• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-02-27 06:43:00 följande:

Bell: Nu i natt vaknade jag säkert minst 5ggr, två för att gå på toa o tre för att dottern försökte lägga sig på min hand som jag fortfarande har ont i. Annars är det så mysigt att ha sin varma 3 åring nära men inte om man får ont av det

Mysigt med en liten i sängen. Förstår inte hur jag hade klarat ett "normalt" jobb. Själv måste jag bara upp 2 dagar i veckan. Resten jobbar jag hemifrån och då kan jag styra tiderna själv. I natt vaknade jag 4.30 cirka och var väl vaken till 6.30 cirka. Vet inte hur jag hade klarat om väckarklockan hade ringt då. Hur klarar ni som har det?
  • lisodan

Har ni andra fått/haft nån klåda? Fick spendera natten på akuten med kraftigt illröd buk. Nässelutslag tror vi. Fick Tavegyl och ordinerat kortisonsalva. Kliar fortfarande men det mesta röda e borta nu. Verkar som jag får de flesta symtom man kan få. I veckan även näsblod. Skönt att inga symtom än så länge e ohanterbara Iaf. Visst har illamående tex, men har iallafall inte spytt. Jobbigast är nog tröttheten. Hur mår ni andra?

Idag var vi och fixade i vår stuga som vi ska sälja. Gick runt och fixade och jobbade på. Kom på mig själv att jag för första gången sen positivt test glömde bort att jag är gravid för en stund. Inte så illamående idag heller. Fick nästan dåligt samvete efteråt, att jag glömt den lelle i magen. Knäppa tankar!

• lisodan
    Sira skrev 2015-03-01 09:22:34 följande:

Lisodan: Ja, lite klåda har jag emellanåt. Just nu är det armarna och halsen. Har även fått lite utslag på magen, som ett rött horisontellt streck i höjd med naveln typ. Men på magen brukar det inte klia så jag brukar bli förvånad när jag drar upp tröjan och ser att det är lite rött. Jag har, hittills iaf, inte haft det lika illa som du. Vet du vad det kan bero på?

Kelsson: Usch så jobbigt! Lider med dig. Att må så illa tar ju verkligen bort all energi. Ska Primperan sluta tas efter en viss vecka eller varför måste du sluta med den?

Vet inte varför jag fick det. Hade samma men över hela kroppen för 1,5 år sen (inte gravid). Kunde inte lista ut något då som triggade det. Har sedan dess tagit bort schampoo och krämer med parfym i, samt sköljmedel. Nästa steg är parfymfritt tvättmedel. Men det kanske bara är hormonellt? Och att man bli mer känslig som gravid? Nu är klådan nästan borta iallafall, och händer det igen har jag numera Tavegyl hemma. :) Idag kör jag ett litet mindre migränanfall istället!! Men fortfarande ingen fara känner jag, bara det blir en frisk liten bebis till sist så är jag mer än nöjd :)
  • lisodan
    Fruhn skrev 2015-03-02 10:56:38 följande:

Har någon av er provat "seaband" mot illamående. Kanske inte funkar om man mår så dåligt att man behöver medicineras, men under min förra graviditet tyckte jag att det funkade mot "normal illamående".

Ska prova igen denna gång och se om det funkar.

Jag har haft på mig seaband hela dygnet i 3 veckor. Svårt att säga hur jag skulle mått utan. Men ändå mått lite illamående varje dag (en del dagar mer) så har inte haft lust att testa att ta av dem några längre stunder. Det känns som de funkar...
  • lisodan

UL i torsdags och allt kändes så bra.

Nu tillbaka till nojandet. Brösten är inte lika spända och igår kom lite rosa på pappret (har dock haft det innan utan att det har varit något). Fortfarande lite lite illamående men ej som i förra veckan. Magen börjar sköta sig bättre. Halleluja har kunnat gå på toa och leverera så att säga Men det gör ju också att jag känner mig mindre uppblåst.

Ska sägas dock att jag var helt däckad i sängen hela dagen igår. Migrän huvudvärk, illamående och TRÖTT!

Kan det vara så att jag kommit in i de så kallade spökveckorna redan? Kan brösten bli mindre spända då? Någon som har erfarenhet av detta? Vecka 10 börjar imorgon.

Blir galen av denna oro som kommer och går!

• lisodan
    Fröken Smilla skrev 2015-03-02 13:59:39 följande:

Lisodan: så konstigt, även jag var däckad igår med exakt samma symtom som du!

Jag tror att spökveckorna mycket väl kan börja i vecka 10. Tycker jag har läst det både här och där.

Min mage har också börjat bli bättre, är inte lika trög som innan. Tror kroppen börjar vänja sig vid hormonerna

Är inte du och jag nästan på samma dag i graviditeten? Jag är 8+6. Hoppas det är så att kroppen vänjer sig för det är samtidigt skönt att känna sig lite bättre på många plan (förutom igår då ) Det jag är mest orolig för är detta med brösten som inte känns så spända längre.

Har en del molvärk idag. Går på toa mest hela tiden för att se om det kommer mer rosa. Men icke...
  • lisodan

Vi kommer göra KUB. Har bestämt att vi vill behålla ett barn med Downs syndrom, men känns ändå bra att titta till den lille. Däremot vill vi nog inte göra fostervattensprov eller moderkaksprov. Detta berättade vi för vår barnmorska och vi frågade vad hon rekommenderar och hon tyckte att vi ska göra det. Fick faktiskt hem kallelsen idag...Jag är 39 år.

• lisodan

Oj, dyrt. Men väl värt pengarna om man få hög sannolikhet på KUB. Googlade lite och var inte helt lätt att hitta kostnader, men tror det kostar 7000kr i Göteborg.

• lisodan

Nu är vissa symtom starkare igen. Känns lugnand. Har verkligen haft problem med huvudvärk senaste veckan och Alvedon hjälper inte. Kunde inte jobba igår. Har även haft ett migränanfall sen jag blev gravid. Någon som fått något utskrivet mot huvudvärk?

Undrar också en kanske lite konstig fråga för jag har ej hört om det förr. Mina bröst är mindre spända senaste veckan. Dock ömmar och dunkar det till i dem igen när jag reser mig från liggande till sittande, så känner mig ej så orolig över det längre. Men till min fråga: Bröstvårtorna känns typ klibbiga eller klistriga nu, har kommit de senaste dagarna. Någon som haft så?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015