• Redan47

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Flytningar utan doft och färg är positivt tecken på att östrogen produceras. De ökar med graviditet liksom progestoronet.

• Redan47
    villsågärna38 skrev 2014-06-03 14:15:52 följande:

Så behöver det ju iofs inte vara. Jag gick upp när jag var 19 och au-pair. Med tanke på vad jag åt och att jag inte tränade något öht plus festade varje helg så var det ingen slump att jag gick upp några kg på några månader. Har aldrig någonsin levt så onyttigt, varken före eller efteråt smile5.gif
    19år får man räkna med att puberteten övergått till kvinna med " normala " hormonsvängnimgar. ;) ...

Naturligtvis kan vi äta oss till bristningar - men dessa ränder kopplat till hormoner är faktum , det var den frågan jag bifogade länken för. Där står just lite info runt smörja gravid mage. Däremot Vet jag att massera gravid mage är jättebra för bebis. Så det är skäl nog att fortsätta eller börja bara av den anledningen. Plus det ger oxå själv kärlek!
  • Redan47

Lelle: här en länk som jag hittat när jag letade efter andra möjliga ställen att spruta på. Du kan ju fråga din bm om råd, hon tänker jag har erfarenhet. Tänk på att du kan spruta bra ocå typ en handflata ifrån naveln, dra ut huden. För er som inte har så mycket underhudsfett så funkar det oxå. Jag får mindre stickmärken där. I låret går oxå, kolla länken, får inte sätta insida lår, men det gör mycket ondare, för mig iallafall.

www.vardhandboken.se/Texter/Injektioner/Subkutan-sc/

• Redan47
    villsågärna38 skrev 2014-06-07 09:51:45 följande:

Ja för visst får man spruta en handflata ifrån naveln också? Det har iaf jag gjort jättemycket men i den här länken står det ju två cm från naveln. Blir lite nervös att jag gjort fel tidigare. Fast bebben mår ju bra iaf som tur är. Kram
    Ja du kan spruta längre i horisont m naveln. Länken tänkte jag visar fler möjliga ställen än magen. Ich magen ska liksom vara en typ halvmåne under naveln ej över. Och Minst 2-3 fingrar från naveln. Så har jag blivit instruerad. Jag frågade ytterligare en gång igår sköterskan som sköter provtagning- och det är utmärkt att ta en handflata ifrån - dra upp skinnet om det behövs- ta varannan dag Hö resp vä sida. Samma råd fick jag av en höggravid kvinna -via sin sköterska! Och jag får faktiskt mindre blåmärken. Därför jag frågade, jag fick världens blodutgjutning efter en spruta igår direkt efter sticket... En liten bit brevid typ 3cm. Obehagligt var det. Därför jag tog upp det på kliniken. Har ju sprutat åtskilliga sprutor ......under naveln vid typ ovan troskant blir jätte fina stick märken. Kan ju inte ta där hela tiden tyvärr.... Blir rätt som det är blåmärke.
  • Redan47
    lelle75 skrev 2014-06-07 12:05:44 följande:
    Åhhh nej, jag tar dem alltid på samma sida då jag har mer ont på ena sidan. Vad innebär detta nu, tur att jag frågade om dessa sprutor.. Måste man alltid ta under naveln, jag tar alltid långt ut och långt ner på höger sida. Nu blev jag nojjig Tyst
    Lelle!!! Ta där det funkar för dig! Det är det viktigaste. Men det kan vara bra med alt ställen när ett stick gjort blåmärke. Att ta Hö resp vä sida för att kunna sticka upprepade ggr oå ställen nära varandra. Det gör jätte ont på mig en cirkel fläck på min högersida.... Så just den undviker jag - då är det bra att variera. Men längre ut på sidorna gör inte alls så ont. Och framför allt bara en blå prick efter. Jag gillar inte mina blåmärken på magen....;) tur jag vet varför de finns där.

Det viktigaste i magen är att det är enklast att träffa fett vävnad - lite artärer att pricka - och medicinen får gå ut lite långsamt i kroppen.

Fortsätt som du känner är bra för dig. Jag tog i låret två ggr då jag behövde avlasta min blåa mage lite och prova hur det funka flr mig. Fick blåmärke ändå :-P
  • Redan47
    johjen skrev 2014-06-08 09:33:09 följande:

Hej alla fina!

Var på Håkankonserten igår och då jag är ett gammalt HH fan av rang kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att dansa med emellanåt, även om jag så klokt köpt sittplats för första gången. Efter konserten kände jag att magen drog ihop dig och har sedan dess haft träningsvärkliknande känsla i magen, någon som känner igen sig? Något som kan vara farligt för bebis? Stackars liten som fick skumpa runt i magen... smile1.gif

Tittade på vagn igår och har nu världens dilemma. Egentligen borde vi köpa en Emmaljunga med stora fasta hjul som upplevs mer robust och ombonad som passar våra behov och där vi bor bäst. Men fåfängan i mig vill ha en Bugaboo Buffalo för jag tycker den är snyggare och smidigare! smile1.gif Både min sambo och jag har stora bilar så vi får gott och väl plats med Emmaljungavagnen och jag skäms nästan över att jag inte tycker den är lika snygg som Bugaboo. Praktiskt måste väl gå före design/trend eller hur? smile1.gif Ni kanske tycker jag är urfjantig och blev lite chockad själv att jag känner så här men får väl smälta det lite och fatta rätt beslut. Sambon är helt för Emmaljunga men låter mig bestämma. :-S

Jag tycker fåfänga absolut är en rimlig anledning att köpa det du tycker är flashigt!

Dessutom kan du köpa en mindre "flashig" praktiskt typ Emmaljunga sittvagn/liggvagn bättre beg som du kan dra runt oå skitiga grusvägar! Så det ena utesluter väl inte det andra...?! Kram
  • Redan47

Jag säger ich tycker av egen erfarenhet samt juridisk kompetens : Gift er. Därefter kan ni ju skriva äktenskapsförord, vad ni vill ska gälla tex vid skilsmässa. Och testamente ändå. Och livförsäkring ändå. Men att vara sambo och den andre dör är mycket mer komplicerat, för alla inblandade. Även skilsmässa - skitjobbigt!

Gift er, av den kärleken att underlätta för den andre som blir kvar. Och att ni då vet hur ni bestämmer det i det fall ni väljer att skiljas. Enkelt konkret okomplicerat- tryggt för båda.

Tyvärr är inte sambolagen vattentät och kan ej likställas med äktenskap.

• Redan47
    Jenkis skrev 2014-06-09 15:48:04 följande:
    Nej, jag vet det tyvärr... (Att sambolagen inte är vattentät och det är bäst att vara gift) Har försökt med olika medel att få sambon att gå med på det. Varken bön, hot eller utpressning har funkat smile1.gif Så jag hoppas att han åtminstone kan ta en livförsäkring... Blir ju jäkligt förbaskad egentligen, men det hjälper ju inte....
    Vad är han rädd för?. Eller vill han inte leva med dig? Hur tänker han? Det är ju lättare att skiljas ocå som gift. Och det går att separera även som gift. Vill han inte ha något ståhej så är det ju bara boka tid oå kommunen gjort på en kvart.

Jag tycker idag inte det är okey att vägra giftemål när barn kommer in i bilden. Det är egoistiskt syfte som styr då och inte kärlek.

Jag har två dödsfall och separation som ogift m barn och utan barn. Vidrigt! Helt oskyddad. Om han inte vill gifta sig. Kontakta en advokat få hjälp att skriva ett kontrakt sim är likvärdigt äktenskap, skicka fakturan till din sambo! Stå på dig. Dumhet.
  • Redan47

För mig 25 års sedan var det det, så vi gick till soc ich fixa alla papper...

Idag, så är det super enkelt och lätt tillgängligt för alla att göra DNA test.

Det kan vara praktiskt att ha administration klar, för när bebis är född, inte så motiverande att ränna iväg på den typen av besök. Du har ensam vårdnad tills adm på soc är klar.

• Redan47
    villsågärna38 skrev 2014-06-10 11:13:28 följande:

Här kan du läsa mer. Ni behöver inte göra DNA-test utan bara fylla i papper hos Familjerätten. Detta görs efter barnet är fött. Vid medicinska skäl kan man göra undantag och även göra det innan men det vanliga är att det hörs efteråt. Kram goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/familj-barn-och-ungdom/stod-till-familjen/faststalla-faderskap-foraldraskap/!ut/p/b1/04_Sj9Q1tDQxMDS0MDe10I_Qj8pLLMtMTyzJzM9LzAHxo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fdzDvEyBCiKBCgxwAEcDQvr9PPJzU_Vzo3IsAD19VQU!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
    På frågan : "om något skulle hända" tolkar du menar om du skulle dö... På den svarar jag att det ordnar sig och skulle det bli frågetecken... Så är det DNA som gäller. Faderslös, föräldralös, blir hen inte!

Det verkar olika från kommun till kommun vem som adm faderskapsintyget... Hos oss är det på socialkontoret.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015