• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-04-11 08:35:48 följande:
    Usch vad jobbigt det låter lelle75!! Har du testat Coca Cola? Jag spydde inte men måde fruktansvärt illa och kände mig bakis i sisådär 6-7 veckor och det var illa nog tyckte jag! Cola, smårgosrån, digestive var det som funkade för mig.. Går in i vecka 15 idag - hurra!! Ett halvår kvar nu då? Hoppas allt går bra framöver också.. Ska snart ha samtal med min chef och berätta om min tillstånd.. blir via telefon eftersom vi sitter på två olika orter.. Så nervös, vet inte varför egentligen då jag har all rätt atta vara gravid men ändå jobbigt på något sätt. Hoppas ni alla får en fin fredag! Kram

Lycka till med chefen!! Har hon barn själv? Kram
  • villsågärna38
    tusa skrev 2014-04-11 10:48:36 följande:
    Ja, det var det!! Kunde aldrig njuta av gravven då, å ena sidan, men å andra var det kanske därför jag inte oroade mig för just det, fanns ingen plats för mer oro liksom ..men hann ju heller inte förstå/ställa in mig mentalt på fl och att bli mamma så hade en mardrömsförlossning och sedan postnatal depression så "missade" hela sonens babytid...har bara sporadiska minnen från hans första år faktiskt, så denna gången kommer ALLT bli annorlunda!!  Kommer liksom ta revange nu och ser fram emot att få göra allt detta "på riktigt" äntligen!!  Känns verkligen som om detta är första gången för mig, förutom att jag ju vet hur babysparkar känns innifrån, DET minns jag tydligt och likadant med känslan när mjölken rinner till, det kan jag känna bara jag tänker på det ännu! En mycker speciell och härlig känsla 

Oj, oj vad du varit med om. Mardrömsförlossning och depression låter ju fruktansvärt jobbigt. Hoppas verkligen att det blir annorlunda denna gång. Vågar du föda vaginalt denna gång eller ska du göra ks? Kram
  • villsågärna38
    tusa skrev 2014-04-11 11:37:16 följande:
    Ja, det blir det ALLT är annorlunda nu! Ska självklart föda vanligt, var skulle revanchen annars vara? KS får man ju inte välja ändå? Skulle verkligen bli jättebesviken om det skulle sluta med akut KS.. 

I Stockholm får man välja. Alla jag vet som velat föda med ks har fått det. Många utan något speciellt samtal. Men jag förstår dig om du vill föda vaginalt. Jag gjorde det och när det går bra kan det ju vara en grymt häftig upplevelse Gjorde ju ont som fasen men samtidigt var det hanterbart tycker jag. Kan tipsa om att anlita en doula om du vill ha extra stöd under förlossningen. Vi hade ju trista erfarenheter av sjukhus tidigare, bara legat inne på kvinnokliniken då det gått åt skogen, så jag ville ha alla förutsättningar att det skulle bli bra och en så positiv upplevelse som det bara gick att få. Både jag och maken tycker att det var jätteskönt att ha ett stöd med hela tiden. Funderar på samma upplägg igen faktiskt även om Vi ju varit med om detta en gång nu men hon vi hade var så himla lugn och bra och det smittade av sig på oss vilket var jätteskönt. Hjälpte till med andningen, visade maken hur han skulle massera mig osv. Ja, jag kan babbla hur mkt som helt som detta Hoppas innerligt att du får en positiv upplevelse nästa gång!! Kram
  • villsågärna38
    tusa skrev 2014-04-11 15:05:49 följande:
     Ok, så det rör sig åt det hållet? Då är det nog bara en tidsfråga innan alla erbjuds den valmöjligheten öppet också! Jag hoppas också på den där superupplevelsen!!  Vad innebär doula? Vad är skillnaden på henne och BM?..förutom utbildning då. Och vad är skillnad på henne och ens förlossningspartner? 

Doulan är ett stöd till både dig och din partner. Nån ni träffar innan och berättar om era önskningar och funderingar el farhågor. Hon är sen med er under hela förlossningen. Går inte hem mitt i och kan hjälpa med stöd, peppning, råd, massage, andningsteknik osv. Hon ger dock inga medicinska råd. Det är barnmorskan och läkarens roll. Men under min förlossning på 8,5 tim hann vi med flera barnmorskor och i början finns de ju inte heller med på rummet hela tiden (iaf inte i Stockholm). Vår doula gjorde min man till en suverän partner och självklart var det han som var viktigast men han hade ju aldrig varit på nån förlossning och inte jag heller så det är ju inte alltid så lätt. Iaf inte första gången Vi tyckte det var kanon iaf. Lite lyxigt ja men samtidigt är det fantastiskt att ha en sån positiv upplevelse i bagaget. Vi hade en superbra barnmorska också som var med oss sista timmarna men hon och doulan var aldrig några konkurrenter utan hade olika roller och var bra på sitt sätt. Sen var min make såklart viktigast och han vek inte från min sida en minut men han hade nog varit lite osäker i vissa situationer om vi hade varit ensamma. Googla lite så kan du läsa mer Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-04-11 15:17:05 följande:
    Tack snälla för allt ert stöd, det är fruktansvärt. Nyponsoppa och kex är det jag får i mig. Har prövat cola men vill inte få för mycket koffein i mig. Min barnmorska är på semester tyvärr. Men fick prata med en förstående husläkare idag som skrev ut Lergigan forte, utan koffein som jag kan ta på natten. det är värst på natten då jag inte kunnat ta comp. Kan inte sova då. Läkaren sa även att det är värst i v. 9 så man får väl försöka att stå ut. Underbart med allt stöd, hoppas att jag kan finnas där för er snart. Jag är sjukskriven, jag klarar knappt att resa mig ur sängen så det hade aldrig gått och jobba med det här. Kram

Oh stackars, stackars dig!! Va bra att du fått tabletter till natten också. Hoppas innerligt att det snart ger sig. Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-04-11 16:43:35 följande:
    Hon tog det bra chefen, när jag berättade för henne att jag var gravid precis! Hon blev lite skraj att jag skulle säga upp mig men lugnad att jag bara var gravid Att man kan oroa sig så för någons reaktion!
    Sen uppskattade hon att jag berättade så tidigt eftersom det är ca 6 mån kvar så vi hinner planera. Vi ska dock vänta med att berätta för mina uppdragsgivare innan vi har en plan. Så blir några veckor till att inte säga ngt  på min dagliga arbetsplats....

Va skönt att höra att det gick bra!! Ja va fånig man kan vara ibland, oroa sig i onödan. Känner igen mig Kram
  • villsågärna38

Hej alla!! Nu är vi hemma igen från härlig vecka på Teneriffa!! 24 grader och sol och sen vår när man kommer hem. Underbart!! Sen blev jag förstoppad igen när vi kom ner så såg gravid ut istället för plufsig vid poolen. Ha, ha!! Känner lilla bebben till och från numera också vilket är härligt så även om jag inte mår direkt illa längre så känner jag mig trygg och glad. Hoppas att det är bra med er alla!! Och grattis och välkommen till er nya. Ska läsa tillbaka i tråden nu. Stora kramar

• villsågärna38

Thesse och Bell. Det är jättevanligt med små blödningar så det behöver inte vara någon fara alls. Men vet hur orolig man blir så försök få en tid för vul om det blir för jobbigt. Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015