• Sira

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

[quote=75146664][quote-nick]Lokattis skrev 2015-04-12 08:21:06 följande:[/quote-nick]Grattis! Så skönt att ha det avklarat med gott resultat![/quote

Tack! Ja, jätteskönt!

• Sira

Moolie: Vad skönt att du känner dig så redo. Hela inlägget kändes så harmoniskt när jag läste det.

Själv är jag i v 22 nu. Känner av lätta sparkar mest på kvällen och morgonen när jag ligger i sängen men även då och då under dagen. Har ibland svårt att fatta att det bara är fyra månader kvar. Den här graviditeten har hittills gått mycket snabbare än förra! Jag sitter som bäst och budar hem en massa sommarkläder på Tradera och planerar vad jag ska köpa för nytt och får liksom hejda mig; jag kommer ju inte hinna använda det... Men försöker köpa som funkar att amma i och även efteråt. Finns ju många såna plagg också.

• Sira

Vilka hemska äp ni haft! Jag känner inte alls igen mig i era berättelser, upplevde det inte i närheten så hemskt. Kommer inte ihåg vad jag fick men morfin och någon lokalbedövning är jag rätt säker på, panodil eller alvedon också. Efteråt kändes det mest som kraftig mensvärk när bedövningen släppte men inte värre än så. Skulle absolut kunna gå igenom det igen. För mig har det hela tiden varit det psykiska som varit värst, den fysiska smärtan har jag kunnat ta. Den har bara varit att stå ut med men att inte veta om vi nånsin skulle få barn eller ej...

• Sira

Lisodan: Jag tror säkert din smärta under äp kan ha haft att göra med endometrios, har läst om liknande erfarenheter på andra ställen. Hoppas du tillhör dem som blir botade av graviditeten! Har ingen personlig erfarenhet men har förstått att det är väldigt smärtsamt.

Angående fler barn: Skulle nog egentligen kunna tänka mig ett tredje barn, ville själv ha fler syskon än bara ett när jag var liten. Har kusiner och kompisar som är 3-4 syskon och nu som vuxna verkar det väldigt kul att vara flera. Samtidigt är jag inte typen som kan offra allt av mig till förmån för familjen. Jag behöver lite egentid, träning, tid med vänner osv och det blir nog tillräckligt svårt bara med två... Och allt det praktiska som följer med ytterligare ett barn; större bil, råd med färre resor, huset är perfekt anpassat för två barn med varsitt rum osv...

• Sira

Moolie: Är en läkare tvungen att godkänna hinnsvepning? Låter lite konstigt i mina öron... Jag fick det på bf förra gången och vad jag vet var ingen läkare med i det beslutet. Min bm kollade om jag hade öppnat mig något och eftersom jag var öppen två cm trodde hon att det skulle kunna funka, vilket det också gjorde. Är det tidigare i graviditeten kan jag förstå att de är restriktiva men på bf, dessutom efter ivf, så är ju barnet definitivt färdigt för att komma ut. Hoppas du fick en idag då eller att det startar av sig själv!

• Sira

Usch vad jobbigt det låter Moolie. Tycker det är lite konstigt att inte barnens mamma kunde haft dem ett par dagar till när det är så nära förlossningen och de dessutom är sjuka. Och att säga att alla gravida har det jobbigt i slutet; jo så är det väl. Men du har ju flera symptom på havandeskapsförgiftning...

• Sira
    Lantlollan skrev 2015-05-11 13:18:34 följande:

Jag är bara i v4+5 efter FET med 5-dagars och känner mig så himla plågad av ovissheten och oron. Det enda jag känner av är att ryggen molar lite. En liten, liten stegring på stickorna, men inte mycket att tala om. Jämfört med andra med naturlig befruktning så är mina utslag i princip ingenting. Och alla bara pratar om hur illa de mår och om sina symptom. 

Fy fan för det här.  

Jag tror att jag kan sätta mig in i hur du känner, har ju varit där själv... Nu har jag aldrig blivit gravid på naturlig väg men precis som Bell skriver; så tidigt har inte jag heller känt något. Illamåendet har kommit v 6. Och alla får ju faktiskt inte så starka symptom alls. En del märker bara av graviditeten för att magen växer...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015