Lyckostjärna skrev 2014-06-16 17:46:47 följande:
Tog järnvärdet idag hade bara 112 efter att ätit 3 st järntabletter i vecka plus dricker blutsaft i en hel månad! Nu ska jag äta järntabletter varje dag och se om det stiger sa BM om min mage klarar det! Hon rekommenderade också att jag ska äta ett knäckebröd som ser ut som hårt tunnbröd som ska heta paltbröd med leverpastej!! Hur mycket järn äter ni? Jag hade 110 för en månad sedan så jag är väldigt chockad att det inte hade stigit mer men BM sa att min blodvolym har ökat nu och barnen kräver mera för varje vecka! Kram till er 1 juli har jag bokat ett könsultraljud privat för att veta 100% att vi väntar en flicka så jag vågar handla massa rosa!
Jag bara väntar på nästa besök hos BM som jag har om ett par veckor. Det blir nog Niferex för mig då skulle jag tro. Förra grav. hade jag supervärden. 139 i Hb och 98 i depå. Förlorade dock mycket blod vid förlossningen och hade Hb 90 då. Trodde att kroppen skulle fixa upp depåerna på sex månader, men tydligen tar det längre tid för den här gången hade jag bara 32 i depå och kommer bli tvungen att äta järn. Hade jag vetat att det tog så lång tid att bygga upp depåerna igen hade jag såklart ätit Niferex innan jag blev gravid igen....
Jag har kört Blutsaft + vitaminer som innehåller järn här hemma på egen hand under tiden. Vill inte dippa för mycket till v. 24 när det är koll igen.
Äter 35 mg per dag och har gjort sedan v. 19 (det var då jag fick reda på depån som togs i v. 8) I övermorgon skall jag börja med Aminojärn (då är Blutsaft slut) och då kommer jag äta 51 mg järn per dag. Får se hur långt det räcker. Mår bra i alla fall, så någon större brist just nu tror jag inte att jag har. Sen äter jag jordgubbar i stort sett varje dag. På fredag blir det oxfilé.