Inlägg från: Lillebrorsfaster |Visa alla inlägg
  • Lillebrorsfaster

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hur räknar man ut veckor vid IVF. Jag trodde att äggplock var detsamma som ÄL. Men det verkar inte riktigt vara så. Pratade precis med kliniken och hon sa att vi fick komma dit efter v7+0. Och det blev 7+2 - enligt deras beräkning, 21 mars. Men i min värld är vi i vecka 8+2 då - om man skulle räkna äggplock som äl? Känner mig lite förvirrad..någon som vet..? Eller "safear" de bara för att de inte vill att man ska komma in för tidigt?

• Lillebrorsfaster
    Pluttemor skrev 2014-03-04 10:37:37 följande:
    använder mig av appen som heter gravid
    Vilken? Den som är lila, så att säga? Och vad har du lagt in för datum som "befruktningsdatum"? Äggplock? ET/FET? Eller något annat? När jag lägger in uppgifter i en app så ger den mig det jag skrev, att jag borde vara i v4+6 idag. Men om jag ska tro kliniken så är jag bara i v3+6 idag...
  • Lillebrorsfaster
    Pluttemor skrev 2014-03-04 11:26:51 följande:
    ja, precis den lilla. 
    för att ÄP datumet har jag förstått som att det är befruktningsdatumet för det är då dina ägg möts med spermierna  
    Precis, det är så jag har tänkt också, ÄP=ÄL så att säga. Men enligt kliniken är jag alltså i v3+6 idag, medan en app (och mitt eget tankesätt) indikerar att jag skulle vara i v4+6...skumt! Men då tänker du som jag iaf! :) Någon som förstår vad kliniken menar?!
  • Lillebrorsfaster
    tusa skrev 2014-03-04 13:34:19 följande:
    Jo, ÄP=ÄL, så ÄP är  v.2+0. Räknar jag så blir det rätt och samma som kliniken kommit fram till.
    Tänk på att när du är 2 dagar in på v.8 så säger man v.7+2, eftersom det är hela veckor man räknar.

När du fullgjort 7 veckor är du alltså i v.8!! 
    Du har rätt, jag har snurrat till det för mig. Jag tänker att jag är i vecka 8, och det rimmar illa i mitt huvud med 7+någonting. Men du har rätt, nu är jag med i matchen, barnmorskan sa samma sak som jag tänkte - fast jag snurrade till det för mig! vecka 8 och 7+någonting är ju samma sak...förvirrad ;P
  • Lillebrorsfaster
    Lyckostjärna skrev 2014-03-05 07:29:22 följande:
    Härligt att höra Fru Wiberg!! Vilken lättnad!!! Grattis till ännu ett tickande hjärta här i tråden!! Jag har ju redan sett mitt tickande hjärta men ska åter 11 mars och få en bättre bild samt få bekräftat att det är 1 eller 2 tickande hjärtan då det var osäkert sist! Jag känner mig så nöjd med 1 tickande hjärta! Känner mig lite rädd samt överlycklig att det kanske är 2! Mina känslor skenar när jag tänker på det!!! Förrut har jag alltid sagt att jag ska ha en brorsa och ett par tvillingar sedan är jag nöjd med livet! Nu känner jag att jag är supernöjd med min snart 12-åriga son och ett syskon! Tänk om jag inte hinner trösta 2 samtidigt? Går och tänker att jag får köpa en babysele så jag kan hålla båda samtidigt! Ja jag vet i-landsproblem men jag vill ju vara en bra mamma till alla mina barn!! Ja jag tror nog ni förstår vad jag menar!! Jag är såååå lycklig över att vara gravid just nu och jag vet att jag kommer fortsätta att vara lycklig om jag får se 1 eller 2 hjärtan slå!!! Älskar mitt lilla hjärta som jag såg slog i torsdags!!! Lycka till nu alla!! Kram till er!
    Oh va spännande! Jag blir avundsjuk på dig iaf, om du har två ;) Eller jag är redan avundsjuk på dig för att du sett ett tickande hjärta! Hoppas allt går bra, du kommer hinna vara mamma oavsett om det är en eller två, vi är ju tackolov anpassningsbara och flexibla - människoarten ;)
  • Lillebrorsfaster
    Lyckostjärna skrev 2014-03-05 09:09:38 följande:
    Tack underbara lillebrorsfaster nu känner jag mig mycket lugnare nu!! Klart att allt löser sig!! Jag vet att du också snart kommer att se ett hjärta ticka!!! När har du vul? Kramar
    :) Jag hoppas det, 21 mars är dagen D för oss! kram
  • Lillebrorsfaster
    Thesse86 skrev 2014-03-05 16:00:03 följande:
    När kan man ringa och boka sitt första VUL? Gör man det via IVF kliniken eller är det på MVC?
    Jag ringde kliniken på testdagen och meddelade positivt test - och då bokade de in VUL på direkten. 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015