• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

St0rken skrev 2014-02-18 12:02:32 följande:

Det är sådana saker jag delvis är rädd för att någon gör illa mig. Fy så hemskt :/ Jag skulle inte gå tillbaka efter ett slag/spark i magen. Jag ska säga att jag varit hos läkaren, Känner nu bara av att röra mig så drar det molar svårt att förklara "gummisnodd" Nyss enda upp till naveln. Vet att det är livmodern som töjjer ut sig. men är rädd endå :/ Det håller i sig några sekunder bara. Är i V. 6 (5+0) idag.
    Enda sättet att få någon slags avlastning eller andra typ av uppgifter är tyvärr att säga till sin arbetsgivare. Även om det är tidigt och vad som kan hända så är det ju NU du behöver stöttning och kanske slippa vissa patienter. Dra dig inte för att gå till läkare eller hitta på att du varit där och fått restriktioner. Om det blir för jobbigt har du rätt att bli omplacerad om din arbetsgivare kan erbjuda dig det. Annars blir det FK som får försörja dig.
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-17 22:18:16 följande:

Hur länge kan man få veta vecka med CB digital. Skulle köpt idag, men apoteket här hade ej. Kan testen räkna ut vecka långt in i graviditeten?
    CB-digital skall inte tas efter 5+6, för då visar den inte längre rätt. Den kan få för sig att backa i veckorna och det göra ju alla gravida livrädda såklart. Läste manualen så sent som idag då jag gjorde ett sånt i morse. hade hoppats på 3+ i displayen (v. 5 + alltså), men den visade 2-3. Är dock ganska lugn eftersom jag precis ligger på gränsen och inser att jag får ta om det om några dagar helt enkelt.
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-02-18 16:50:06 följande:
    Förlåt, 5+1 och är då i vecka 6! :P 
    Ja, tyckte det var skumt eftersom du ligger en dag före mig bara, men så tänkte jag att jag kanske kom ihåg fel.
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-18 21:20:05 följande:
    Förstår, segt att vara förkyld mitt upp i allt. Men du kanske kan köra en huskur? En väldans massa citrus, ingefära chilli, vitlök? Äta Thai med andra ord hehe Ingefära hjälper ju mot illamående också

Var försiktig med ingefäran bara. Kan orsaka missfall, fast det tagits som huskur mot illamående i 100 år typ. Alltså små mängder är ok.
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-18 20:42:15 följande:
    Kan man dricka C-vitamin brustabletter som gravid? :/

Ja, helt ok även ihop med dina andra vit
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-18 20:54:07 följande:
    Jag är också 5+2 idag och är jättesvullen. Fast mest på kvällarna. Skönt ändå för mig personligen för igår kände jag nästan inga symptom alls. Jag var inne på en extrakoll förra veckan men de menar inte det tyder på överstimulering. Lycka till! Förstår att det är nervöst!

Kolla i bildtråden!
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-02-18 21:00:20 följande:
    Vi har börjat med fotoprojekt! :D Ett foto på morgonen varje söndag fram till förlossningen! :D Någon som börjat med något liknande? :)

Lägg upp i bildtråden
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-19 10:22:56 följande:

Jamen en del oss har ju sprutat olika länge så det går ej att räkna med sista mensens första mensdag. Men man kan såklart räkna två veckor bakåt fr ÄP och låtsas att man hade mensdag då. Men ej säkert att det var så.: )
    Jo, men det är ju samma sak. ÄP=ÄL och mensen första dag räknas som den dag 14 dagar före ÄP oavsett om du hade mens då eller ej Alltså man låtsas att man hade mens då.
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-19 10:45:34 följande:

Blir faktiskt lite ledsen när du säger "Släpp det!" Jag försöker bara hjälpa till. Så det inte blir fel datum för någon.

Allt är ju ej som vanligt när man gör ivf så uträkningar blir också annorlunda. Det var bara det jag ville förmedla.
    Vi är väl lite stingsliga och lättsårade av alla hormoner här inne, så jag tror ingen menar något illa. Ibland är det svårt att urskilja nyanser när man skriver/läser, men det är bra att säga till om man blir sårad eller så, så reder det ut sig.
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-02-19 14:48:01 följande:
    Jag är både förstoppad och lös! :) Kroppen gör uppror tills hormonerna rättat till sig! :)
    Jag med. Typ varannan dag sådär. Kan ju bero på att jag äter katrinplommon när det känns hårt och så dan efter blev effekten för bra och då äter jag inte och så håller det på...

Men riktigt OK känns det inte nej.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015