan styra
  • tusa
    villsågärna38 skrev 2014-03-07 12:35:20 följande:
    Hej!! Får jag hänga med er här? Har inte blivit gravid via ÄD el ivf men gjort otaliga sådana tidigare för att få vår dotter (snart 2 år). Hon blev till via ÄD på Huddinge och det tog sex ÄD ET/FET innan vi äntligen lyckades. Gjorde syskonförsök i dec men det misslyckades. Slutade med hormoner vid nyår och sen kom inte min mens. Hade inträffat ett litet mirakel!!! Vi har blivit gravida på naturlig väg för första gången på 9 år och jag är nu i v 8+5. Kikat lite i de vanliga gravidtrådarna men passar inte in där. Känner mig så annorlunda!! Har fått flera missfall tidigare också och är 42 så det här är bära eller brista för oss om vi ska ha ett syskon. Är superglad och jättenervös om vartannat!!! Tror jag skulle känna mig mer hemma här med er även om just den här bebben inte är gjord via ivf eller ÄD. Kram
    Välkommen hit med Ert Mirakel!! Solig{#emotions_dlg.flower}
  • tusa
    Thesse86 skrev 2014-03-07 11:44:29 följande:

Du har en klok farmor :) Och jag är jätte glad, förstå mig inte fel, och det har inte varit enkelt på något sätt att gå igenom denna process. Jag önskar bara att andra kunde få känna känslan av det magiska vi går igenom just nu :) (på så sätt kan jag få "dåligt samvete", fast det är nog kanske inte riktigt rätt uttryckt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar). Min sambo säger hela tiden sen vi tog det positiva testet att "det är vår tur nu, så är det bara". Så ska försöka njuta till fullo nu :) Hår långt i graviditeten är ni nu?
    Jo, förstår hur du menar. Så klart önskar jag alla största lyckan i livet!! Solig
  • tusa
    johjen skrev 2014-03-07 13:35:25 följande:

Gällande kub är ju ålder bara en parameter, man kompletterar ju även med blodprov och ultraljudsundersökning. Dessutom har ju vi som gjort ivf redan lite försprång då man valt ut embryo som ser bra ut, tror t o m att man gör en kromosomanalys under behandlingens gång.
    Jasså? Gör man det överallt, eller på vissa kliniker? Inte fått nån info om  det och känns som att det är något de borde sagt isf. Ja, "bästa" embryona är ju utvalda redan! Cool
  • tusa
    Jenkis skrev 2014-03-07 21:47:39 följande:
    Så kände jag med, men inte min sambo på samma sätt... Sen hade vi såklart vår dotter att ta hänsyn till med. Vilket liv skulle hon fått? Fy! Tur att man inte vet vad livet tänker ta med en på för äventyr...

Nej, tur åt oss alla nu!
    Nej, man kan aldrig veta vilka svängar livet tar, bara att hålla i sig och hänga med!! Cool

Ska på körhelg(alltså sång, inte bil..) så närmsta 2 dagarna kommer iaf susa förbi, förhoppningsvis kanske lite jobb i veckan så torsdagen kommer foort!! Ju närmare det drar sig ju svårare att vänta och ju mer skrämmande att vi faktiskt kommer få se hjärtverksamhet, eller inte... Jag tror ju att allt är väl, det känns ju så, men vi vet ju inte förrän vi vet liksom..

Mår annars oförskämt, kanske oroväckande bra. Visst är det nu snart illamåendet kommer? v.6+2 idag..
  • tusa

Guuud vad lustigt och skönt att ni skriver om just bröst som slutar ömma och känns nästa vanliga igen, för precis så var det i morse för mig och tårarna brände i ögonen hela morgonen för att nu var det ju kört, första tecknet på att grav. var över!! Brösten är nästan enda symptomet jag har, förutom några kvällar med illamående förra veckan och något udda stick/drag i livmodern, men det slutade nog åxå ca förra veckan så jag är väldigt noga med att trycka lite i brösten ibland under dagen, för att förvissa mig liksom. Testar ju varje morgon åxå ännu...vet inte när jag slutar, men har nästan 20st stickor kvar...Tungan ute

Villsågärna, så skönt att du snart är i den magiska v.12!! Vill åxå vara där...

Någon frågade, ja, VUL 13/3 kl.3 Solig

• tusa
    Danisen skrev 2014-03-08 07:31:21 följande:

Jag har mått illa i minst 2 veckor redan. Äter dåligt, men försöker att få i mig ofta och lite . Lite cola funkar faktiskt bra. Vaknade nu för en stund sedan och då är mina bröst inte så ömma som de varit? Haft riktigt ont men inte nu, man kan inte låta bli att undra varför, det är kanske så det är till och från? Skulle du göra vul den 13:e?
    Prova ingefära!! Cool
    villsågärna38 skrev 2014-03-08 07:37:37 följande:
    Tusa - alla mår ju inte illa. Håll tummarna att du är en av dem!! Kram
    Nej, men förra gången mådde jag jätteilla i flera månader, så förväntade mig nåt liknande..men det kan ju komma när som helst och då har ni mig gnällande här över det, ha, ha Skrattande
  • tusa

Ja Jenkis, tror det blir lugnare efter VUL.
    Tack för klädtips! Är inte alls där mentalt ännu dock och har kläder som räcker ett tag till, tror jag?? Det kanske smäller till så vaknar jag en mprgon och kommer inte i nåt!? Tur det finns nätshopping kan man ju panikbeställa Tungan ute Är nog inte heller typen med t-shirttryck, men det beror lite på vad det är för motiv, för nu när jag tänker efter så har jag en favvo t-shirt som det står "THINK GREEN" på

I en grupp jag är med i diskuterar och köper de vagnar och prylar och det är de som har BF i november!?...kan inte tänka på sånt alls. I detta läge undrar jag ju om det alls är nån där... Mannen har dock varit och mätt i huset var det 4e sovrummet blir bäst att bygga?? Ja sa att han kunde lugna sig, det är ju flera år kvar tills ett eget rum blir aktuellt! Han verkar då ha bestämt sig för kontorshörnan utanför vårt rum iaf, ok sa jag, Känner verkligen what ever ang. sånt, det är inte vad bryr mitt huvud dessa dagar!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015