• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Ni som inte är gifta:

Hur tänker ni ang. ekonomisk trygghet när ni får barn?

Har ni tagit livförsäkringar på varann?
    Skrivit testamente?
    Tänker gifta er? (vilket är det tryggaste och bästa)

Tyvärr är det så att barnet ärver sin avlidne förälder direkt om man inte är gift. Det utses en förmyndare och något uppskov med arvet ges inte. D.v.s. du måste kunna punga ut med halva värdet på boende och lösöre om någon av er går bort...

Försöker få sambon att förstå, så vi åtminstone kan teckna varsin livförsäkring. Skulle kännas tryggare.
  • Jenkis

en annan fundering jag har är om sjukförsäkringen och föräldraförsäkringen (ersättningen från FK) skiljer sig åt?

Jag menar om man slagit i FK:s tak vad gäller sjukförsäkringen (alltså att man får maximal ersättning) är det någon idé då att anmäla löneförändringar? Är den maximala ersättningen för sjukdom och föräldraskap olika är det jag försöker få fram

Mitt lönekontor är helt flänga och jag har haft mycket problem att få fram rätt årsinkomst. För ett år sedan var det någon som räknade typ rätt och jag anmälde till FK. I år efter två pyttiga löneökningar svarar helt plötsligt mitt lönekontor att jag tjänar MINDRE per år än förra året... Så jag skulle helt inte vilja ändra min årsinkomst hos FK om ni fattar? (vilket jag inte heller gjorde nu när jag var sjuk, men om föräldraförsäkringen räknas annorlunda är det ju viktigt att få med mina två små löneökningar)

• Jenkis

Ha, ha!!

Hittade själv undangömt på hemsidan:

När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i föräldrapenning räknar vi med inkomster ända upp till tio prisbasbelopp, vilket 2014 blir 444 000 kronor. Har du höga inkomster kan du alltså få mer i föräldrapenning än du kan få i sjukpenning och tillfällig föräldrapenning.

• Jenkis
    Redan47 skrev 2014-06-09 15:23:54 följande:
    Jag säger ich tycker av egen erfarenhet samt juridisk kompetens : Gift er. Därefter kan ni ju skriva äktenskapsförord, vad ni vill ska gälla tex vid skilsmässa. Och testamente ändå. Och livförsäkring ändå. Men att vara sambo och den andre dör är mycket mer komplicerat, för alla inblandade. Även skilsmässa - skitjobbigt!
    Gift er, av den kärleken att underlätta för den andre som blir kvar. Och att ni då vet hur ni bestämmer det i det fall ni väljer att skiljas. Enkelt konkret okomplicerat- tryggt för båda.

Tyvärr är inte sambolagen vattentät och kan ej likställas med äktenskap.
    Nej, jag vet det tyvärr... (Att sambolagen inte är vattentät och det är bäst att vara gift) Har försökt med olika medel att få sambon att gå med på det. Varken bön, hot eller utpressning har funkat Så jag hoppas att han åtminstone kan ta en livförsäkring... Blir ju jäkligt förbaskad egentligen, men det hjälper ju inte....
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-06-09 16:00:24 följande:
    Vad är han rädd för?. Eller vill han inte leva med dig? Hur tänker han? Det är ju lättare att skiljas ocå som gift. Och det går att separera även som gift. Vill han inte ha något ståhej så är det ju bara boka tid oå kommunen gjort på en kvart.
    Jag tycker idag inte det är okey att vägra giftemål när barn kommer in i bilden. Det är egoistiskt syfte som styr då och inte kärlek.
    Jag har två dödsfall och separation som ogift m barn och utan barn. Vidrigt! Helt oskyddad. Om han inte vill gifta sig. Kontakta en advokat få hjälp att skriva ett kontrakt sim är likvärdigt äktenskap, skicka fakturan till din sambo! Stå på dig. Dumhet.
    Ha, ha, ha! Jo, det har jag försökt tagit reda på. Allt från om det är stohej, rädd om sina pengar o.s.v. Jag har ju såklart lösningar på allt

Jag tror att han är rädd för att han inte är insatt. Han inser inte att han borde vara rädd när han inte är gift eller har skrivit alla papper man kan som sambo

Det kan också vara så att han känner att jag inte vill gifta mig av kärlek utan av praktiska skäl och då kanske han vägrar om du fattar?

Jag trodde att vi var överens innan vi skaffade barn. Jag deklarerade nämligen att jag ville vara gift då och han sa inte nej (och inte ja...), vilket jag tolkade som ett OK i alla fall. Blev jättebesviken på honom när han sedan sa att han inte ville när vi väntade vår dotter och vi förlovat oss (för det ville han göra innan giftermål) och jag pressade honom. Eftersom han är som han är vill inte heller jag gifta mig med honom längre. Det känns ju inget kul alls!

Däremot skulle jag inte bli förvånad om han själv kommer dragandes med giftermålsideér om ett par år. Just nu vill han absolut inte, så den som lever får se...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 17:59:21 följande:

Vi får in ett par resväskor och nån mindre bag osv plus vagnen. Har en Passat kombi. Jätteskönt att slippa takbox om man bilar mkt. Ökar ju bensinförbrukningen rätt rejält. Nu med två barn snart så blir det nog takbox snart iaf men med rätt vagn så slipper man ju det ett tag. Kör man inte mkt spelar det ju däremot mindre roll.
    Vi har två bilar, varav den ena är småbil och skruttbil (sambons åka till jobbet 3 km bort...) och båda körs mindre än 1000 mil per år, så vi tillhör definitivt kategorin som inte kör mycket. Fast det har blivit mer sen jag blev gravid Brukar annars cykla nästan överallt och på vintern blir det buss. Fördelen med att bo i medelstor stad och jobba i samma. "Nya" bilen skaffades mest för ev. familj och att sambons bil börjar bli rejält sliten, så vi ville inte åka några längre sträckor med den. Men fasen vad skönt det är med två bilar
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 17:47:54 följande:

Svårt det där men kanske har det fått troll i era giftasplaner och han har gått i baklås, känner sig pressad. Och om du inte heller vill nu, ja då är det ju nåt som inte stämmer riktigt. Själv tycker jag man ska gifta sig av kärlek, nån ska fria osv men jag kanske är lite väl romantisk. Var sambo 10 år innan med en annan man och vi kom aldrig längre än till förlovning så när min nuvarande friade efter ett år så tyckte jag det var härligt. Om jag hade pressat honom eller tjatat så vet jag ju dock inte om han hade gjort det smile5.gif Om vi bara hade varit sambos och skulle få barn så är livförsäkring ett måste (vi har det nu med). Ni kan ju gå till en rådgivare tillsammans så behöver din man inte känna sig i underläge eller att du bestämmer. Sen så bör ni ju också skriva ett testamente eller avtal som gör er båda skyddade om någon dör eller ska separera som Redan skriver. Sambolagen ger ju nästan inget skydd alls och får man barn så är det bara att ta tjuren vid hornen och göra nåt åt det. Men hur man får din sambo att förstå vet jag ju inte smile5.gif Kram och lycka till!!
    Tror också han har gått i baklås. Jag vill ju gärna att vi skall göra det innan förlossningen och där är helt klart en baklåsfaktor. Han känner att han inte har lust nu. Samtidigt kan han inte heller säga typ "jag vill, men inte nu utan nästa sommar" t.ex. Han har gått och dragit på kopplingen i flera år nu och inte haft lust. Jag tycker också man skall gifta sig av kärlek egentligen Men saker ställs på sin spets när det blir barn med i bilden. Innan har jag låtit hans velande hållas och det har inte spelat så stor roll.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 17:56:31 följande:
    Lite info om barn och arv som sambo. Går aldrig att skydda sig med helt med avtal som sambo även om man skriver testamente osv dvs överlevande make/maka kan inte sitta i orubbat bo om den andre går bort så som man gör som gift (utan utomäktenskapliga barn). Kan göra att man måste lämna sitt hus i värsta fall. mobil.dn.se/ekonomi/sambos-med-barn-bor-gifta.../
    Nej, precis. Det där vet jag mycket väl, men kan man inte få hela kakan får man försöka lösa det så gott det går...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-06-09 18:07:53 följande:

Som jag förstått det gäller det oavsett vem som tar ut föräldrapenning efter ett år men regler kan ju ändras. Ring och kolla vet ja, just in case. Kram
    Mmm det verkar så ja. Har också tolkat det så. Fast nu har jag lyckats få in den ledighet vi vill ha ändå, så nu känns det bättre

Kan någon förresten rekommendera hur många dagar som är bra att ha kvar till planeringsdagar på dagis, skolavslutningar o.s.v. Jag vet att man inte får ha fler än 94 st kvar när barnet fyller fyra år och det är ingen risk för oss...
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2014-06-09 18:34:20 följande:
    Hemma från uppföljande ul och det såg bra ut. Fortfarande lite stort huvud 20+2 (jag är 19+5) och lite korta lårben (19+1), men det skiljer bara 8 dagar och det är inom spannet för vad som är ok, men fortfarande en eventuell mjukmarkör. Allt annat såg toppen ut, hjärnan har alla delar, nackspalt var bra och bra med vätska huvudet. Hjärtat såg fin ut och alla kärl hade gott flöde vad hon kunde se. Så tittade vi på ansiktet i 3D och där inga avvikelser typ gomspalt etc. Det var den sötaste lille kille jag sett. Han låg och drog sig i ena örat, smaskade och andra hande hade han i näsan å munnen. Helt underbart. Är så glad!!! Imorgon ska jag träffa en läkare angående min tyreoidit och få reda på om Lillkorven behöver följas upp något extra. När det är klart ska jag också börja shoppa vagnar och andra grejer... smile1.gif Tack för ni finns!!
    Stort grattis! Jag vet precis hur det känns att göra ett mindre bra UL... Toppen att det såg så fint ut nu! Som sagt EN mjukmarkör, så jag tycker du kan släppa det där nu och bara njuuuuta!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015