• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2014-06-20 21:05:26 följande:
    Glad midsommar från lantstället i Branäs, Värmland. Har varit växlande molnighet och mest sol men bara 13 grader dessvärre. De andra är nere vid Klarälven och fiskar och jag ligger i soffan och vilar med molvärk. 6 dagar till testdag och börjar bli nervös

Mysigt! Hoppas du fick en fin midsommar!
  • johjen
    Danisen skrev 2014-06-23 07:24:01 följande:

Hej alla fina tjejer . Hur mår ni idag? Kram

Hej du! Jo mår väl så där.. Slut i kroppen efter helgen och har börjat med lite sjukgymnastik mot värk i korsryggen. Dragit på mig en mildare nackspärr och lite förkyld men annars ok! 3 veckor kvar till semestern och det känns länge nu.
    Hur mår du? Kram

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-06-23 11:41:44 följande:

Varit hos bm idag och fått besked om att jag slipper Niferex!! Jippie!!! Började ju för sex veckor sen med Blutsaft, massor av jordgubbar och spenat varje dag plus nötkött några ggr i veckan och det har gett resultat. (Broccoli är ju också bra men kan bara inte äta det just nu.) Hade 135 i hb vid inskrivningen och ligger fortfarande under det men helt ok. Hade 122 idag så fortsätter jag såhär klarar jag mig. Känns superskönt eftersom jag ju inte är förstoppad nu och helst inte vill bli heller!! 110/80 i blodtryck, lite högre än sist men ändå lågt och bra. Gått upp totalt 6 kg sen jag blev gravid, vilket är helt ok, går in i v 26 imorgon, men 3 kg sista månaden så ska nog ta det lite lugnt med kakor framöver, hi, hi!! Hjärtat slog jättefint hos Bambi och mitt SF-mått var 24 vilket i princip var på normalkurvan (1 mm över). På superhumör Kramar till er alla härliga tjejer!!

Kul med så bra resultat villsågärna!!  Jag hade 23 i SF mått i torsdags och det verkade ju bra. Kram
  • johjen
    Lillan15 skrev 2014-06-23 23:35:47 följande:

Jag hänger gärna på här, om det går bra?
    Är i vecka 21 nu, med en gosse, hihi... har en dotter sedan tidigare, som kom genom IVF. Nu har det skett med ÄD

Välkommen!
  • johjen

Låter som bra värden Jenkis!

Min BM hade lämnat meddelande på min telefonsvarare idag. medan jag var på möte, att odligen på mitt kisseprov hade visat att jag hade bakterier och måste äta antibotika.. Förskte ringa upp efter mötet då jag blev total nojig och vill veta vad det var för bakterier, om de hade hittat GBS eller så. Ringde upp men möttes av telefonsvarare som angav telefontid mellan 11-12 och klockan var nu 13. Vänta tills imorgon kändes inte som ett alternativ så ringde runt på lite olka nummer som jag hittade på deras hemsida och till slut svarade enhetschefen (!) och bad henne att hälsa till min BM att ringa upp för att jag var orolig. BM ringde efter 30 min och det visade vara "vanlig" urinvägsinfektion dvs tarmbakterier i urinen och inte GBS vilket var väldigt lugnande. Ska äta antibiotika i 5 dagar och sen lämna prov igen om 2-3 veckor. Känns ändå sådär även om det var något lugnande att få prata med BM. Någon som har ätit antibiotika under graviditet?

• johjen
    lelle75 skrev 2014-06-25 19:21:08 följande:
    Oj då, är jätterädd för att få UVI, fick ofta det förr i samband med sex, tror du att det är så du kan ha fått det? Vi undviker sex hel nu för att slippa oroa mig för detta. Kan man få UVI på annat sätt, hur tror du att du fick det? Vet du om det är enklare att få vid graviditet? Vilken vecka är du i? Ingen har gjort odling på mig, vet du om det är standard att man kollar detta vid en viss vecka? Hoppas att det försvinner snart! Jag tog alltid tranbärstabletter från hälsokosten vid UVI som även tar bort lite, har du några känningar? Du kan ju alltid ta det i förebyggande syfte efter din antibiotika kur och mycket citronvatten.

Hej lelle!

Har haft en del uvi genom åren och en del problem med obalans i underlivet och även haft en del känningar under graviditeten vilket har gjort att de tagit prov på mig 3 ggr. Så dricker mkt vatten och äter tranbärs kapslar. Är nu i v 25 och var hos bm i förra veckan och hade då inga symtom men vi tog ett test ändå. Det visade sig att jag hade spår av bakterier från tarmen i urinen och hade jag inte varit gravid så hade jag inte fått antibiotika men man vill ta det säkra före det osäkra. Vi hade inte haft samlag på flera veckor när jag tog provet, dock annan typ av sex men är alltid noga med hygienen och att kissa direkt efteråt. Som andra har skrivit, så kan man lättare få uvi som gravid så lämna ett prov nästa gång du är hos bm och be dem odla på det. Jag får nästan aldrig utslag på första stickan utan det syns vid odling. Denna gång hade jag inga symtom direkt heller. Men ingen fara och äter man antibiotika så försvinner bakterierna.
  • johjen
    Danisen skrev 2014-06-26 06:59:33 följande:

Asså nu har jag grubblat hela natten. Ska man enbart sova på vänster sida? Har jag gjort hela natten, men har sovit riktigt dåligt. Är det farligt att sova på rygg? Högersidan är det ytterst sällan jag sover på. Men på ryggen så avlastar man bäckenet. Öööh... va rörigt!! Min bm har iaf inte sagt något om hur man ska ligga.

Det skulle jag också vilja veta! Vaknar av att jag sover på rygg men även både på höger och vänster sida. Kan man styra vilket håll man sover? Vilket håll man somnar kan man ju styra men inte hur man sover tänker jag..
  • johjen
    lelle75 skrev 2014-06-26 10:00:06 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Märkligt nog hade jag uvi känningar igår kväll men tog tranbärstabletter och vaknade utan smärta. Vet du har lång tid det tar innan man får svar på odlingen? Jag kan få rejält ont av uvi utan antibiotika.. Måste också kolla detta nu. Vilken slags antibiotika fick du? Jag har selexid och idotrim hemma, om det börjar göra riktigt ont så kan jag inte vänta på få träffa läkare då måste jag börja med antibiotika direkt. Men vågar inte nu när man är gravid. Tur att jag hade laddat med tranbärstabletter hemma, tar du dessa varje dag eller bara när du har känningar?
    Jag lämnade provet i torsdags och fick svar igår men då var det ju midsommar och helg emellan så tror att det tar runt 3 arbetsdagar att få sbar på odligen. Du ska absolut inte äta antibiotika som du inte har fått ok från din BM förs för vissa ska man undvika när man är gravid. Jag har fått Furadantin. Har också varit på vårdcentralen en gång under graviditet på akuttid för att jag rrodde att jag hade uvi och då skickade de på odling direkt eftersom jag var gravid. Om du inte kan få komma till MVC idag skulle jag åka in till någon jouröppen vårdcentral och be dem ta prov/odling för att vara säker. Tar inte tranbärstabletter varje dag utan när jag får känningar men dricker mycket citromvatten och tar ett glas tranbärsjuice ibland.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015