• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lillebrorsfaster skrev 2014-04-05 09:16:50 följande:
    Pluttemor: tack för pepp! Vi har nästa UL på tisdag (9+5) Tackolov. Håller på att gå av av nervositet. Men du har rätt, jag ÄR ju gravid, det sa ju vulet sist, vilket var i v 8 (7+6). Ska försöka tänka på annat, men det är verkligen svårt!! Skönt iaf att jag inte är den enda..kram

Tror vi alla har eller har haft sånna perioder av oro. Det är först nu efter KUBen och efter att ha sett bebben leva i v 14 vi börjar slappna av lite. Det kommer säkert att gå jättebra!! Hormonerna gör ju också att man lätt oroar sig vissa veckor. Tror t o m jag läst att v 9-10 är veckor då man är extra känslig och orolig. Så oron kan ju även vara ett symtom på att man är gravid Kram
  • villsågärna38

Oj va jobbigt Johjen!! Men skönt att du är hemma igen och inte har ont längre. Det händer ju även mkt med tarmarna när man blir gravid. De får flytta på sig pga den växande livmodern. Även om den i sig inte är så stor ännu så kan man ju tänka sig att det kan påverka mkt om man t ex har fickor i tarmarna. Låter logiskt!! Och utomkvedes har de ju sett sen länge att du inte har. Du måste ju isf satt in två också och hade det varit så att du haft en till som vuxit i äggledaren hade det upptäckts för länge sen eftersom bebben ju nu är 10-11 cm lång. Utomkvedes brukar man få starka smärtor av långt tidigare än så isf. Ta hand om dig och lilla bebben nu!! Kryakramar

• villsågärna38
    tusa skrev 2014-04-05 10:38:35 följande:
    Ja, det kan ta länge ibland.. Jag blev ju oplanerat gravid i vad jag tror sept eller okt -09 och i feb. -10 gjorde jag ett UL för att datera och kolla att allt var ok...det var det inte, det var en ofostrig grav som man inte kunde datera för att det var så långt gånget och som sagt fanns ju inget forster att mäta alls. Var alltså i ca 5e mån, kring v.20 då. Det är nog extremt ovanligt, för gynekologen såg ganska chockad ut att jag hade fullt utvecklad livmoder och moderkaka, men i övrigt tomt! Du, och alla andra som tvivlar, för att vara krass och realistisk så ja, det är så att något kan gå fel, hela tiden, varje dag, även om sannolikheten sjunker med tiden, så ja, så ÄR  det!! Man kan inte vara "säker" förrän babyn ligger i vår famn, MEN det ligger inte i våra händer! Blir det mf så blir det och det finns ingenting man kan göra åt det alls och skulle det bli så, då får man ta det då..vi har inget val... Släpp(så gott det går) det...oron, kontrollen, allt! Släpp bara och liksom "lämna över" till de högre makterna..till Gud? Ödet? Naturen? Universum? Förlika dig med att det som händer händer och du får inte veta vad som kommer hända, slutet på historien kommer visa sig men det blir, obönhörligt  i efterhand och ingen oro, spekulation eller googling i världen hjälper..det gör det inte ens lättare, va?. Finns inga garantier och det gäller ju för livet i allmänhet, men vi är så vana vid att kunna kontrollera och kunna göra en massa val inom andra områden att det blir nästan ohanterligt när vi inte kan det längre. Jag vill påstå att detta, hängande i ovisshet och vara maktlös, faktiskt är ett normaltillstånd i livet, bara det att vi märker det så tydligt när det gäller just liv och död för i övrigt så har vi skapat en värld och en tillvaro som vi KAN styra (även om det faktiskt bara är en illusion..) Vi råkar bara just nu, leva i en tid och samhälle som tillåter vår kontroll i högre grad än vad som  egentligen är "naturligt".. Det är redan mirakel att vi bär på Liv allihop och eftersom mirakel bevisligen händer så är det fullt möjligt och dessutom mycket troligt att vi också kommer få uppleva miraklet av en alldeles verklig liten baby snusandes vid vårt bröst  Oj, så esoterisk och existensciell man kan vara en lördagsmorgon!?  Hoppas Ni alla får en underbar dag, och kan vila i att VI ÄR MED BARN!! ....iaf idag, också..

Klokt skrivet!! Håller helt med! Kram
  • villsågärna38

Här har äntligen matlusten kommit tillbaka och mår nästan inte illa alls längre!! Helt underbart eftersom jag snart är i v.15 så vågar jag njuta av detta också vilket känns så skönt. Tidigare har jag ju bara blivit nervös om jag inte mått illa. Så härda ut alla ni som antingen har för mkt symtom eller inga alls. Snart har ni passerat v 12 och kan börja slappna av lite mer. Själv myser halv nu i soffan med bra bok och lite lördagsgodis medan maken nattar! Vardagslyx Han en mysig lördagskväll alla!! Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2014-04-06 08:08:21 följande:
    Tack snälla du! Mår mycket bättre nu tack och ska beställa lite mammakläder på nätet idag.. Hur mår du? Kram

Jag mår jättebra!! Lite trött pga jag trappar ut mitt cortison nu men för övrigt är det toppen här nu. Skönt att höra att du mår så mkt bättre nu. Hoppas du slipper må sådär igen! Låter bra med ultraljudet också Har en väninna som inte fick veta könet förra året men hon bor i Göteborg. Vi får hoppas att det inte är så längre där. Ha en skön dag! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-04-06 09:12:42 följande:
    Jag bor sedan två år tillbaka på Orust, ca 8 mil från Gbg men född och uppvuxen där. Mina väninnor i Gbg har dock alltid fått reda på könet om de ha velat så det verkar vara väldigt olika! Ha en fin dag du med! Kram

Men va skönt Då måste min väninna haft grym otur. De var tjuriga som bara den mot henne, hänvisade till riktlinjer, så hon fick göra ul privat för att ta reda på könet. Jag har också bott i Göteborg 9 år, framför allt i Majorna. Pluggade där och hade Göteborgsk sambo i några år innan det tog slut och jag flyttade till Stockholm. Orust känner jag till. Riktigt sommarparadis!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-04-06 10:53:50 följande:
    Vad roligt att du bott i Gbg! Har aldrig bott i Majorna men typ överallt annars, Linné, Vasastan, Johanneberg och Lunden.. Har bott en del i Sthlm med men aldrig permanent men min pappa bodde där i 10 år så jobbade där på somrarna en del. Han bodde på Lilla Essingen vilket var underbart, man kunde bada mitt i stan! Min sambo är född och uppvuxen här på Orust men bott i Gbg i 20 år innan han flyttade tillbaka hit för ca 5 år sedan. Han köpte då sin mormors lilla stuga så nu bor vi i en liten omgjord sommarstuga men havsutsikt i 3 väderstreck och 2 min till skogen.. Oftast jättehärligt men en bit till vänner och familj och eftersom jag har en bit till jobbet (jobbar i Kungälv och reser mkt till Sthlm i tjänsten) så blir det en del i bilen..

Gud va underbart det låter med havsutsikt! Wow Så mysigt nu måste ha det, speciellt på sommaren. Är en dröm för oss med med havs el sjöutsikt men ja, får väl se om vi får råd med det här i Stockholm. Tror man måste flytta en bit utanför stan isf Bor i villaområde en mil utanför city nu och det är grymt skönt när man har barn och ska hämta och lämna osv men blir ingen utsikt direkt och ingen stor tomt heller. Man får kompromissa lite helt enkelt Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-04-06 10:12:45 följande:
    Lycka till med mammakläderna! Vilken sida har du spanat in? Jag mår också bättre nu när jag är på väg in i v. 13. Piggare och typ inte illamående alls. Enda fysiska grejen jag har just nu är något skit på ena halsmandeln som jag inte når att peta bort. Kallas typ för tonsillsten. Har varit väldigt slemmig i två veckor i halsen, men inte känt mig sjuk. Igår kväll kände jag hur det skavde på ena sidan i halsen när jag gjorde vissa rörelser med tungan. Mycket riktigt, en vit stor grej i halsmandeln. Så nu får jag stå ut och skölja/gurgla ofta med saltvatten.

Usch, jobbigt med halsmandeln!! Hur får man bort det? Skönt att höra att du mår bättre iaf. Härligt kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015