• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Fick aldrig tag på bm. Har mått bättre än i natt, men inte bra. Nog den jobbigaste jobbdagen hitill. SÅÅÅ trött och magen spände och hade sig mer än vanligt. Och så huvudvärk och illamående. Soffan är bara BÄST just nu! Tror jag ska sjukanmäla mig imorn om jag ej känner mig fräschare och så ringa bm igen. Har börjat med blutsaft o blodpudding senaste veckan iaf. :)

• lisodan
    Sira skrev 2015-03-25 11:26:33 följande:

Lisodan: Känner inte igen det du beskriver riktigt men mår inte heller toppen just nu. Helt orkeslös och utan energi. I mitt fall är jag dock ganska säker på att ja har lågt hb-värde. Det var bara 123 på inskrivningen, normalt sett ligger jag runt 135 åtminstone. När det är riktigt bra är det över 140. Jag tror knappast värdet ökat de senaste veckorna så nu har jag börjat med järntabletter varannan kväll. Min barnmorska sa att jag skulle börja v 20 men två veckor mer eller mindre kan knappast vara skadligt, speciellt inte när det var så lågt från början. Hoppas jag blir lite piggare snart. Får så dåligt samvete mot dottern, orkar liksom inte leka med henne eller hitta på saker. Det blir mycket Barnkanalen och surfplatta när jag är hemma med henne och det känns ju inte ok...

Jag hade 124 och hon tyckte det var bra. Samma dag mätte de 113 på akuten. Men det var ju typ tre veckor sen. Så det kanske inte är så bra. Jag kommer nog inte heller vänta på att det åker för långt ner. Tänker köpa Niferex droppar imorgon, för det funkade hyfsat för magen när jag åt det förra våren. Smart att ta varannan dag!
  • lisodan
    Bell13 skrev 2015-03-25 09:25:39 följande:

Jag har också mjölksyra i benen om jag står länge, skitjobbigt. Tror det har att göra med vätskebalansen i kroppen men är inte säker. Tycker det blir bättre när jag dricker mycket och efter att jag börjat med magnesium, tar 2 brustabletter om dagen.

Om det kommer tillbaka ska jag kanske testa magnesium, har en burk hemma redan. Skönt att ej vara ensam iaf...:)
  • lisodan
    Sira skrev 2015-03-26 00:05:04 följande:
    Min bm reagerade inte heller på att det var särskilt lågt så jag tror det är ganska normalt för tjejer/kvinnor. Gränsen för att lämna blod är 125 för kvinnor och 130 för män. Men för mig är det lågt. Såna värden har jag samma dag jag lämnat blod och då är jag verkligen inte pigg...

Hoppas du mår bättre imorn, sjukskriv dig annars för jag antar att ingen tackar dig för att du tar dig till jobbet ändå?
    De tackar mig säkert, men på den här punkten är jag ego. Graviditeten är alltid prio ett! Idag räckte att släpa sig dit känner jag.

Vet att mitt hb låg på 133 när jag mådde bra så 113-124 är väl lite lågt. Eller börjar bli. Tänker att det inte kan skada att ta lite järn. Behöver ju inte maxa på.

• lisodan
    Kelsson1 skrev 2015-03-26 06:23:36 följande:

lisodan & Sira: Tänk på att hb vanligt och hb som gravid är två helt olika saker! Det som räknas som lågt vanligtvis kan vara helt normalt för en gravid kvinna. Sen säger inte hb som tas från fingret allt, viktigast att kolla hur depåerna ser ut om man enligt stick i fingret ligger väldigt lågt.

MillaQ2: Välkommen, tyvärr vet jag inget om ÄD så vågar mig inte på några svar där. Men förstår mycket väl din oro. Försök dock tänka på att du väntar barn och inte missfall . Jag var också väldigt orolig när jag väntade dottern men någonstans kring RUL bestämde jag mig för att det faktiskt kommer att gå bra, gick inte att gå omkring o må dåligt hela tiden.

Fick tag på barnmorskan idag och svar på alla prover. Allt ser bra ut säger hon. Järndepåerna ligger på 51, och hon tycker jag ska börja med järn i vecka 20, ska ej ta fler prover men börja då oavsett. Fick även svar på cellprovet, som jag ju började blöda av, så nu känns det iaf lite värt att jag tog det. Eftersom det kom blod med visste de inte om det kunde bli missvisande resultat.

Så detta med yrsel osv får jag väl bara acceptera är en del av graviditeten. :)
  • lisodan

Spännande tider, Bell och Moolie! Att bara vara/komma till vecka 30 nånting låter helt galet.

Men enligt appen har vi också kommit en bit. nästan en tredjedel nu. Vecka 13, och byter till 14 på tisdag. Svårt att fatta. Var det någon av er som började må sämre i vecka 12-13? Tycker jag mår mer illa nu och magen är så himla spänd. Och har haft mycket molvärk. Magen känns verkligen stor nu, speciellt efter lunch och på kvällen. På morgonen är den fortfarande hyfsat smal. Tänkte lägga upp en bild och ni som kommit längre kommer säkert skratta hur liten ni tycker den är...hehehehe....

• lisodan

KUBtestet idag gick jättebra! Lägsta sannolikhet på trisomi 13 och 18. 1:20 000. 1:1548 på Downs syndrom. Annars 1:87 i min ålder. Dessutom såg det bra ut i övrigt. Bra hjärtslag, bra storlek, bildade organ osv. :) Nu ska vi NJUTA! Nästa stopp RUL 12 maj.

• lisodan

Hej alla, en liten fråga.
    Ni som har haft feber under graviditeten. (Tror jag har fått det nu- men ej säker för batteriet i termometern har slutat funka. Och har känt mig febrig innan utan att det varit något).

Till min fråga: Har ni blivit väldigt röda i ansiktet när ni haft feber? Jag har tidigare märkt att jag överhuvudtaget har mycket tydligare kärl i ansiktet nu och har fått rosiga kinder- men idag är det alltså mer och på nya områden i ansiktet.

Höll också på att städa igår och fick i efterhand veta att jag städat bort nån kemikalie som anticimex använder för att ta bort kattloppor (lång historia- men kan säga iaf att vi tagit över en stuga och jag tänkte ej på detta med saneringen). Har lite småångest över detta, men försöker intala mig själv att det var flera månader sen saneringen var, så det borde inte vara så farligt nu. Men undrar om detta också kan vara anledningen till mitt röda ansikte- kanske jag fått lite på mig.

En annan fråga- hur mycket tillåter ni er till att bära? Jag bar inga tunga saker, men tillräckligt så att jag känner mig trött i kroppen idag. Jag tycker det är så roligt att flytta in att jag inte märkte hur trött jag blev

Hmm...alltid är det nåt att fundera över.

• lisodan

Mina flytningar blev mycket bättre efter jag slutade tvätta mig. Jag torkar med torrt mjukt papper och duschar varannan dag och då är det bara vatten som gäller, ingen tvål. Vet ej dock om det är en tillfällighet och de ändå skulle slutat. De var verkligen inte fräscha.

Nu misstänker jag dock att jag istället blivit lite inkontinent. Ska försöka hitta trosinlägg som är så osyntetiska som möjligt. Har ej velat använda innan pga tidigare bakteriell vaginos som tog lång tid att bli av med. Har läst om några ekologiska som kanske är bra.

Vad använder du för trosor och inlägg Moolie. Jag antar att du vet att du ej ska använda syntetiska produkter?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015