• Moolie

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-03-17 07:03:24 följande:

Man kan ta ut föräldrapenning även innan liten är född, mest så att du vet att det går om inget annat alternativ går igenom. Vilken vecka är du i nu?

Kram på dig

Jag går strax in i v33. Jag har börjat få otroliga foglossningar också... Har bokat in en tid med min husläkare och distriktsläkare i nästa vecka.

Jag har numer problem med:

Vrister

Handleder och nervbanorna

Inflammation i höger bröstmuskel

Inflammation i revbenen

Magmunnen stänger sig inte ordentligt vilket orsakar smärtor när jag sväljer.

Ischias

Kraftig yrsel när jag reser mig upp eller sitter ned och ska plocka upp något från golvet.

Smärtor i magmusklerna när jag ska "vara" med barnen på jobbet, innefattar lekar, klä på, hjälpa till vid toa, rätta till strumpor, trösta i barnens höjd (huk eller knä).

Känner lite att detta kanske ändå är bäst att VC tar tag i än att MVC ska hjälpa mig... Min läkare jobbar på BVC också....
  • Moolie
    Blomflugan skrev 2015-03-22 11:58:01 följande:

KUBen gick bra, allt såg bra ut! Plutten låg och sprattlade och sträckte på benen, himla gullig! Nu ser det ju faktiskt ut som en liten människa :)

Mitt illamående var mkt bättre under ca två veckor men nu är det som vanligt igen :/ det är så tråkigt för man blir så inaktiv, har inte lust att göra något, bara ligga i soffan och må illa...

KUB tyckte jag var lite av en Nilssen i graviditeten. Jag vågade äntligen bli liiiite glad! Så jag är otroligt glad för er skull också!!
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-03-22 16:13:53 följande:

Bell: Känns lite så. Idag lite bättre som vanligt på söndagar, känns lite tråkigt att få helg bara en dag i veckan (lördag går ju inte räkna då jag mår så fruktansvärt illa).

Blomflugan: Stort Grattis till lyckat KUB! Känner igen mig o kan bara skicka varma kramar. Hur var det, hade du medicin? Om den du har inte fungerar fullt ut kanske det är dags att prova något annat?

Får du någon medicin? Tror du det kan vara kristallerna i öronen som strular? Hormoner kan ställs till mycket... :(
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-03-24 06:32:24 följande:

Lokattis: Jo har en dotter som är 3år, mådde illa med henne också men klarade då av att jobba 100% men kvällarna och helgerna gick till att ligga i soffan då med.

Moolie: Jag har varit tvungen att sluta med Primperan får inte ta det den sista trimestern, det är mycket därför jag mår mer illa igen.

Visst jag har lergigan men de hjälper inte så mycket blir mest bara trött av de.

Sen märker jag att maten jag äter påverkar också en hel del. Som igår blev det kokt potatis, köttbullar o brunsås till middag o då blev jag helt liggande resten av kvällen (mer svårsmält än någon enkel pastarätt). Så vet inte riktigt vad jag vågar äta för att inte må mer illa...

Upplever samma sak. Men jag tar någon äcklig sörja nu... Har jätte problem med uppstötningar och min magmun stänger inte sig... Tidigare har postafen hjälp eftersom kristallerna strulat. Testade ta legrigan men det hjälpte inte alls... :(

Vikarien på jobbet sa:

"Vi ses en annan dag." Sen hejdade hon sog och sa "om inte så lycka till!!".

Börjar gå upp för mig att det är nära nu...!
  • Moolie
    Kelsson1 skrev 2015-03-25 06:33:40 följande:

Moolie: Vad är det för sörja du tar och hjälper den? Lergigan tar jag för att kunna sova hjälper inte nämnvärt mot illamåendet.

Ja tänk snart är det dags Har du packat BB väskan?

Kan den heta baviscon kanske?

Nä, ingen BB väska ännu! :P Får kanske börja fundera på den... ;)
  • Moolie

Öppna förskolan och MVC ligger i samma lokaler. JÖSSES vilket liv! :O Det känns så avlägset fast min mage putar värre än någonsin! :P Snart sitter jag här med min egen i knät!

• Moolie
    Bell13 skrev 2015-03-26 17:47:51 följande:

Att jag är gravid har jag ju fattat för länge sedan fortfarande rätt overkligt att

det ska komma ut en liten pojke snart.

Jo men precis! :O Magen är ju där och sparkarna känns. Men att det ska komma UT någon känns overkligt! :P
  • Moolie
    MillaQ2 skrev 2015-03-27 16:58:00 följande:

Tack snälla Sira, Kelsson, Lokattis och Villsågärna38 för era lugnande svar. Jag har börjat känna fladder eller "krafsande" i magen som måste vara bebisen, tror inte gaser kan känna så ;) Men jag har visst moderkakan på utsidan vilken gör att det inte känns lika tydligt. Det känns väldigt lugnande att känna krafsandet :) Min barnmorska är inte till så mycket hjälp, hon kan nästan inte svara på nånting. Det får du fråga doktorn är standardsvaret. Så jag försöker googla istället. Och har skaffat en blodtrycksmätare. Har legat mellan 70 och 80 i undertryck och det känns mycket om det vanliga är att man har lågt blodtryck i mitten och får högre på slutet av grav. Jag brukar ha 60-65 annars, dvs när jag inte var gravid.. Känns i allafall väldigt bra att kunna följa er andra och dela erfarenheter, tankar och frågor... Och vad härligt att faktiskt höra till den här tråden, äntligen :D Tvåoch ett halvt års kamp för min del, många ännu längre vet jag. Man vet inte hur tufft det är om man inte varit med om det. Så himla starkt jobbat :)))

Jah har också moderkakan fram. En väldigt stor fördel i slutet av graviditeten ska jag lova! Jag sover som ett barn på natten! :)) Det är lite jobbigt nör man vill känna sparkar... Men du får fördelar sen! :)
  • Moolie
    MillaQ2 skrev 2015-03-28 09:42:05 följande:

Skönt att det finns fördelar också :) Och det känns iallafall en hel del rörelser nu. Hoppas bara att moderkakan åker upp lite, nu låg lite av den ganska långt ner(inte bra har jag förstått ) men bm sa att den brukar flyttas uppåt sen.

Min låg också långt ned i början. Men i takt med att bebis växte så åkte den upp. :) En moderkaka som ligger fram gör att man inte känner sparkarna lika tydligt... Men som sagt har det sina fördelar på tex sömnen. Och först nu i v35 börjar de där RIKTIGA sparkarna komma som gör att hela jag skakar. :P I början var jag lite ledsen över att jag inte kände det så tydligt. Men det gick över när alla andra började klaga över sina sömnlösa nätter. Jag har sex veckor kvar och känner mig nöjd med aktiviteten i magen.

Ska även tilläggas att jag köpte en doppler på teknikmagasinet för oron. Jag hittade bara hjärtljudet en gång eftersom man inte ska använda den så länge... Men det räckte att höra rörelserna! :) Kanske vore något för dig också? :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015