• Linblå

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Glader, du och jag :)

Glader verkade ha en liknande historia som dig. Se hennes post #1316.

Själv är jag bara i vecka 8+2 (eller som dom skrev på sjukhuset 8+0) och har en bit kvar till den där tolvveckorsgränsen. Jag fick två frysembryon återförda tredje februari och sedan blev jag riktigt jäkla förkyld. Vi testade positivt och var nervösa när vi skulle upp på ultraljudet. Men vi fick se två hjärtan ticka. Det var riktigt häftigt. Men båda embryona hade inte velat stanna. För det är enäggstvillingar.

Känner mig fortfarande inte speciellt gravid och när man har två så ska det kännas mer tydligen. Ska bli spännande att se hur man mår om någon månad.

• Linblå
    Lyckostjärna skrev 2014-03-18 06:59:37 följande:
    Längtar tills 28 mars nästa fredag då får vi ul och ska även ta blodprov för kub då har vi bestämt oss för nu! Hur långt efter blodprov får man ul för kub?
    Dom behöver två veckor mellan blodet och UL för att få med värdena från blodet till UL. Jag fick UL-tiden för KUB inbakat i min vanliga UL-tid om lite över en månad. Lite trist då jag trodde jag skulle få en separat tid för det. Vill se dom så ofta jag kan! (Om det inte är en risk med det förstås.)
  • Linblå
    glader skrev 2014-03-18 09:40:06 följande:
    Tror inte gravad lax är okej, den är ju rå...? Sjukt mycket man inte får äta har jag kommit på! Salami, parmaskinka, ostar, vildfångad fisk, rött kött.. vad KAN man äta egentligen??
    Vildfångad fisk får man väl äta. Det är väl bara insjöfisk/östersjön som man inte ska äta för mycket av.
  • Linblå
    Lyckostjärna skrev 2014-03-19 10:39:11 följande:
    Dessa hungerkänslor jag har tar knäcken på mig! Jag har insett senaste nätterna att jag inte kan sova för att jag är hungrig! Jag har så svårt att äta varm mat det blir typ halva portioner och det är ju inte bra! Försöker äta en smörgås eller 2 innan jag lägger mig men så ibland som igår tog jag lite müsli och mjölk istället! Jag vaknade kl 02 jag mådde så illa så jag gick upp och kräktes lite sedan borsta jag tänderna och insåg att jag var vrålhungrig! Så jag åt en banan ville inte äta något så jag blir pigg mitt i natten liksom! Låg vaken till kl 06 gå upp till jobbet kl 06! Jag äter ändå bra till frukost havregrynsgröt ett ägg och en smörgås så cyklade jag till jobbet! Var vrålhungrig kl 08 redan??? Jag vägrar äta hela tiden eller jag har ingen möjlighet att gå ifrån! Så nu sitter jag 10:30 och vräkt i mig två grova smörgåsar med ost och är fortfarande hungrig! Snälla hjälp vad gör ni? Vad äter ni så ni överlever! Jag har dragningar växtvärk ibland på vänster sida och ibland höger sida så jag känner ju hur det växer därinne!! Får panik! Har med mig bubbelvatten så jsg kan dricka hela dagen för att döva hungern liksom! Vet ju att lunch kommer snart men jag har ju så svårt att äta stora portioner!! Snälla hjälp mig!! Får ju panik!!
    Jag har fickan full med ekologiskt odlade körsbästomater :) Ett helt paket kan slinka ner innan lunchen. Eftermiddagen är lättare med hunger men mycket svårare med tröttheten..
  • Linblå
    MrsCecilia skrev 2014-03-25 19:24:01 följande:
    Kvitk: du med? Konstigt. Det verkar inte vara mkt pollen i luften så jag vet inte riktigt vad det är jag reagerar emot. Googlade lite och man måste söka för astma när man är gravid för det kan påverka fostret..typ. Bäst jag ringer i morgon då...
    Det kan vara lite mer mögelsporer i luften nu när det är varmare och snöfritt. Fast det är bara en gissning.
  • Linblå

Var ska man känna livmodern på ett ungefär om man klämmer på magen utifrån? Jag har försökt känna den på morgonen när jag ligger ner och är kissnödig men jag känner bara fettvalken som blev till efter min operation för två år sedan. Någonstans mellan navel och bäckenbenet måste den väl vara. halvvägs mellan eller? Jag är väldigt normalviktig nuförtiden annars så något annat än just denna valk med extra fett har jag inte. Och det ska ju ändå vara två där inne så nåt borde man väl känna. Eller?

• Linblå
    villsågärna38 skrev 2014-03-27 13:40:33 följande:

Usch, känner igen det där. Tufft!! Hoppas snart du börjar känna dig piggare! Det är i v 12 som livmodern växer över blygdbenet så det är inte konstigt att du känner av den. Det gör jag med. Bifogad en länk där man kan se hur stor livmodern är i olika veckor. Kram
    Hit med länken! ;)
  • Linblå
    villsågärna38 skrev 2014-03-28 07:32:03 följande:

Livmodern når upp till bäckenbenet i vecka 12. Innan dess ligger den under bäckenet. Många veckor kvar innan den är halvväga till magen Kram
    Suck, denna väntan :) 

Jovars! Idag är en bra dag :D
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015