• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lillebrorsfaster skrev 2014-04-24 17:03:30 följande:
    Varit på läkarbesök idag, ett extra som man kallas till för att det är en ivf-graviditet. Fick veta att vi får ett extra ultraljud i v32 eftersom det är ivf. Tackar och tar emot!! Har ni andra också fått det?

Oj då det hade jag ingen aning om. Vem berättade det? Min BM sa inget om det idag och ska inte dit förrän vecka 24 igen.
  • johjen

Hej kära vänner!

Har ni haft en fin och solig helg?

Känner igen mig i humörsväningingarna och upptäcker sidor hos mig som inte är så smickrande.. Är ganska självständig och brukar har mycket på gång med vänner mm men nu vill jag mest vara med sambon och blir sur om han ska göra saker utan mig vilket aldrig har hänt förut. Känner mig otroligt mer "needie" eller vad man ska säga och vill ha all uppmärksamhet från sambon vilket jag verkligen inte behöver annars. Han ger mig så mkt kärlek och uppskattning så häöften kunde vara nog men om han vill utöva något av hans fritidsintressen blir jag put och vill att han ska vara med mig istället.. I vanliga fall är det jag som är ute på vift och hittar på saker men just nu vill jag mest bara vara hemma.

Känner igen mig i spökveckorna också. Har sedan några veckor tillbaka knappt märkt av att jag är gravid förutom ovanstånde samt att jag är tjock. Ingen direkt bebismage utan mer en tjock valk på magen. På em/kväll ser jag garvid ut men det beror mer på svullen magen än att bebis är så stor. BM sa att livmorden är som en stor gapefrukt just nu fast den växer snabbt. Ska göra RUL 8 maj och är då nästan i v 19 och hoppas känna av mer efter det.

Kram på er!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-04-27 13:01:06 följande:

Ha, ha!! Ja du låter verkligen gravid smile2.gif Du har börjat boa in dig och cocoona, helt normalt!! Förberedelse för det som komma skall då det ju blir mkt mer hemmaliv, mindre flängande och aktiviteter. I början är det ju mkt sitta i soffan och amma, amma, amma smile1.gif Har man barn sen innan blir ju skillnaden inte lika stor eftersom man redan är hemma mkt med litet barn. Du och jag har bara fem dagar mellan RUL såg jag nu också, 13/5 för mig, 19+0. Maken bortrest veckan innan så blev lite senare för oss, lång väntan tycker jag men nu är det som det är!! Vi får hålla tummarna att våra RUL går bra! Är inte lika nervös för RUL för det är ju inte åldersrelaterat med missbildningar på samma sätt som med kromosomförändringar men man vet ju aldrig. Stora kramar och njut i solen!

Ja vi håller alla tummar att RUL går bra för oss båda! Jag kommer ju vara i slutet av vecka 18 då så hoppas de kan se allt de behöver. Ska fråga om det blir något mer UL eftersom vi gjort IVF men än har jag inte hört ngt om det. Ska inte till MVC igen förrän dagen innan midsommar så det är långt kvar. Var ju så nervös för KUB då det kändes som man fick se bebisen på riktigt för första gången men nu vill man se så allt ser normalt ut. Torsdag nästa vecka blir det för oss.. Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-04-29 10:57:31 följande:
    Hur mår ni idag tjejer? Går in i v 18 idag. Känns stort!! Och lilla Bambi (vi kallar bebben så) gav sig till känna igår igen. Sååå skönt! Kram

Skönt att lilla Bambi gav sig tillkänna igår igen! Själv känner jag inte så mkt, ibland kanske ngt litet som bubblar men det kan lika gärna vara gaser. Dock mår jag väldigt bra nu och förutom att jag är tjock har enorma bröst så känns livet helt ok även om det är mkt på jobbet mm. Vecka 18 det är STORT! Jag går in i v 18 på fredag..

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2014-04-29 13:19:36 följande:
    Jag blir så tårögd när jag läser om att alla är gravida och att allt går bra trots lite krämpor, men det får vi allt stå ut med!

Idag har jag en riktigt bra dag, bara svagt illamående och ingen huvudvärk. Dessutom var vi hos läkaren idag som kollade med UL och vi fick se den lilla krabaten. Sambon blev tårögd men skyllde på pollen, ha ha, det blev så verkligt för honom. Jag känner ju av graviditeten hela tiden som inte han riktigt gör. Min sambo frågade när man kunde berätta för folk och han tycket att det kunde vi göra nu. Gick in v. 12 igår, men vad säger ni andra, kanske fortfarande lite tidigt att berätta. KUB har vi nästa vecka. Kram

Kul att du mår bättre och kan njuta av att du är gravid!

Vi väntade till efter KUB att berätta då det kändes som en milstolpe och man vet lite mer efter det.
    Lycka till och stor kram!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-04-30 08:07:55 följande:

Ja jätteskönt!! Det är säkert din mini du känner om det är lite längre ner i magen. Uppe vid naveln så är det nog tarmar smile5.gif Kram

Då är det nog tarmarna.. Har kännt lite växtvärk till och från de snaste dagarna så kanske är det dags för lite mer plats för bebben och kanske kommer jag känna ngt då?! Ännu inga fisksnärtar eller fjärilsslag.. Längtar efter detta! Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-04-30 08:17:36 följande:
    Allt bra här annars förutom att jag har fått hemsk rosacea i ansiktet. Började då jag slutade med prednisolonet och ar accelererat. Är rödflammig i hela ansiktet. Huga smile4.gif Fick likadant då jag slutade i januari efter vårt FET men sen försvann det då jag blev gravid och förra graviditeten hade jag fantastisk hy!! Nåväl värt det såklart ändå men påverkar såklart humöret. Har testat att sluta med mjölk, socker och spannmål nu för att se om det kan hjälpa. Min hudläkare har skrivit ut en svavelsalva också (luktar skit!!!), vågar inte ge mig något annat nu när jag är gravid. Nåväl, ska ge kosten ett par veckor också och se om det hjälper eller om det är hormoner man inte rår på. Har hört att ekologisk jojobaolja el morotsfröolja ska vara bra att tvätta och smörja med också. Nån som har erfarenhet? Är inte van vid detta smile4.gif Kram från pizzaface
    Å vad jobigt! Har haft problem med grov acne i från tidiga tonår till strax över 20 och har fortfarande en problemhy. Enligt mina läkare och mig själv har kosten ingen påverkan (kanske om jag åt mycket chips och ostbågar) utan detta är helt hormonellt. När det var som värst för mig fick jag det omdiskuterade Roaccuton (eller var det heter) som går in och ändrar hypofysens utsöndring av hormoner och då hjälpte det. Dock mådde jag psykiskt dåligt i flera år efteråt så vet inte vad som var värst..

Det som har hjläpt mig nu är att använda ekologiska produkter (använder Marja Entrich nu) rengöra huden morgon och kväll och inte pilla så mycket. Märker jag att något jag äter påverkar hyn så undviker jag det men som jag skerv ovan så har det i mitt fall inte så stor påverkan. Hoppas du hittar en lösning som fungerar för dig! Kram
  • johjen

Åhå jag tror jag kände ngt nyss!! Är fortfarande kavr på jobbet och satt vid datorn och lutade mig lite framåt och kände då lite bubbel i nedre delen av magen som inte kändes som gaser utan som små lätta smekningar i bubbelform typ! Kan det vara bebis eller bara inbillning?

Nu ska jag gå hem i alla fall och önskar er alla en Glad Valborg! {#emotions_dlg.flower}

• johjen
    Lokattis skrev 2014-05-01 08:23:16 följande:
    Hej på er! Jag smyger in här, väldigt tyst och försiktigt eftersom jag inte vill jinxa något smile5.gif Är i v. 6+2 idag efter FET i början av april. Vi är båda 37 år och detta är första plusset någonsin efter nästan 4 års försök.

Dessutom gick min mamma bort igår, så känslorna just nu är väldigt blandade... Hon hade varit sjuk länge men det var ändå oväntat att det skulle ske just nu.
    Hej och välkommen! Grattis till plusset!! Förstår att det är blandade känslor. Min svärfar fick besked att han hade cancer i oktober och i  slutet av mars gick han bort.. Under tiden kämpade vi med IVF och blev gravida så det var många olika känslor. Vi pratade en del om att liv och död möts på något sätt men samtigt är det väldigt sorligt.

Hoppas du mår ok! Stor kram och återigen välkommen hit!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-05-02 09:37:52 följande:
    Hur mår ni idag alla gravida superkvinnor? smile1.gif Själv mår jag toppen!! Bambi ger sig till känna varje dag och jag mår bra. Bättre med rosacean nu. Slutade ju med mjölk, kaffe, gluten och vit socker och starka kryddor i måndags och tvättar mig med ekologisk jojobaolja. Knottrorna och kvisslorna är borta helt!! Fattar ingenting!! Verkligen över förväntan. Var helt inflammerad i huden i helgen. Bara röd/rosig kvar nu så tänkte testa serum och krämer igen från La Roche-Posay ( har en täckande BB-cream också med solskydd) samma serie som du använt Jenkis. Tror att det kanske var rengöringen jag inte tålde där när jag testade den serien sist. Så skönt att inte vara helt prickig längre iaf. Påverkar ju ändå humöret hur man ser ut och nu är jag en glad gravid mamma igen smile1.gif Kram

Vad skönt att du hittade något som funkade! Och så fort det gick, grattis!

Mår bra, trött idag vi var ute och roade oss till sent igår (var på Rock of Ages i Gbg och hemma kl 01) och jobbar hemifrån idag så lite seg att ta tag i allt jag behöver göra. Tycker magen syns mer och mer och snart är det helt officiellt på jobbet så jag kan "blomma" ut i mina mammakläder.Är fortfarande osäker om jag känner ngt eller om det gaser, är rätt så bubblig i magen nu när jag börjat äta mer frukt och grönsaker igen. Lät väl märka skillnad snart!
    Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015