• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Sillavi skrev 2014-11-10 07:50:46 följande:

Go morgon,

Tänker på er alla ammande o matande kvinnor m småttingar. Det är en tuff tid indeed. Tur det går över till normalt snart. Ni är grymma glöm inte det. Hänger tyvärr inte med i pratet längre. Kanske blir annorlunda sen när bebbo är ute smile5.gif

Idag är det xtra kontroll på östra IOM cystorna. Håll en tumme för oss 10:30. Nervös och orolig inför informationen vi kommer att få. Hoppas så att allt är normalt och att bebis mår bra.

Vsg - ush för förkylning smile4.gif krya på er och hoppas L inte blir allt för dålig. Kram

Stort lycka till i dag. Hoppas allt är bra med den lilla.
  • Bell13
    Sillavi skrev 2014-11-11 18:43:05 följande:

Tack för omtankarna <3

Vi var på spec ul igår som sagt. Var en lång och gedigen undersökning som gjordes av en läkare. Hon kunde konstatera att ena njuren var full av cystor samt förstorad. Hon kallade in en professor som tittade på bebisen och njurarna. Han var mer lugn och gav ett gott och tryggt intryck. Han sa att det var en god prognos. Vi fick en till tid till samma läkare om 4 veckor för att följa bebisen. Men detta kommer inte bidra till några problem vad han trodde iaf. Vi kommer att föda normalt fast på östra IOM att barnläkare finns där dygnet runt. När bebisen är född så ska ett ul göras för att kolla hur det ser ut. Men vi ska sikta in oss på att njuren är helt el delvis nedsatt. Detta kommer inte påverka bebisens liv vad dom kunde säga just nu. Dock kommer barnläkarna på BB informera oss om vad detta innebär. Så mao ingen operation verkar det som iaf vilket känns väldigt bra. Jobbigt bara att inte veta mer exakt vad det innebär för bebis. Men nu blickar vi framåt och hoppas på det bästa. Idag är jag lite nedstämd och känner mig depp. Har väl kommit ikapp lite att bebisen har en missbildning smile4.gif

Jag förstår dig helt och fullt. Min äldsta dotter är sjuk i diabetes typ 1 och jag minns än i dag hur chockartat det beskedet var. Kommer ihåg hur ledsen jag blev och min oro och funderingarna kring hur livet skulle bli.

Ett tips är att bara lyssna på kompetent vårdpersonal om du har frågor ställ dem till dem. Jag googlade och det var det värsta för då blev jag rädd att hon inte ens skulle klara natten :(

Det positiva i det negativa är ju att bebisens liv inte blir påverkat. Ville mest säga att jag kan förstå hur det måste kännas för dig.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-11-12 07:05:22 följande:

Hej alla! Hur är det med er alla i tråden? Några fler bebisar på g? Hur har nätterna varit?

Lugnt här iaf trots snorig bebis. Ammade 23.30 och 04 och nu. Känner mig själv lite risig idag däremot. Förkyld och allmänt sliten av sömnbrist. Skulle vilja ta in på hotell!! Mörk årstid utan sol gör sitt till. Måste vara årets tristaste månad! Vi funderar på att ta en hotellnatt i mellandagarna med bara lilla tjejen med. Kanske inte kan äta middag på restaurang men vilket lyx med en mysig svit nånstans med jacuzzi och room service. Och få sova med bara ett barn. Lillan sover ju bra på natten också, bara 1-2 amningar på 20 minuter. Får se hur vi gör men har ju barnvakt så dumt att inte passa på smile5.gif

Stora kramar till er alla!!

Det är ju jätteviktigt att ta hand om varandra också. Det är lätt att glömma bort att vårda relationen. Smart tänkt och jag skulle definitivt åka om jag hade chansen :)
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-11-12 07:05:22 följande:

Hej alla! Hur är det med er alla i tråden? Några fler bebisar på g? Hur har nätterna varit?

Lugnt här iaf trots snorig bebis. Ammade 23.30 och 04 och nu. Känner mig själv lite risig idag däremot. Förkyld och allmänt sliten av sömnbrist. Skulle vilja ta in på hotell!! Mörk årstid utan sol gör sitt till. Måste vara årets tristaste månad! Vi funderar på att ta en hotellnatt i mellandagarna med bara lilla tjejen med. Kanske inte kan äta middag på restaurang men vilket lyx med en mysig svit nånstans med jacuzzi och room service. Och få sova med bara ett barn. Lillan sover ju bra på natten också, bara 1-2 amningar på 20 minuter. Får se hur vi gör men har ju barnvakt så dumt att inte passa på smile5.gif

Stora kramar till er alla!!

Hej :) ingen bebis på gång men i morse väcktes jag av ganska ordentliga sparkar. Det kändes lite högre upp än det brukar göra. Fram till nu har det mest varit som försiktiga små buffar.

Det är mysigt och det känns som det går framåt. Blev flyttad bara en dag på rul till den 3 april. Var skönt att bara bli flyttad en dag så vi tror på påskhelgen fortfarande. Är dock lite orolig att jag inte ska få plats på varken bb Sophia eller bb Sthlm just för att det är påskhelgen.
  • Bell13
    emeliearcen skrev 2014-11-13 09:09:34 följande:

Hej!

Nästa torsdag, 20/11 är det dags för vårt ultraljud för att lyssna på hjärtat (cirka 4 veckor efter positivt grav.test). Jag kommer då precis gå in i vecka 9.

Görs detta via VUL eller vanligt UL? VUL va?
    Någon som vet?

Jag gjorde ul i v 9 8+2 för att vara exakt. Stort lycka till :)
  • Bell13
    emeliearcen skrev 2014-11-13 09:31:15 följande:

Jaså? Vanligt UL alltså. Jag är osäker på hur de gör på RMC i Malmö. Har bara fått för mig att det ska göras vaginalt, men jag vet inte. :)

Spännande!!

Idag är det dags för första besöket hos BM :)

När jag skulle kollas på ivfkliniken var det vul som gällde. Nu blev vi gravida på egen hand och fick av förklarliga skäl inte komma dit och på ulkliniken sa de att de gör ul på magen och om det absolut inte går att se gör de vul.

Vad roligt att gå till barnmorskan. Efter min inskrivning så kändes det mer "på riktigt"
  • Bell13
    glader skrev 2014-11-15 12:42:04 följande:

Vem var det som skrev om sån där hoppgunga? Och vad hette den? Hur tidigt kan de ha en sådan? Hedda är så liten än att hon varken kan vara i bärsele, babysitter eller babyskydd men däremot börjar hon bli uttråkad och ledsen när hon bara får ligga i nestet eller vagnen när hon är vaken. Hon är hyfsat nöjd om man har henne i knät och underhåller henne men det går ju inte alltid...

När kan de börja sitta i babysitter? Hedda sjunker bara ihop till en boll, huvudet hänger helt på sniskan och hon blir jätteledsen....

Men stackars lilla Hedda :( hur mycket väger hon nu?
  • Bell13

Är det någon som provat ett sånt där bälte man kan använda om man känner av foglossning.

Jag kan verkligen inte göra nånting. Gå betyder smärta i varje steg. Att lyfta foten för att ta på mig skorna går knappt. Dammsuga gjorde jag idag och är nu helt orörlig.

Gick in i v 21 idag och det är väldigt lång tid kvar till förlossning.

Vad har ni för erfarenhet, kommer det att bli bättre? Har fått övningar från sjukgymnast jag har gjort ett tag men det hjälper inte. Jag är mest irriterad och ledsen för jag har ont dygnet runt. Vänder jag mig i sömnen vaknar jag av smärtan och kan inte somna om vissa nätter.

• Bell13
    Danisen skrev 2014-11-15 23:39:01 följande:
    Gå till kiropraktorn smile1.gif . Det hjälpte mig enormt mycket. Fick foglossning i v.10 så jag förstår precis.

Vissa blir hjälpta av akupunktur med.

Foglossningsbälte är bra köp ett smile1.gif .
    Har varit hos sjukgymnast men det har inte hjälpt.

Ska prova kiropraktor. Hur ofta behöver man gå?
  • Bell13
    Judda skrev 2014-11-16 11:14:17 följande:
    Jag instämmer med Danisen! Kiropraktik är en mirakelkur! Jag har haft foglossning sedan v 15 ca (är i v 30 nu) och kiropraktorn har gjort underverk. Visst, jag känner fortfarande foglossningen varje dag, men inte när jag är stilla och jag kan fortfarande jobba heltid utan problem.

Det kostar en del, men är värt varenda krona att slippa ha så ont! I början gick jag också en gång i veckan, men nu går jag en gång varannan.

OBS! Kolla innan att kiropraktorn är utbildad inom gravidbesvär, finns en speciell metod för just foglossning.
    Tror du tipsade om kiropraktor för en tid sedan, gick till sjukgymnast för att prova först. Letar efter kiropraktor som har specialkompetens gällande gravidbesvär. Det är värt hela inkomsten att bli av med min smärta :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015