• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-03-18 13:58:01 följande:

Jo så kan det ju vara men jag tar extra d-vitamintillskott istället på 2500 ie så är på den säkra sidan vad det gäller det Tagit det hela hösten och har faktiskt inte varit sådär trött som jag brukar av mörkret. Rekommenderas!! Tror att många har d-vitaminbrist i Sverige på vintrarna pga bristen på sol.
    Har också tagit D-vitamin hela hösten och vintern. När jag blev gravid förra gången hade jag ju gjort en liten blandning av diverse tillskott som kunde hjälpa till. Där ingår D-vitamin. Så den här gången var jag ju tvungen att upprepa samma sak, så att jag skulle bli gravid igen Skojar lite bara. Det är ju ingen som vet hur mycket de där tillskotten hjälpt mig, men efter två lyckade försök kan man ju inte vara utan/prova utan...
  • Jenkis

Någon som har tips på vad man gör åt lös mage vid graviditet?

Förra gången var jag ju hård i magen vid den här tiden. Fattar ingenting...

Hade jag inte varit gravid, hade jag fastat idag på soppor o.s.v. Det brukar hjälpa, men nu varken vill jag eller kan jag. Måste ju äta mina varannan timme...

Är inte orolig för bebben. Den tar nog vad den behöver ändå, men jag är skinnflådd (trots barnsalvor hela tiden) och trött. Både på situationen och säkert för att det går åt energi till detta också.

Äter inget fiberrikt bröd eller pasta, äter ingen torkad frukt, inget godis, dricker såklart inte alkohol, dragit ner på fruktsoppor och jos. Äter naturell yoghurt med liiiite sylt och lite nötter till frukost varje dag. Ätit blåbär utan effekt. Tagit vitpepparkorn och snälla magbakterier. Har inte börjat äta något jag inte ätit tidigare.

Kan man ha magsjuka light i två veckor i sträck? Jag mår ju illa när magen är kass såklart, men känner mig inte magsjuk för övrigt och har inte kräkts. För nästan två veckor sedan började det med att jag hade fruktansvärda gaser med fruktansvärd doft. Sedan luktade nr 2 likadant några dagar... Sedan en vecka ca är lukten ok och gaserna likaså, men det lösa vill inte sluta. Ibland måste jag gå på toa sex gånger samma dag.

Tror ni Cola kan vara något? Vätskeersättning kanske? Känns som en rejäl obalans kan man ju säga.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-18 17:30:25 följande:
    Yey!!! Mår illa igen. Precis lagt en liten spya!! Var ett tag sen jag blev såhär glad över det!! Och inga fler bruna flytningar. Kram
    Grattis till spyan
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-18 14:49:54 följande:

Har också en liten cocktail som jag har kört sen i våras. Kompletterade med D-vitamin i höstas också. Kan ju inte skada Kram
    Nej, det står faktiskt i den bok som jag fått från vården att d-vitamintillskott rekommenderas under vinterhalvåret hos gravida! Otroligt att sjukvården kan rekommendera något som inte är ett lm
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-18 14:48:01 följande:

Usch va jobbigt. Låter dom nån sorts magsjuka. Vätskeersättning och undvika mjölkprodukter och fibrer kanske? Mild mat. Hoppas att det ger sig! Kram
    Har lyckats leva på vispad Cola och vätskeersättning i fyra timmar... (Stackars bebbe)

Nu gjorde jag en soppa på grönsaksbuljong, gul lök, potatis och persilja. Detta efter ett tips från en vän som har kronisk tarmsjukdom. Denna soppa är tydligen inte retande alls enligt ovanstående.

Till det blev det smörgåsrån (originalet) utan Bregott, då fett också snabbar på magen. Måste dock hitta på något mer, då en gravid utan mat fyra timmar inte kommer klara kvällen på ovanstående meny.

Har googlat och det är väl ris, banan, Proviva blåbär, vitt bröd o.s.v. som gäller i matväg.

Sen hittade jag flera barnmorskor som svarat via de stora sidorna att diarré är lika vanligt som förstoppning... Beror på hormoner och att en del blir känsliga för vissa födoämnen som gravida. Hittar jag födoämnet och kan undvika det, så är det ju lugnt. Är det hormonerna får jag försöka stå ut... Det är helt ofarligt i alla fall för bebis.

Herregud vad man skall vara med om

Ev. kan man prova bulkmedel. Typ fibrer som normaliserar magen. Används för både förstoppning och diarré.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-18 18:26:43 följande:

Kanske laktos? Kan ju vara värt att testa ett par dar. Jag är laktosintolerant men blir av någon anledning nästan helt bra som gravid. Väldigt mysko. Måste också vara hormoner. Bananer är inte så bra vid diarré fick jag lära mig när dottern var magsjuk sist men kommer inte ihåg varför. Hoppas det ger sig snart!! Det är ju inte så kul vare sig med förstoppning el diarré. Kram
    Bananer och blåbär tvistas det om. Om de är bra vid diarré eller förstoppning. Verkar som att torkade blåbär är bra vid diarré och färska vid förstoppning. Omogen banan bra vid diarré och mogen vid förstoppning.

Ja, ja. Skall väl inte äta mycket av vare sig det ena eller andra.
    callimero skrev 2014-03-18 18:27:23 följande:
    Vad jobbigt jenkis. Testa verum varje morgon och kväll, brukar balansera. Har också kört med extra hög dos D-vitamin denna höst och vinter. Extra omega3 också som kan verka dämpande på för aggressivt immunförsvar.
    Jag med. Omega 3 + annat som dämpar immunförsvaret. Kanske skall testa Verum. Eller tabletterna som Mrs Cecilia tipsade om.

• Jenkis

Ibland är det så många inlägg här, så det är lätt att missa något... Men var är Tusa!? Ni får uppdatera mig.... Något verkar jag ha missat.

• Jenkis
    Lyckostjärna skrev 2014-03-19 10:39:11 följande:
    Dessa hungerkänslor jag har tar knäcken på mig! Jag har insett senaste nätterna att jag inte kan sova för att jag är hungrig! Jag har så svårt att äta varm mat det blir typ halva portioner och det är ju inte bra! Försöker äta en smörgås eller 2 innan jag lägger mig men så ibland som igår tog jag lite müsli och mjölk istället! Jag vaknade kl 02 jag mådde så illa så jag gick upp och kräktes lite sedan borsta jag tänderna och insåg att jag var vrålhungrig! Så jag åt en banan ville inte äta något så jag blir pigg mitt i natten liksom! Låg vaken till kl 06 gå upp till jobbet kl 06! Jag äter ändå bra till frukost havregrynsgröt ett ägg och en smörgås så cyklade jag till jobbet! Var vrålhungrig kl 08 redan??? Jag vägrar äta hela tiden eller jag har ingen möjlighet att gå ifrån! Så nu sitter jag 10:30 och vräkt i mig två grova smörgåsar med ost och är fortfarande hungrig! Snälla hjälp vad gör ni? Vad äter ni så ni överlever! Jag har dragningar växtvärk ibland på vänster sida och ibland höger sida så jag känner ju hur det växer därinne!! Får panik! Har med mig bubbelvatten så jsg kan dricka hela dagen för att döva hungern liksom! Vet ju att lunch kommer snart men jag har ju så svårt att äta stora portioner!! Snälla hjälp mig!! Får ju panik!!

Jag har satt hårt mot hårt. Fick berätta tidigt att jag var gravid då jag behöver äta något hela tiden, alla fall minst varannan timme + kissa varje timme. Det går inte på mitt jobb då jag står med kunder hela dagarna. Så det var bara för mitt jobb att välja. Antingen gör jag mina behov framför kunden eller så måste jag gå ifrån. Det fick bli gå ifrån och kunderna får vänta...
  • Jenkis
    HLC skrev 2014-03-20 14:07:06 följande:

Vi har inskrivning på måndag och då är jag i v. 11.
    Vi får heller inga extra vul trotts MA i v. 18 i höstas. Tror det är ganska vanligt tyvärr. Jag har dock bokat tid hos en privatklinik. Det är det värt för att känna sig lite lugn en stund. Hoppas att du också hittar ett ställe att gå till!
    Hos oss är inskrivning runt v.12. Jag kommer vara i v. 13 när vi skrivs in i april. Vissa landsting har ju även hälsosamtal runt v.8-9. Så det har jag varit på. Men det blev inte mycket snack om mig och min hälsa eftersom allt fokus låg på vad vi var med om i somras och hur vi mådde nu typ.

Det är mycket olika mellan landsting, men även mellan BM på samma ställe. Hade en annan BM förra gången och de lägger upp saker helt olika.

Vi erbjuds inte KUB alls i vårt landsting. NUPP har de som varit över 35 erbjudits, men har man donator under 35 så får man inte göra det heller. Så första UL är RUL (v. 18-19) hos oss. Sen lyckades jag tjata till mig ett UL i v. 8 ändå.
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-03-20 16:11:22 följande:
    Idag har jag en värk på vänster sida en bit ovanför naveln och det är som luft i magen. så länge jag ligger ner på magen så känner jag inte av den. Men så fort jag rör mig sätter mig eller ställer mig upp och går så börjar värken. Det är inte så att jag lider av den men just det att bara att jag känner av värken som gaser gör mig orolig. Ringde kvinnokliniken och hon tyckte att jag skulle avvakta för hon trodde inte att det hade med graviditeten att göra och nästan dumförklarade mig när jag kände mig orolig. Hon tyckte att jag skulle vända mig till vanliga vårdcentralen... hur tycker ni att jag ska göra? Jag känner inte att värken e relaterad till graviditeten. Men det skulle kunna vara vad som helst, cysta eller vad som helst.
    Jag tycker det låter som din tjocktarm är lite tjurig just nu

Försök dricka mycket och röra dig. Du kan även massera halvhårt över stället där du har ont. Hör du då att magen bubblar, låter, morrar o.s.v. så är du på rätt väg.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015