• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Moolie skrev 2015-05-28 16:27:04 följande:
    Amningen är verkligen IGÅNG nu!! Jag är så fruktansvärt stolt över mig och Liv!!

Jag får helt ok hjälp med amningen... Men alla ger olika råd... Så man blir helt knäpp som förstagångs... Men tillslut så tänkte jag "nu gör jag som jag vill!". Så nu ammade vi var 1,5h men kommer flytta till 2h nu när hon inte behöver lampan längre (gulsot). Och tillslut kommer det väl hamna på var tredje timme sen. Vi använder oss av amningsnappar, himla smidigt när de grejar med tungan för mycket! :)

Själva förlossningen var ganska odramatisk men dryg.

Vattnet gick 11.00 24/5 åkte in på kontroll och var inte öppen mer än en cm.

25/5 så hade jag legat med förvärkar HELA natten. Kl 6 ringer jag in och säger att jag inte orkar mer, trots att jag skulle vara på kontroll kl 9. Vi fick åka in och jag fick lustgas direkt när vi kom fram när de såg att värkarna gjorde så ont att jag stod på tå och kramade min man och grät mot hans axel. Vid undersökningen var jag öppen 4cm (gränsen för EDA) så de ringde narkos direkt. Sen kunde jag få sova en stund! OJ så skönt det var!!

Efter det så öppnade jag mig inte mer och fick värkstimulerande dropp. SEN blev det en himla fart när den väl börjat värka. Jag kände hur jag brast i underlivet men det var inte så farligt som det kändes. De sprayade underlivet med sådan lokalbedövande spray när jag skulle krysta. Värsta grejen! Helt underbart! EDA och lustgas sänkte och höjde jag lite under tiden.

Min man sa att jag försvann in i lustgasen tre eller fyra gånger. Han var verkligen min klippa! Åh så stolt jag är över vår prestation tillsammans!

Jag har säkert glömt något... Förlossnings BM har kontaktat mig två gånger för att vilja prata igenom förlossningen... Men jag är så sjukt glad över att de var stränga mot mig (hotade med sugklocka), berättade vad de gjorde och förtydligade för min man vad som hände(jag kan ha svårt med kommunikationen när jag har ont). Jag funderar på att skicka ett mail till henne och skriva hur jag uppfattade förlossningen.
    Åh, nu föll en liten tår! Så fantastiskt! Grymt jobbat! Och en liten Liv? Vi har faktiskt funderat på det namnet (men vi pratar om tusen olika namn hela tiden). Jättefint! Du verkar ha klarat det galant, skönt att det finns smärtstillande att få om man vill det! Åh, jag börjar längta så mycket nu! Men det är fyra månader kvar....GRATTIS IGEN!
  • lisodan
    emeliearcen skrev 2015-06-26 06:23:46 följande:

Hej! :) nu är det även min tur att meddela att vi fått en liten pojke. :) förvärkarna startade tidig morgon på midsommarafton, och söndag 21/6 kl 09.27 tittade en underbar liten grabb ut <3 allt har gått bra trots drygt 1,5 dygn med jobbiga förvärkar. Vi kom hem i tisdags och njuter nu i vår bebisbubbla med mycket amning och blöjbyten. :) hoppas allt är bra med er andra.

Är det någon som har tid och lust att uppdatera listan i andra tråden vore jag väldigt tacksam :)

Stor kram.

Stort grattis! Jag börjar längta så men en del veckor kvar ännu. Samtidigt mentalt förberedd på att det är efter sommaren. Jobbigt med jobbiga förvärkar! Skönt att nu vara i bebisbubbla istället! Njut!

Mår bra, men lite foglossning så beordrad att ej gå i onödan. Det spänner fasligt och trycker neråt i magen när jag varit för aktiv. (dvs allt annat än att ligga på soffan) :) Ska till läkare för säkerhets skull om en vecka för att undersöka trycket. Någon som känt likadant? Var det kopplat till foglossning? Eller annat?

Om någon uppdaterar får ni gärna sätta mig på v 26 också! Tack!
  • lisodan

Hej alla! uppdaterade mig till v 28 i andra tråden och plötsligt längst ner. Har ju snarare varit längst upp hela tiden. Är ju en del som.ej uppdaterat förstås. Känns overkligt ibland att just jag går runt med denna megamage!

Känner mig stor o trött nu. Foglossning och järnbrist men.ändå den lyckligaste! Mindre än tre mån kvar till BF den 6 okt...Längtan börjar ta en ny form. Känns som jag redanhar fin kontakt med lillan därinne. Hon bökar, stökar o sparkar varje dag! :)

• lisodan

Hej alla!

Idag går jag in i vecka 33. Overkligt. Börjar kännas ordentligt i kroppen nu. Har dock varit sjukskriven redan i en månad pga foglossning och lätta sammandragningar. så har länge känt mig otymplig. Men märker ändå helt klart en skillnad nu. Nu är det graviditetspenning som gäller på 50%. Ska jobba hemifrån så det ska nog gå här den sista månaden av jobb som är kvar.

Sparkarna och rörelserna blir ju också kraftigare och kraftigare. TÄNK att det snart är dags! <3

Jag fick Cytotec efter mitt MA förra året och mådde inte bra av dem alls. Blödningar länge efteråt också. Jag kommer försöka undgå dem om jag kan. Har också läst skräckhistorier. Någon som vet ngt preparat man kan ta istället?

Ska till bm imorgon. Jag är denna gång mest nyfiken på om hon kan känna hur hon ligger. Hon verkar ha legat mycket åt samma håll. Och senast var det med rumpan ner och det hoppas jag inte hon fortsätter med för länge

• lisodan
    Kelsson1 skrev 2015-08-11 11:08:47 följande:

Jag tror som med allt annat att man ska vara lite försiktig med allt som man läser på internet. Tror att det är skräckhistorierna som syns mest men kan finnas en hel del lyckade historier som aldrig delas.
    Som sagt blev jag igångsatt med Cytotec och hade inga problem med den, avslag och blödning mycket mindre den här gången jämfört med dottern där jag bara fick värkstimulerande dropp.
    Självklart väljer vi var och en vad vi tror på och vilka preparat som ska användas, tokigt skulle det vara annars men jag råder till att ta alla skräckhistorier med en nypa salt...

Absolut ska man akta sig för att läsa skräckhistorier online- dock verkade inte min kropp gilla Cytotec vid MAt. Fick komplikationer och livmodersinfektion efteråt och låg på sjukhus i en vecka med dropp. Men svårt att veta vad som är vad såklart. Var det MAt i sig som orsakade det eller medicinen? Så är det nog med den mesta medicinen. En del tål dem bra, andra inte och ska istället ha andra preparat. 
  • lisodan
    Kelsson1 skrev 2015-08-11 12:04:26 följande:
    Jag skulle som du undvika en medicin jag haft dåliga erfarenheter av, självklart. Man vill inte riskera samma förlopp en gång till.
    Nope!
  • lisodan
    zaq1234 skrev 2015-08-12 21:13:43 följande:

Som tur var slapp jag cytotec o igångsättning, blev så glad när jag fick värkar kl 06 i fredags, klockan halv två födde jag en liten flicka. 40+5 så underbart att allt gått bra.

Har läst att ni som fått barn hoppat över i en annan tråd, vilken är den?

Grattis!
  • lisodan

Läskigt Sira. Se till att bearbeta ordentligt!

Ni i tråden som redan fött och som varit där jag är nu: Kommer ni håg hur ni mådde i vecka 35-36? Jag har börjat må riktigt blä och fattar inte hur jag ska orka jobba klart. Det trycker neråt, spänner, jag mår illa, blir yr( känner mig ibland outhärdligt törstig. Och så får jag ilningar och små perioder av "menssmärta" ibland under dagen. Har svårt att sitta, stå o gå. Jag har foglossning vet jag visserligen och vad jag tror är "vena cava" syndromet. Och järnnivån ska vara ok nu- på 113 sist. Men resten av symtomen?

Kommer ni ihåg hur ni hade det?

Hoppas annars allt är bra med er och era små! (Finns det nån gravid kvar i tråden?)

• lisodan

Tack för ditt svar. Nu har det äntligen börjat bli lite lättare. Illmåendet och yrseln ej så jobbig senaste 2-3dagarna. V 38 idag så det kan ju bli förlossning lite närsom eller om 4 veckor. Hoppas om 1-2 veckor. Sista jobbdagen imorgon!!!

Hur är det med er andra? Är allt bra med er och era små?

• lisodan

Den 13 okt kom vårt lilla mirakel till Ester. En tuff latensfas men en fantastisk förlossning. Urhäftig upplevelse!

Lite jobbigt efter för jag kunde ej komma till ro så gick många dygn utan nån sömn alls nästan. Inte världens bästa upplevelse på BB, men nu är det skönt att vara hemma. Vi kom hem i lördags och håller på att hitta rutiner och lära känna varann. Ester är bäst!

Allt är tiptop med henne och hon är en väldigt nöjd bebis än så länge. Kan dock gå från 0 till 10 och blir väldigt arg. Men för det mesta handlar det vara om att hon vill äta eller ha bytt blöja så det är ju lätt fixat.

Har också stora problem med rygg och höfter. Kan knappt gå. Hade ju foglossning så förmodligen är det, det. Gör mer ont än under grav. Någon här som haft det så och hur har det gått sen? Känner mig också influensasjuk men har ingen feber. Känner någon igen sig i det?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015